4 485 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Laga gammalt kitt med silikon?
Hej!
Jag beställde omkittning av ett par gamla fönster och offerten jag fick säger "slipning, kittning och målning". När jag nu inspekterar ser jag att de behållit det kitt som suttit hårt och bara skrapat och fyllt i där kittet var dåligt, med silikon. Är det acceptabelt? Jag hade förväntat mig omkittning av HELA fönstret. Vad säger att att jag inte har en massa sprickor igen om några år i det gamla kitt som finns kvar?
Mvh
Henrik
Jag beställde omkittning av ett par gamla fönster och offerten jag fick säger "slipning, kittning och målning". När jag nu inspekterar ser jag att de behållit det kitt som suttit hårt och bara skrapat och fyllt i där kittet var dåligt, med silikon. Är det acceptabelt? Jag hade förväntat mig omkittning av HELA fönstret. Vad säger att att jag inte har en massa sprickor igen om några år i det gamla kitt som finns kvar?
Mvh
Henrik
Medlem
· Västra Götaland
· 3 540 inlägg
Man brukar bara skrapa bort det som sitter löst och sedan fylla på med nytt kitt + målning. Men det beror på vad ni kommit överens om.
Har du beställt en "helrenovering" dvs borttagande av all kitt och skrapning till trärent av fönsterna så hade jag klagat. Har du varit lös i beställningen och betalat ett ok pris så ska du nog bara be dem att skrapa om, ta bort all silikon och måla igen.
Silikon fungerar dåligt utomhus, efter något år så är det kört, går dessutom inte att måla på så egentligen misstänker jag att de använt latex eller någon fogmassa till dina fönster. Inte lika dåligt som silikon, men håller inte som kitt i längden utomhus.
Har du beställt en "helrenovering" dvs borttagande av all kitt och skrapning till trärent av fönsterna så hade jag klagat. Har du varit lös i beställningen och betalat ett ok pris så ska du nog bara be dem att skrapa om, ta bort all silikon och måla igen.
Silikon fungerar dåligt utomhus, efter något år så är det kört, går dessutom inte att måla på så egentligen misstänker jag att de använt latex eller någon fogmassa till dina fönster. Inte lika dåligt som silikon, men håller inte som kitt i längden utomhus.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tack! Vår överenskommelse är lite luddig i skrift, men jag vet ju att jag sa att all kitt skall bytas ut. Som lekman ville jag ha allt utbytt då det är en massa krångel att lyfta ut fönstrena och vad säger att det inte är andra delar av det gamla kittet som spricker nästa år? Det de gjort är att skrapa bort trasigt kitt, lagat med en produkt som heter TEC7 och sen målat över. TEC7 verkar få bra betyg, men hittar inte så mycket om tätning av fönster med den. Något ni har erfarenhet av?
Mvh Henrik
Mvh Henrik
Nu är det ett tag sedan men iafall
Jag skulle täta vägstugan även kallat husvagn trots att dem varken är ett hus eller en vagn.
Iafall jag läste att tec7 skulle vara superbra. Så trots att den kostade 4ggr så mycket som utesilikon så köpte jag det. Tvättade gummilisten och plastfönster noga med t röd, och la en fog...
Ett halvår senare så släpper der här och var.. vägstugan finns inte längre den var så dålig.
Arbetet dem har gjort hadde jag absolut inte varit nöjd med.
Det är klart att man kittar om hela fönstret om man ska ta betalt för det, och andvänder riktigt fönster kitt.
Hadde man som lekman gort arbetet du beskriver så hade det väl varit okej på sitt eget hus.
Hur har det gått?
Jag skulle täta vägstugan även kallat husvagn trots att dem varken är ett hus eller en vagn.
Iafall jag läste att tec7 skulle vara superbra. Så trots att den kostade 4ggr så mycket som utesilikon så köpte jag det. Tvättade gummilisten och plastfönster noga med t röd, och la en fog...
Ett halvår senare så släpper der här och var.. vägstugan finns inte längre den var så dålig.
Arbetet dem har gjort hadde jag absolut inte varit nöjd med.
Det är klart att man kittar om hela fönstret om man ska ta betalt för det, och andvänder riktigt fönster kitt.
Hadde man som lekman gort arbetet du beskriver så hade det väl varit okej på sitt eget hus.
Hur har det gått?
Hej! Tack för svar. Jag gnällde och de fixade ett tag till med fönstren. Efteråt sa de att de bytt ut allt kitt... Tyvärr har jag dock bränt mig på dåliga hantverkare så många gånger att jag inte vet om det stämmer och jag är inte tillräckligt insatt för att se skillnaden mellan kitt och tec7... Emellertid, inget har släppt ännu vad jag vet, men skall gå ett varv runt huset.D Du och 19till skrev:Nu är det ett tag sedan men iafall
Jag skulle täta vägstugan även kallat husvagn trots att dem varken är ett hus eller en vagn.
Iafall jag läste att tec7 skulle vara superbra. Så trots att den kostade 4ggr så mycket som utesilikon så köpte jag det. Tvättade gummilisten och plastfönster noga med t röd, och la en fog...
Ett halvår senare så släpper der här och var.. vägstugan finns inte längre den var så dålig.
Arbetet dem har gjort hadde jag absolut inte varit nöjd med.
Det är klart att man kittar om hela fönstret om man ska ta betalt för det, och andvänder riktigt fönster kitt.
Hadde man som lekman gort arbetet du beskriver så hade det väl varit okej på sitt eget hus.
Hur har det gått?
Mvh
Henrik
Tech7 är ett foglim så det är inte lämpligt som kitt.N Necatour skrev:Tack! Vår överenskommelse är lite luddig i skrift, men jag vet ju att jag sa att all kitt skall bytas ut. Som lekman ville jag ha allt utbytt då det är en massa krångel att lyfta ut fönstrena och vad säger att det inte är andra delar av det gamla kittet som spricker nästa år? Det de gjort är att skrapa bort trasigt kitt, lagat med en produkt som heter TEC7 och sen målat över. TEC7 verkar få bra betyg, men hittar inte så mycket om tätning av fönster med den. Något ni har erfarenhet av?
Mvh Henrik
Jag vill hävda att Tec7 är lämplig ersättare för.Rejäl skrev:
Silvertejp
Lim
Fogmassa
Fönsterkitt
Färg
Plåster
Tatueringar
...
Listan tar aldrig slut.
Jag ersatte t.ex det uppruttnade nedre stycket av en fönsterkarm mer eller mindre helt med Tec7, det håller forfarande fint så här ett par år senare.
Det man ska vara medveten om med Tec7 är att det är kladdigt och betydligt svårare att avlägsna än att applicera.
Kan du visa vart det hänvisas till att tec7 är lämpligt som kitt? Eller är det så att du gillar det lite som en Macgyver lösning?S Skyscraper skrev:Jag vill hävda att Tec7 är lämplig ersättare för.
Silvertejp
Lim
Fogmassa
Fönsterkitt
Färg
Plåster
Tatueringar
...
Listan tar aldrig slut.
Jag ersatte t.ex det uppruttnade nedre stycket av en fönsterkarm mer eller mindre helt med Tec7, det håller forfarande fint så här ett par år senare.
Det man ska vara medveten om med Tec7 är att det är kladdigt och betydligt svårare att avlägsna än att applicera.
Det håller inte över tid då det inte är förlåtande rörelsemässigt efter torkning, vilket kommer att resultera i att det spricker ifrån glaset alternativt träet..
Jag vill nog tro att de flesta amatörer här mer använder Tec7 just som Macgyver-lösning för allt möjligt än som det konstruktionslim det egentligen är.Rejäl skrev:
Jag har själv använt Tec7 just för att fylla i där fönsterkit har börjat spricka och lossna på ett par källarfönster, det fungerar bra och ser även ut att hålla bra.
Redigerat:
Men bara för att jag kör för fort gör det inte lagligt och lämpligt, så att råda TS att göra det anser inte jag vara schysst då det verkar vara din lösning.S Skyscraper skrev:Jag vill nog tro att de flesta amatörer här mer använder Tec7 just som Macgyver-lösning för allt möjligt än som det konstruktionslim det egentligen är.
Jag har slälv använt Tec7 just för att fylla i där fönsterkit har börjat spricka och lossna på ett par källarfönster det fungerar bra och ser ut att hålla bra.
Är det inte bättre att råda TS att använda Kitt som det ska vara? Som det finns en långtgående tradition och dokumentation om att det fungerar..
Då måste trådstartarens hanterkare helt renovera fönstren, dvs byta allt kitt och inte bara fylla i lite där han tycker det behöver bättras.Rejäl skrev:Men bara för att jag kör för fort gör det inte lagligt och lämpligt, så att råda TS att göra det anser inte jag vara schysst då det verkar vara din lösning.
Är det inte bättre att råda TS att använda Kitt som det ska vara? Som det finns en långtgående tradition och dokumentation om att det fungerar..
Nu är trådstartarens "hantverkare" dessutom redan klar med sin Macgyver-lösning och vill nog inte börja om.
Att man kan ha synpunkter på arbetet är jag helt med på men hur upprörd trådskaparen ska vara beror nog på vad som har avtalats och vad det kostade.
Redigerat:
Men han beställde ju ett jobb med hel omkittning eller?S Skyscraper skrev:
Om man lagar kitt så är det dessutom ännu vanskligare att använda Tec7 då du har tre material det ska samspela med kittet det gamla som sitter kvar, mot glaset samt mot träet och utanpå att blir det färg.
Ännu större risk att det kommer att spricka då det är så många olika material som ska samspela..
Men vad vet jag🙃
Ja nöjd med arbetet skulle jag nog inte heller vara men det kanske var billigt?Rejäl skrev:Men han beställde ju ett jobb med hel omkittning eller?
Om man lagar kitt så är det dessutom ännu vanskligare att använda Tec7 då du har tre material det ska samspela med kittet det gamla som sitter kvar, mot glaset samt mot träet och utanpå att blir det färg.
Ännu större risk att det kommer att spricka då det är så många olika material som ska samspela..
Men vad vet jag🙃
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden