Det är lätt att laga riv försiktigt loss det som är löst o trasigt ta en bit gråppapper som är 6-7 cm större än hålet stryk på tapetklister på papperet men lämna ett par cm utan klister runt om låt klistret dra ca 10 min tryck fast i taket låt torka ett dygn riv därefter av kanten så att papperet klyver sig mala sedan med en lösningsmedelsbaserad alkydfärg på lagningen låt torka slipa ev lätt och måla hela taket med vanlig takfärg
Detta bör fungera om du inte har gammal limfärg i taket ser inte så ut på bilden
Limfärg kan behöva tvättas ner först (mycket jobb) om du blöter fingret och färgen blir mörk på taket har du limfärg som gammal målare har jag lagat många tak på detta sätt blir nästan osynligt.
Detta bör fungera om du inte har gammal limfärg i taket ser inte så ut på bilden
Limfärg kan behöva tvättas ner först (mycket jobb) om du blöter fingret och färgen blir mörk på taket har du limfärg som gammal målare har jag lagat många tak på detta sätt blir nästan osynligt.
@Bo arnoldBo arnold skrev:
Det är lätt att laga riv försiktigt loss det som är löst o trasigt ta en bit gråppapper som är 6-7 cm större än hålet stryk på tapetklister på papperet men lämna ett par cm utan klister runt om låt klistret dra ca 10 min tryck fast i taket låt torka ett dygn riv därefter av kanten så att papperet klyver sig mala sedan med en lösningsmedelsbaserad alkydfärg på lagningen låt torka slipa ev lätt och måla hela taket med vanlig takfärg
Tack för ditt svar och följer ditt inlägg här,
Tror du denna reva, ca 5 m lång går att laga? Ska man göra det i sektioner eller eftersträva en 5 meter lång makulaturpapp-remsa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad för material säckväv eller papp. Det kan gå med väv men då får man riva ner allt papper o klistra på nytt men det är ett svårt arbete. Jag skulle hellre satt upp gips istället. Är det papp går det knappast att laga. Det jag beskriver är mindre lagningar på vävtak
Jag hade helst behållit taket då akustiken är behaglig. Jag kan göra en större renovering nästa år men nu letar jag efter en lagningsteknik som håller i några år.Bo arnold skrev:
Vad för material säckväv eller papp. Det kan gå med väv men då får man riva ner allt papper o klistra på nytt men det är ett svårt arbete. Jag skulle hellre satt upp gips istället. Är det papp går det knappast att laga. Det jag beskriver är mindre lagningar på väv
Bo arnold skrev:
Men du menar att det är svårt laga det om det är papp alltså? För att den befintliga pappen tappar sitt spänn och kommer hänga sen?
En möjlighet kan vara att klistra på en armeringsduk. På hela ytan med ett starkt vävlim sätt väven med överlapp på ett par cm. Jag har gjort detta en gång för många år sedan. Jag kom till min dotters lägenhet som jag just renoverat och taket hade spruckit på mitten i hela rummets längd . Jag tog ut möblerna satte upp en plastfolie med tejp i kanten runt hela rummet bokhyllor o tavlor var kvar täckte golvet o limmade upp väven o målade med vanlig takväv två ggr väven var armeringsduk utan glasfiber jag tål inte glasfiber. Sen var det bara att riva ner plasten. Man rullar limmet på taket o mäter till vaderna som rullar ihop o rullar ut som en tapet på taket. Hon bodde kvar i 4 år o det höll hela den tiden.
Klicka här för att svara