hej,
Bröt upp plastmattan och hittade golvet på bilderna. Golven är från 1946.
Parketten är i massivt trä, dock bara 0,5cm tjock. Under ligger ett massivt plankgolv som är 3cm.
Det är flera hål vid väggarna efter radiatorer och annat. Är det nån idé att rädda detta och isf hur? Kanske lättare att ta fram plankgolvet under och laga det istället.
Bröt upp plastmattan och hittade golvet på bilderna. Golven är från 1946.
Parketten är i massivt trä, dock bara 0,5cm tjock. Under ligger ett massivt plankgolv som är 3cm.
Det är flera hål vid väggarna efter radiatorer och annat. Är det nån idé att rädda detta och isf hur? Kanske lättare att ta fram plankgolvet under och laga det istället.
Ska det slipas om har du all möjlighet att byta ut trasiga stavar. Hugg ur med stammjärn och få fram en ren träyta att limma fast en ny stav ( finns att köpa i en riktig golvbutik) använd ett trälim som är d3 klassat.
Risken med att slipa om golvet är att man får stavsläpp när man lackar det. Inte så vanligt men risk fins.
Jag hade slipat om istället för att lägga nytt.
Och om man inte har slipat förr så hade jag betalat för den tjänsten.
Risken med att slipa om golvet är att man får stavsläpp när man lackar det. Inte så vanligt men risk fins.
Jag hade slipat om istället för att lägga nytt.
Och om man inte har slipat förr så hade jag betalat för den tjänsten.
Hej,
För länge sedan, i ett annat hus, inte så långt bort. Har jag varit med och räddat en golv som var i mycket sämre skick än ditt. Jag limmade fast alla lösa bitar och lagade i där det fattades enligt metoden som L-OFast föreslår. Sen hyrde vi en golvslip. Det var inte så svårt men lite trixigt. VI hade aldrig slipat golv förut. Därefter lackade vi golvet och det blev jättesnyggt. Det är en femton år sedan eller så nu och golvet är faktiskt fortfarande jättefint (jag har möjlighet att besöka huset i bland även om jag inte längre bor där.) Så, verkligen väl värt att pröva.
Hoppas det blir fint!
För länge sedan, i ett annat hus, inte så långt bort. Har jag varit med och räddat en golv som var i mycket sämre skick än ditt. Jag limmade fast alla lösa bitar och lagade i där det fattades enligt metoden som L-OFast föreslår. Sen hyrde vi en golvslip. Det var inte så svårt men lite trixigt. VI hade aldrig slipat golv förut. Därefter lackade vi golvet och det blev jättesnyggt. Det är en femton år sedan eller så nu och golvet är faktiskt fortfarande jättefint (jag har möjlighet att besöka huset i bland även om jag inte längre bor där.) Så, verkligen väl värt att pröva.
Hoppas det blir fint!
Klicka här för att svara


