Halloj !
Har fått problem med att elrör gått isär så fick bege mig upp på vinden och åtgärda detta. För att komma åt rören blev jag dock tvungen att skära hål i ångbromsen. Hur lagar jag den nu på bästa sätt? Har inhandlat ångspärrtejp från TESA, men frågan är hur jag på bästa sätt går vidare. Enligt tillverkarens anvisningar för ångbroms ska det finnas ett överlapp på minst 10 cm som sen tätas med tejpen. Hur ska jag tänka ? Bara ta en lång remsa och dra rakt över skarven eller lägga skarven omlott och sen tejpa ?

• Skadad ångspärr på vind med synligt trästöd och isoleringsmaterial runt omkring, förberedd för reparation med ångspärrtejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synlig ångspärr som skurits upp, omgiven av isolering och träreglar, med en sax och ångspärrtejp från TESA i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, det fungerar bra att bara tejp ihop plasten. Men vill du ha överlapp så kan du ju köpa blå plast och lägga över skarven med överlapp. (Troligen onödigt)

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Ja, det fungerar bra att bara tejp ihop plasten. Men vill du ha överlapp så kan du ju köpa blå plast och lägga över skarven med överlapp. (Troligen onödigt)
Ok, blå plast i form av ångspärr då?

Är det verkligen en ångspärr som sitter där? Ser ut som kondensväv eller genomtrampsskydd.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är det verkligen en ångspärr som sitter där? Ser ut som kondensväv eller genomtrampsskydd.
Nä ser att jag skrev fel. Det är inte ångspärr utan snarare ångbroms tänker jag. Kan det vara kondensväv? Hur vet jag det?

Tejpa över snittet bara. Finns ingen anledning att överdriva lagningen.

• Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Ok, blå plast i form av ångspärr då?
Ja. Det kommer funka oavsett vad du har för duk under så länge du inte täcker hela ytan.

Men som sagt, jag hade nog bara tejpat ihop det hela. Se till att du har en bra tejp bara.

Anders243 Anders243 skrev:
Ja. Det kommer funka oavsett vad du har för duk under så länge du inte täcker hela ytan.

Men som sagt, jag hade nog bara tejpat ihop det hela. Se till att du har en bra tejp bara.
Kanon, 👌👍

useless useless skrev:
Tejpa över snittet bara. Finns ingen anledning att överdriva lagningen.
Passar på och fråga också om isolerskivorna. Ena sidan har ju papp. Ska den sidan vara vänd uppåt eller nedåt ?

F Fredrik K80 skrev:
Passar på och fråga också om isolerskivorna. Ena sidan har ju papp. Ska den sidan vara vänd uppåt eller nedåt ?
Uppåt för att hindra luftväxling. Det blir bättre isoleringsförmåga om luften står still.

useless useless skrev:
Uppåt för att hindra luftväxling. Det blir bättre isoleringsförmåga om luften står still.
Kanon 👌

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.