På senare tid, så har jag läst skyltar i flera butiker, som säljer installationsel, om att personalen, enligt lag, inte får ge råd om valet av installationsmateriel.

Vilken lag är detta?

Är detta någonting nytt?

Har det någonsin varit vanligt att butikspersonal kunnat ge VETTIGA råd på detta område?

Har varit så i ett par år. Bauhaus har kör det stenhårt.

Är det sant? Så man kan alltså gå till Clas Ohlson och fråga vilken typ av klammer man ska ha till EKLK 3g1.5 och då får de inte svara på det?

//Patrik

Gäller nog snarare hur man kopplar.

De där skyltarna är nog bara till för att butikerna ska slippa att hamna i behörighetsdiskussioner. Frågar en kund hos Clas Ohlson/Jula/Biltema etc. något om installationsmateriel så är ju sannolikheten 99% att han/hon tänker göra något olagligt.
En seriös butiksanställd skulle ju inte kunna svara på frågor utan att sedan påpeka att det är olagligt att göra det själv.

Jag påstår alltså att skyltarna är felaktiga, men jag skulle nog också sätta upp en sådan om jag drev en liknande butik.

"-Jag tänkte sätta upp ett vägguttag i duschen, så att jag kan se på TV samtidigt som jag duschar. Vilken kabel tycker du att jag ska använda?"

Vad skulle ni svara på det?

/Hasse

Använd sladd!

Mikael_L
b_hasse skrev:
"-Jag tänkte sätta upp ett vägguttag i duschen, så att jag kan se på TV samtidigt som jag duschar. Vilken kabel tycker du att jag ska använda?"

Vad skulle ni svara på det?
"En vit blir snyggast mot kaklet" :D

"Min kompis driver begravningsfirma, vill ni teckna kontrakt nu eller gör din släkt det efteråt?" :-P

I gång 7A har vi även livräddingsutrusting i form av brandsläckare, brandfiltar samt hjärt-maskiner. Passa ypperligt till vit kabel. :D

Faktum är att jag nog föredrar dessa skyltar framför att en anställd i en hobbybutik ger råd om saker som kan vara tvivelaktiga att utföra själv.

Men finns det något i alla lagar och föreskrifter som säger att de inte får ge råd eller är "skyller" de på lagen för att undvika att hamna i en prekär situation?

Om det är olagligt att ge råd utan att vara behörig får jag anmäla mig till närmsta polisstation. Här om dagen svarade jag dumt nog på en fråga om vilka färger som användare på forumet skulle inhandla. Om det blir tyst från mig nu så vet ni varför. :D

Jag tror med betoning på tror att det är kombinationen att sälja material och anvisningar om hur den kan användas som är juridiskt farlig. Då kan anvisningen anses vara en del av leveransen som jag betalar för, butiken skulle då kanske ev. kunna göras ansvarig för ett felaktigt råd.

Och rent praktiskt så tror jag man skall förutsätta att de som står i butiken har mycket begränsade kunskaper om elinstallation (undantag finns givetvis).

Så om alternativet för butiken är att skriva "Personalen kan ingenting om de produkter vi säljer, så ställ inga frågor", så kanske det är lite mer marknadsmässigt att skylla på juridiken.

Jag tror inte CO osv bryr sig ett skit om detta.. Enda anledningen varför de har dessa skyltar är för att spara arbetstid! Slippa massa frågor (som de dessutom oftast ej har kunskap att svara på)

joflopp skrev:
Men finns det något i alla lagar och föreskrifter som säger att de inte får ge råd eller är "skyller" de på lagen för att undvika att hamna i en prekär situation?

Om det är olagligt att ge råd utan att vara behörig får jag anmäla mig till närmsta polisstation. Här om dagen svarade jag dumt nog på en fråga om vilka färger som användare på forumet skulle inhandla. Om det blir tyst från mig nu så vet ni varför. :D
Är det olagligt att ge råd, utan att vara behörig eller är det olagligt att ge råd till den som inte är behörig eller är det olagligt att ge felaktiga råd och sist men inte minst, vilket lagrum stödjer man sig på (lag, kapitel, paragaf samt gärna målnummer och diarienummer på prejudicerande domar).

Kan ju även jämföra med en bilhandlares verksamhet: Är det olagligt för bilhandlaren att berätta hur man kör med bilen han säljer? (Ty, att köra en bil kräver ju behörighet, (kallas körkort))...

Nog tror jag att bilhandlaren begår ett brott om han visar någon som inte har körkort hur man kör en bil och sedan skickar iväg den personen ut på allmän väg med bilen.
Brottsuppmaning är väl också ett brott, så om en säljare skulle formulera sig i stil med att "köp denna kabel och gör ditten och datten" till någon som inte är behörig, är det förmodligen också ett brott om det handlar om fast anslutning i en elanläggning och inte som någon högtalarkabel eller liknande. Verkar åtminstone vara enklare att låta bli att svara på dessa frågor än att riskera att formulera sig olämpligt eller missa att informera om vad som gäller.

Oavsett om det är lagligt eller ej är det rätt klokt att INTE säljare i butiker ger kunderna råd. Dom saknar nästan alltid kunskaperna och då är det betydligt "säkrare" att inte säga nått alls. Man behöver ju bara titta här på forumet där det emellanåt ges råd, som är direkt farliga, av folk som tror sig veta men inte har en aning om hur saker och ting förhåller sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.