Exakt, och det gäller inte bara på elavdelningen.elmont skrev:
På byggvaruhusen borde nog alla hålla tyst, utom kassapersonalen som kan föreslå lämplig bärkasse...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 271 inlägg
Man kan ju jämföra med hembränning. Det är tillåtet att införskaffa alla ingående detaljer till konstruktionen av apparaten, inkl. råmaterialet till mäsken. Det är först när man kombinerar ihop det till en fungerande hembränningsapparat och kör mäsken igenom som det blir olagligt.
Det är ju fullt tillåtet att köpa installationsmaterial för el, men att kombinera ihop det till en elanläggning för starkström är inte tillåtet.
Det är ju fullt tillåtet att köpa installationsmaterial för el, men att kombinera ihop det till en elanläggning för starkström är inte tillåtet.
Redigerat:
Är det inte så att butikerna försöker smyga sig runt konsumentköplagen.
Konsumentköplagen säger att en "vara" är "felaktig" om "säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om" (Konsumentverkets hemsida).
Köper man en jordfelsbrytare på Co t.ex. så är det första dom är tvungna att säga är att det krävs en behörig installatör. (och då blir det inte sålt någon jordfelsbrytare)
Känns lite som att det här med "olagliga att ge råd" då är ett sätt att komma runt om detta med att "upplysa kunden".
Skyltarna sitter där troligtvis inte bara för skojs skull, säkert någon jurist som tänkt ut något.
Konsumentköplagen säger att en "vara" är "felaktig" om "säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om" (Konsumentverkets hemsida).
Köper man en jordfelsbrytare på Co t.ex. så är det första dom är tvungna att säga är att det krävs en behörig installatör. (och då blir det inte sålt någon jordfelsbrytare)
Känns lite som att det här med "olagliga att ge råd" då är ett sätt att komma runt om detta med att "upplysa kunden".
Skyltarna sitter där troligtvis inte bara för skojs skull, säkert någon jurist som tänkt ut något.
FEL!Johan Gunverth skrev:Man kan ju jämföra med hembränning. Det är tillåtet att införskaffa alla ingående detaljer till konstruktionen av apparaten, inkl. råmaterialet till mäsken. Det är först när man kombinerar ihop det till en fungerande hembränningsapparat och kör mäsken igenom som det blir olagligt.
Innehav av destillationsapparat, ÄR OLAGLIGT, även om man inte kör mäsken igenom...
Det var många år sedan lagstiftningen var som Du skriver...
Hur stor är sannolikheten att den som köper installationsmateriel hos Clas Ohlson/Jula/Biltema etc., tänker göra någonting olagligt?b_hasse skrev:De där skyltarna är nog bara till för att butikerna ska slippa att hamna i behörighetsdiskussioner. Frågar en kund hos Clas Ohlson/Jula/Biltema etc. något om installationsmateriel så är ju sannolikheten 99% att han/hon tänker göra något olagligt.
En seriös butiksanställd skulle ju inte kunna svara på frågor utan att sedan påpeka att det är olagligt att göra det själv.
Jag påstår alltså att skyltarna är felaktiga, men jag skulle nog också sätta upp en sådan om jag drev en liknande butik.
"-Jag tänkte sätta upp ett vägguttag i duschen, så att jag kan se på TV samtidigt som jag duschar. Vilken kabel tycker du att jag ska använda?"
Vad skulle ni svara på det?
/Hasse
Och vad är farligast: Att ge korrekta råd med info om hur man gör och vilka risker som är viktiga att tänka på eller att enbart sälja till en okunnig person, med risk att han går hem och kopplar enbart efter eget huvud?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 271 inlägg
ja det håller jag med om, det är ju värre om personalen ger råd som är felaktiga än att kunden frågar någon elkunnig som oftast är mer kunnig på området än personalen.elmont skrev:
för om personalen ger råd till kunden så invaggas ju kunden i en fask trygghet då den upplever att personalen är välinformerad om produkterna, men om kunden istället ska komma på nån i dennes bekantskapskrets som är "elkunnig" så vågar jag tro att kunden då tänker ut en person som kanske är händig och shjälv renoverat och frågar den, och då tror jag att råden som kunden får därifrån är mycket bättre än varuhuspersonalens råd.
visst finns det kunnig personal, men en överhängande majoritet är tonårstjejer som bara är ute efter ett jobb och är mer intresserade av mobilens wap-funktion...
Jag skulle tro att det olagliga (om det nu är det) ligger i att personalen inte är behörig att ge råd. Om en butik ger råd måste de nog stå för de råd de ger, och det är de inte behöriga att göra. Det skulle ju kunna komma en behörig elektriker och vilja ha råd också, så kundens behörighet är nog inte problemet.
Får en elektriker ge råd till en kund?
Som privatperson är det nog i alla fall fritt fram att ge råd. Illa vore det annars..
Får en elektriker ge råd till en kund?
Som privatperson är det nog i alla fall fritt fram att ge råd. Illa vore det annars..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 271 inlägg
Nej för el så går det bra, men ger man tips om annat som runt fordon tex så raderas inläggen eftersom "det uppmanar till lagbrott", vilket inte tips om el till obehöriga tydligen gör...plank5 skrev: