3 028 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Låg hastighet på bredbandskollen
Har precis bytt till Telia VDSL 60Mbit och ligger på ca 59,5 Mbit på ungarnas datorer. Både trådbundet och med WIFI.
Problemet är att med min och frugans dator kommer jag bara upp i ca 25Mbit, trådlöst. Med sladd i datorn är hastigheten närmare 60.
Var ska jag börja leta för att öka farten trådlöst?
Datorn ska klara n-standard på WIFI enl. vad som står.
Och nä, jag kan inte ha den ansluten till det fasta nätverket...
Problemet är att med min och frugans dator kommer jag bara upp i ca 25Mbit, trådlöst. Med sladd i datorn är hastigheten närmare 60.
Var ska jag börja leta för att öka farten trådlöst?
Datorn ska klara n-standard på WIFI enl. vad som står.
Och nä, jag kan inte ha den ansluten till det fasta nätverket...
Har du gjort dessa tester med datorerna på samma plats (där ungarnas fick bra hastighet)?
För jag antar att det är laptops du pratar om, är det inte det så får du dra fast nät ifall du vill ha bra hastigheter och låga responstider.
För övrigt ska du inte vara så missnöjd med 25Mbit/s trådlöst. Trådlöst är inte bra och ju fler enheter ni har igång desto sämre kommer det vara.
För jag antar att det är laptops du pratar om, är det inte det så får du dra fast nät ifall du vill ha bra hastigheter och låga responstider.
För övrigt ska du inte vara så missnöjd med 25Mbit/s trådlöst. Trådlöst är inte bra och ju fler enheter ni har igång desto sämre kommer det vara.
Tips är att testa utan kryptering ("open") på det trådlösa samt att avaktivera tillfälligt antivirus och brandvägg.
Testa sen igen och se om det gjorde skillnad.
Man kan annars t.ex byta kanal på det trådlösa om det är tjockt på den man kör för tillfället osv..
Kanske lite överkurs?
Testa sen igen och se om det gjorde skillnad.
Man kan annars t.ex byta kanal på det trådlösa om det är tjockt på den man kör för tillfället osv..
Kanske lite överkurs?
Men att fortsätta köra på open eller utan brandvägg är alltså inget alternativ. Utan bara tillfälligt.
Villa?
Lägenhet?
Märke på routern/nätverkskorten?
Många grannar?
Hur långt ifrån testar du?
Fungerar det bättre om du ställer dig nån meter ifrån?
Har du väggar emellan?
Lägenhet?
Märke på routern/nätverkskorten?
Många grannar?
Hur långt ifrån testar du?
Fungerar det bättre om du ställer dig nån meter ifrån?
Har du väggar emellan?
Måste erkänna att jag glömde dra ur nätverkssladden ur ungarnas dator när jag testade det trådlösa, så den har också runt 25 Mbit/s. Så det är lika.
Och jag får väl nöja mig med det trådlöst. Men det jag inte förstår är följande:
Om det trådlösa nätet teoretiskt klarar 150Mbit/s och i praktiken hälften så ger det ju mer än de 60Mbit/s som uppkopplingen mot internet har.
Så varför skiljer det så mycket i hastighet på trådbundet och trådlöst?
Och jag får väl nöja mig med det trådlöst. Men det jag inte förstår är följande:
Om det trådlösa nätet teoretiskt klarar 150Mbit/s och i praktiken hälften så ger det ju mer än de 60Mbit/s som uppkopplingen mot internet har.
Så varför skiljer det så mycket i hastighet på trådbundet och trådlöst?
Sant. Att tvinga att göra .11N kan göra massa. Så TS, testa ställa .11N, testa hastigheten och se. Men många mobiltelefoner osv kommer ej kunna använda wifin längreaedwall skrev:
För att WiFi inte är bättre än så. Det är det enkla svaret.fubar skrev:Måste erkänna att jag glömde dra ur nätverkssladden ur ungarnas dator när jag testade det trådlösa, så den har också runt 25 Mbit/s. Så det är lika.
Och jag får väl nöja mig med det trådlöst. Men det jag inte förstår är följande:
Om det trådlösa nätet teoretiskt klarar 150Mbit/s och i praktiken hälften så ger det ju mer än de 60Mbit/s som uppkopplingen mot internet har.
Så varför skiljer det så mycket i hastighet på trådbundet och trådlöst?
Jag får ungefär 40Mbit (802.11n) om jag är några meter från routern (Airport Extreme). Är jag i nästliggande rum får jag i regel 30-40Mbit, varierar en hel del.
På det trådade får jag flera hundra megabit/s.
Mot det lokala nätverket alltså. Mot internet får jag typ 110Mbit/s hos bredbandskollen om jag kör trådat, och samma hastigheter som lokalt på WiFi.
Kör flera enheter samtidigt på det trådlösa nätet går prestandan ner rätt så mycket och latenser osv ökar.
Jag använde förut 802.11n-anslutning till alla mina prylar men har nu dragit trådat nät istället och använder bara trådlöst till laptops på vift och mobiltelefoner. Har fått mycket bättre prestanda och stabilitet i nätet hemma. WiFi är kasst förutom just för mobilitet
Ungefär som det ser ut här med. Använder WIFI till min /frugans dator och telefoner.stefancrs skrev:
Kollade inställningarna i routern och kan nästan inte göra några inställningar. Verkar som hastigheten på det trådlösa är begränsad till 65 Mbit/s. Läste på Telias forum att många är missnöjda med den Smart-grejen, så får väl vänta på en uppdatering som tillåter användaren att brygga Smart och sedan använda en annan router. Men den verkar dröja...
Måste ändå ersätta en switch i nätverket, så tänkte passa på att byta ut allt mot gigabitgrejor, så då passar det med en ny router med.
Redigerat:
En ASUS N-66U. Egentligen en router, men men har ett alternativ i menyn att köra som accesspunkt. Tänkte använda den som router när orken infinner sig att göra om nätverket.
Men nu är det sommar, eller något liknande, så...
Men nu är det sommar, eller något liknande, så...
Klicka här för att svara