Jag har ett stort berg längs hela sidan på min tomt, där min tomtgräns går precis i överkant på berget. Är jag ansvarig utifall att t ex grannen ovan skulle ramla ner och skada sig? Tidigare har det varit så mycket växtlighet över berget så det har varit omöjligt att ramla ner, men nu när jag rensat det så är högsta stupet ca 5m. Vad jag minns så sa kommunen till mig att om jag valde L-block mot ena tomtgränsen så var jag tvungen att ha räcke pga fallhöjden, men om jag istället valde 2 mindre L-block och gjorde en "trappa" eller släntade ner, så skulle jag slippa räcket.
Vad gäller då i denna situation? Finns det någon lag vad gäller fallskydd här?