4 984 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Lag av dagvatten/regnvatten-avledning?
Hej,
att man är skyldig att ta hand om sitt eget dagvatten/regnvatten lokalt inom fastigheten är jag, efter att ha sökt på nätet i ett par dagar, på det klara med.
Jag har även hittat texten i kommunens dagvattenpolicy.
Har dock inte lyckats hitta den rätta lagtexten för detta.
Är det ngn som kan hjälpa mig?
dvs lag och paragraf.
tackar i förhand.
häls.
att man är skyldig att ta hand om sitt eget dagvatten/regnvatten lokalt inom fastigheten är jag, efter att ha sökt på nätet i ett par dagar, på det klara med.
Jag har även hittat texten i kommunens dagvattenpolicy.
Har dock inte lyckats hitta den rätta lagtexten för detta.
Är det ngn som kan hjälpa mig?
dvs lag och paragraf.
tackar i förhand.
häls.
Jag har egentligen noll koll.
Men jag undrar om det inte är någonstanns i jordabalken eller någon annan sån där lag från gustav vasa's dagar.
Det är inte heller säkert att står om vatten i klartext. Det kanske står något i stil med att man inte får företaga åtgärder på sin fastighet som försämrar för grannfastigheter.
Jag hoppas att du kan få klart besked av någon av de som kan lite juridik, lycka till.
Men jag undrar om det inte är någonstanns i jordabalken eller någon annan sån där lag från gustav vasa's dagar.
Det är inte heller säkert att står om vatten i klartext. Det kanske står något i stil med att man inte får företaga åtgärder på sin fastighet som försämrar för grannfastigheter.
Jag hoppas att du kan få klart besked av någon av de som kan lite juridik, lycka till.
Hej, tack för tipset att det ev. inte står under vatten utan mer allmänt uttryckt.
Hittade följande i PBL:
Tomter, allmänna platser m.m.
15 § Tomter som tas i anspråk för bebyggelse skall anordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Dessutom skall tillses att
2. betydande olägenheter för omgivningen inte uppkommer
häls
Hittade följande i PBL:
Tomter, allmänna platser m.m.
15 § Tomter som tas i anspråk för bebyggelse skall anordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Dessutom skall tillses att
2. betydande olägenheter för omgivningen inte uppkommer
häls
Klicka här för att svara