Fråga till folket!
Vi ska spika 22x145 Z-panel liggandes på jobbet. (Ett helt hus).
Vi har då fått ut 48mm panel spik att använda.
Vi ifrågasatte detta då vi ville haft 3 tums spik (75mm)
Är det gott nog med 48 mm spiken?
Det innebär att panelen bara sitter infäst 26mm i glesen.
Har brädat en del hus och alltid spikat 3 tums igenom panelen, gles, vindduk och in i stomme!
Vad är rätt?
Har brädat en del hus och alltid spikat 3 tums igenom panelen, gles, vindduk och in i stomme!
Vad är rätt?
Panelspik är kort för att just inte gå igenom vindskydd. Att den är kamgängad gör så att den sitter. Du kan ju pröva att slå in en 75 mm spik och en panelspik i en regel och pröva att dra ut dem med kofoten.
Produkter som diskuteras: "Panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Ja det stämmer men är inte dina 2.8x48mm ringade alltså inte släta som tretums handspik?Malle Ce skrev:Fråga till folket!
Vad är rätt?
Håller med, jag tror att denna spik har tagits fram när man använder 28x70 som spikregel i en stomme med stående reglar innanför för att inte punktera vindskyddet som ligger emellan stommen och spikregeln..S stugfar skrev:
Jag spikade panel med 2,8x48 maskinspik dom sitter som berget. Handspikad 75mm satt inte lika bra. Av nyfikenhet så handspikade jag några 2,8x70 eller vad det var och några 2,8x48 med maskin, 2,8x70 spikarna gick att dra ut relativt enkelt jämfört med 2,8x48 spikarna. (Testade även 3,1x90 maskinspik där gick träet sönder innan jag fick ut spiken). Hade 28 gles som "luftläkt"
Är det inte en spik på panel 120 och mindre två spik 145 och större?J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden