A
Fråga till folket!

Vi ska spika 22x145 Z-panel liggandes på jobbet. (Ett helt hus).

Vi har då fått ut 48mm panel spik att använda.

Vi ifrågasatte detta då vi ville haft 3 tums spik (75mm)

Är det gott nog med 48 mm spiken?

Det innebär att panelen bara sitter infäst 26mm i glesen.

Har brädat en del hus och alltid spikat 3 tums igenom panelen, gles, vindduk och in i stomme!

Vad är rätt?

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Håller med. Har väl alltid varit dubbla tjockleken för skruv, trippla för spik? Dvs ska du fästa 22 mm panel ska spiken vara ca 22*3 = ca 66 mm spiklängd. Är du säker på att det inte är skruvar du fått? 😉

• Gilla
Anonymiserad 788887 och 1 till
  • Laddar…
Panelspik är kort för att just inte gå igenom vindskydd. Att den är kamgängad gör så att den sitter. Du kan ju pröva att slå in en 75 mm spik och en panelspik i en regel och pröva att dra ut dem med kofoten.

Tips från Essve.
Tabell och instruktioner från Essve om rätt dimension på panelspik för att skydda vindskyddet, inklusive spikregel- och spiklängd baserat på brädtjocklek.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
J
Malle Ce skrev:
Fråga till folket!

Vi ska spika 22x145 Z-panel liggandes på jobbet. (Ett helt hus).

Vi har då fått ut 48mm panel spik att använda.

Vi ifrågasatte detta då vi ville haft 3 tums spik (75mm)

Är det gott nog med 48 mm spiken?

Det innebär att panelen bara sitter infäst 26mm i glesen.

Har brädat en del hus och alltid spikat 3 tums igenom panelen, gles, vindduk och in i stomme!

Vad är rätt?
Ja det stämmer men är inte dina 2.8x48mm ringade alltså inte släta som tretums handspik?

S
Ah det är sån väldigt räfflad spik. (Dvs skruv i fårakläder...) Då håller jag kvar min tumregel för övrig spik.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
S stugfar skrev:
Ah det är sån väldigt räfflad spik. (Dvs skruv i fårakläder...) Då håller jag kvar min tumregel för övrig spik.
Håller med, jag tror att denna spik har tagits fram när man använder 28x70 som spikregel i en stomme med stående reglar innanför för att inte punktera vindskyddet som ligger emellan stommen och spikregeln..

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Jag spikade panel med 2,8x48 maskinspik dom sitter som berget. Handspikad 75mm satt inte lika bra. Av nyfikenhet så handspikade jag några 2,8x70 eller vad det var och några 2,8x48 med maskin, 2,8x70 spikarna gick att dra ut relativt enkelt jämfört med 2,8x48 spikarna. (Testade även 3,1x90 maskinspik där gick träet sönder innan jag fick ut spiken). Hade 28 gles som "luftläkt"

Och då blir det EN spik i underkant på en bräda, lite högre upp, så inte sponten spricker/knäcks och den låser överkanten på den undre, då kan panelen röra sig och inte spricka. Sista panelen högst uppe blir med 2 spik.

S
J jonaserik skrev:
Och då blir det EN spik i underkant på en bräda, lite högre upp, så inte sponten spricker/knäcks och den låser överkanten på den undre, då kan panelen röra sig och inte spricka. Sista panelen högst uppe blir med 2 spik.
Är det inte en spik på panel 120 och mindre två spik 145 och större?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.