I ett gammalt hus har jag ett rum med kraftigt ojämnt golv. Det är 3,5 cm lägre i mitten, och normal höjd i båda ändarna. Tidigare låg det spånskivor ovanpå det gamla trägolvet, men dom följde ju ojämnheten. Nu har jag plockat bort alla spånskivor och skall lägga massivt furugolv.
Frågan är vad jag ska ha för underlag. Mina alternativ just nu:
1. Flytspackla - detta har jag avfärdat pga. att det är ganska stor ojämnhet
2. Lägga spånskivor först och trägolv sedan
3. Lägga trägolvet direkt på gamla golvet
I alt. 2 och 3 måste jag naturligtvis lägga något mellan de olika skikten. När jag lossade spånskivor i ett angränsande rum (med jämnt golv) så hade dom byggt upp "reglar" ovanpå det ojämna trägolvet och därefter skruvat spånskivorna i dessa reglar. Jag skriver "reglar" eftersom det mestadels var brädlappar i olika tjocklek och på de ställen med minst ojämnhet hade dom använt sån där tunn spånskiva på 3-5 mm.
Värt att veta att jag vill att det ska bygga så lite som möjligt på höjden för att passa bra mot befintliga träsklar. Därför vore ju massivt direkt mot gamla trägolvet bra, men jag vet inte om det kan bli stabilt att läggta massivt direkt på "reglar".
Så, vad har ni för tips för att jag ska kunna lägga ett jämnt golv?
Vad är det för underlag nu? Du ska alltså lägga ett nytt furugolv ovanpå golvbrädorna om jag förstår dig rätt? 3,5 cm på hur lång längd? Sviktar det i båda riktningarna eller bara i en? Du behöver komplettera med information och ev. en skiss om vi ska kunna hjälpa dig.
Vill du rikta upp är väl det bästa sättet att:
1. Plocka bort det gamla golvet, så du är nere vi reglarna.
2. Spika på nya reglar på sidan av de gamla. Behöver inte vara några grova saker typ 45x95 eller 45x120
3. De nya reglarna är nu i perfekt våg.
4. Lägg tillbaka det gamla, om du ser något värde i det.
5. Lägg det nya.
Underlaget nu är gammalt trägolv som är bestruket med något väldigt strävt. Känns som ett tunt lager cement typ.
Mått på golvet: 3,4 x 4,5 meter, drygt 15 kvm. Med skissen försöker jag illustrera lutningen. Noll-läget är vid dörren och sen är det 5,5 cm lägre mitt på golvet och 4,5 cm lägre vid andra kortsidan.
De två bilderna visar golvet samt den uppregling som är gjord i ett angränsande rum.
finns ju dom som lägger på golvet bara.
sen har jag fått hyvla och sågat till i bjälkar också.
så beror helt på hur stort/mycet och hur dyrt du vill göra det
Rent kostnadsmässigt är det väl inte så stor skillnad? Lite reglar och tid bara, om man ska lyfta bort det undre trägolvet.
Frågan är vad som ger bäst resultat. Det golv som ligger nu är ju stabilt så det är lite lockande att regla upp ojämnheten och lägga spån ovanpå och sen nytt trägolv.
all tid är pengar eller ledighet. och sånt i dessa tider är dyrt.
30-40mm som läggs på? det går ju snabbast.
dock kan ju knarr förekomma om du inte får undergolvet att vara helt stumt
Jag gjorde precis något liknande, i mitt fall valde jag den långa vägen och satte nya reglar på de gamla befintliga. Så här i efterhand är jag nöjd, det knarrar inte och känns stabilt nog att parkera bilen på!
Hej!
Inser att tråden är gammal, men står inför liknande problematik. Angående metoden som använts för att väga av det gamla golvet, dvs att lägga nya "reglar" uppepå ett befintligt golv, är metoden att betrakta som fackmannamässig, eller är det problematiskt? Jag har övervägt att gå tillväga på samma sätt, men mindre pussligt, och hyvla reglar som skruvas ovanpå golvet för att kompensera höjdskillnader. Detta för att situationen inte riktigt tillåter att ta upp det gamla undergolvet och rätta till bjälklaget.
Planerar lägga 25 mm furugolv uppepå.
Håller tummar för att nån har lite bra input här.
Jag tror att det blir bra om du väger av med hela ”lister” som gärna kan skruvlimmas i befintliga golvet. Jag har gjort liknande fast uppepå golvbjälkarna i ett badrum där det inte fanns plats att skruva reglar på sidorna. Tror mindre på att strössla med allehanda lösa bitar, man vill inte ha en massa kontakter som ligger och gnider med risk för kontakter och man behöver också ha lite vettigt material för golvskruvarna att dra i.
Hade nog valt att hyvla efter att listerna monterats, går ganska enkelt om man ställer upp en laser och har tumstocken till hands för att kontrollera efterhand (gjorde så nyss när jag riktade ett bjälklag där de befintliga golvbjälkarna behövde tas ned en bit på en del ställen).
Hej!
Tusen tack för svar!
Hur gjorde du då med de lister du la uppepå? samma dimension som bjälkarna hade?
-och hur gick hyvlingen till efter skruvningen, fick du dra dem djupt?
Tanken är ju att inte bygga på höjden så mycket, och först tänkte jag att undergolvets högsta punkt skulle få vara utan reglar, och skruva direkt i brädorna. Problemet blir ju då att en "list" vid något ställe på golvet kommer närma sig noll i tjocklek. Har du nån tanke på minsta tjocklek på listerna? Jag tänkte mig nog att köpa vanlig 45-regel att tillverka dem av.
Den gången jag la lister så använde jag 45x45 som jag klöv och sen limmade och skruvade mot befintligt bjälklag. Jag hade markerat innan hur mycket jag skulle höja så att jag kunde dra skruven djupt ned där mycket skulle bort, eller inte skruva alls om typ allt skulle bort. Sen spände jag en skena på sidan och sågade allt till rätt nivå (det får ju ersättas med hyvling i ditt fall). Efter sågningen bombade jag med lite mer skruv. Det hela kändes kanske något bökigt men det var inte så stort utrymme.
Funderade lite till och om man lägger uppepå ett befintligt golv känns det kanske väl jobbigt att hyvla på plats om det är mycket som ska avverkas. En variant kan vara att skruva reglar tillfälligt så att de följer golvet. Sen ställa dit lasern och markera på varje 0,5-1 m hur mycket som ska bort. Sen kör man det med ex. cirkelsågen. Behöver man så kan man ju finjustera med hyveln på plats sen om man håller koll på skruvar.
Bästa metoden tycker jag ändå är att blotta bjälklaget och sätta reglar på sidorna men det verkar du inte pigg på.
Uppskattar inputen! Då känner jag mig lite tryggare med att gå vidare med tillvägagångssättet åtminstone, oavsett om höjdanpassningen sker när listen är monterad eller innan. Tror jag kommer göra en variant av din metod 2.
Jag hade varit mer pigg på att plocka bort om det fanns mer tid, men med småbarn orkar jag inte ha landgångar för länge helt enkelt
Tack igen!