Av olika skäl kommer jag inte kunna få bygglov för att lägga takplast på min pergola. Förhoppningsvis är det inget som mina grannar som kommer klaga på det men om det ändå sker, vad är då konsekvenserna för mig.
  1. Får jag alltid möjlighet till rättelse innan eventuell sanktionsavgift döms ut?
  2. Om jag gör rättning innan det fattas ett beslut om en sanktionsavgift, slipper jag då helt betala något?
  3. Hur lång tid har man på sig att göra rättelse (riva av taket) innan beslutet fattas?
  4. Vad händer om jag lägger tillbaka taket efter rättelse, får jag då en ny "varning" eller utdöms sanktionsavgift möjligen då direkt?

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Såvitt jag förstå, så måste bygglovsmyndigheten ta kontakt med dig innan man fattar beslut om sanktionsavgift. Men jag tror inte att det finns någon bestämd tidsfrist mellan en sådan kontakt och när beslutet fattas. Det finns alltså inte någon bestämmeles om att du skall ha x veckor på dig att göra rättelse.

Men normalt sett så tror jag att det går rätt lång tid från första kontakten, tills det blir ett beslut. De måste ju dig chans att ex. hävda att taket har funnits i 5 eller 10 år osv. Och om du vet med dig att det kommer att ses som ett svartbygge så kan du ju vidta rättesle direkt när/om första frågan kommer.

Att bygga upp igen, skulle jag nog vara lite försiktig med, iallfall om du inte först löser problemet med vilken granne det är som har tjallat. Andra gången lär handläggningen vara avsevärt snabbare.

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Av olika skäl kommer jag inte kunna få bygglov för att lägga takplast på min pergola. Förhoppningsvis är det inget som mina grannar som kommer klaga på det men om det ändå sker, vad är då konsekvenserna för mig.
  1. Får jag alltid möjlighet till rättelse innan eventuell sanktionsavgift döms ut?
  2. Om jag gör rättning innan det fattas ett beslut om en sanktionsavgift, slipper jag då helt betala något?
  3. Hur lång tid har man på sig att göra rättelse (riva av taket) innan beslutet fattas?
  4. Vad händer om jag lägger tillbaka taket efter rättelse, får jag då en ny "varning" eller utdöms sanktionsavgift möjligen då direkt?
För det första: Kommer den nya lagen kring bygglov som skall beslutas om nu i Oktober (och skall träda i kraft i December) hjälpa ?
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/02/ett-nytt-regelverk-for-bygglov/

Annars, som jag har förstått det:
Du kan klara dig undan avgift.

Boverket skriver att Kommunen SKA ta ut en byggsanktionsavgift. MEN det står också: "Byggsanktionsavgift ska inte tas ut om rättelse sker innan byggnadsnämnden tagit upp frågan till överläggning vid ett sammanträde med nämnden.". Och vad gäller kommunikation: "Byggnadsnämnden bör meddela fastighetsägaren eller byggnadens ägare, om det är fråga om en byggnad på ofri grund, att ett tillsynsärende har inletts. Detta gäller oavsett om tillsynsärendet påbörjats genom en anmälan eller på annat sätt. Det är samtidigt lämpligt att bereda ägaren tillfälle att lämna synpunkter och i förekommande fall informera om kommande tillsynsbesök." Så det bör finnas ett fönster där man kan hinna rätta det.

Frågan är, om du upprepar förseelesen efter tillräckligt lång tid, dvs när ärendet avslutats (säg ngt år typ) om det räknas som en ny förseelse eller "den gamla".

En intressant frågeställning där är om man tex har ett garagetält, och sen flyttar man på det om ngn anmäler det, så det står inte kvar där anmälan anger, men på ett annat ställe. Anmäls det där, flyttar man det igen osv

https://www.byggahus.se/forum/threads/inget-bygglov-vad-kan-haenda-efter-10-ar.477104/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...exempel-pa-tillsynsarenden/olovligt-byggande/:

• Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
För det första: Kommer den nya lagen kring bygglov som skall beslutas om nu i Oktober (och skall träda i kraft i December) hjälpa ?
[länk]

Annars, som jag har förstått det:
Du kan klara dig undan avgift.

Boverket skriver att Kommunen SKA ta ut en byggsanktionsavgift. MEN det står också: "Byggsanktionsavgift ska inte tas ut om rättelse sker innan byggnadsnämnden tagit upp frågan till överläggning vid ett sammanträde med nämnden.". Och vad gäller kommunikation: "Byggnadsnämnden bör meddela fastighetsägaren eller byggnadens ägare, om det är fråga om en byggnad på ofri grund, att ett tillsynsärende har inletts. Detta gäller oavsett om tillsynsärendet påbörjats genom en anmälan eller på annat sätt. Det är samtidigt lämpligt att bereda ägaren tillfälle att lämna synpunkter och i förekommande fall informera om kommande tillsynsbesök." Så det bör finnas ett fönster där man kan hinna rätta det.

Frågan är, om du upprepar förseelesen efter tillräckligt lång tid, dvs när ärendet avslutats (säg ngt år typ) om det räknas som en ny förseelse eller "den gamla".

En intressant frågeställning där är om man tex har ett garagetält, och sen flyttar man på det om ngn anmäler det, så det står inte kvar där anmälan anger, men på ett annat ställe. Anmäls det där, flyttar man det igen osv

[länk]

[länk]:
Tyvärr bor vi i ett område som klassats som kulturhistoriskt värdefullt och att jag då behöver söka bygglov även för t.ex. skärmtak eller attefallstillbyggnad.

Ja, lite intressant om det räknas som en ny förseelse efter en viss tid även om jag gissar som hempularen skriver att handläggningen kanske går betydligt snabbare andra vändan då…

Låter hyfsat säkert att göra så länge jag är snabb att montera bort bort det då. Hade hellre gjort det på ett tillåtet sätt men har slut på byggyta så även bygglov går bort. :(

• Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Tyvärr bor vi i ett område som klassats som kulturhistoriskt värdefullt och att jag då behöver söka bygglov även för t.ex. skärmtak eller attefallstillbyggnad.

Ja, lite intressant om det räknas som en ny förseelse efter en viss tid även om jag gissar som hempularen skriver att handläggningen kanske går betydligt snabbare andra vändan då…

Låter hyfsat säkert att göra så länge jag är snabb att montera bort bort det då. Hade hellre gjort det på ett tillåtet sätt men har slut på byggyta så även bygglov går bort. :(
Men behöver du byggyta för ett skärmtak ?

Man får ju bygga 15 kvm skärmtak, utöver det man har, redan idag, och har du kulturklassat så behöver du bygglov, men det borde väl (?) inte ändra på hur det räknas ?
Jag kan iofs ha fel här, men har du inte gjort det så kan det ju vara lönt att kolla med kommunen, du behöver ju inte berätta att du planerar att göra det ändå, utan bara ställa en allmän fråga til byggavdelningen...

Men behöver du byggyta för ett skärmtak ?

Man får ju bygga 15 kvm skärmtak, utöver det man har, redan idag, och har du kulturklassat så behöver du bygglov, men det borde väl (?) inte ändra på hur det räknas ?
Jag kan iofs ha fel här, men har du inte gjort det så kan det ju vara lönt att kolla med kommunen, du behöver ju inte berätta att du planerar att göra det ändå, utan bara ställa en allmän fråga til byggavdelningen...
Hmm, jag använde nog fel begrepp. Det är byggnadsarea som jag har slut på. Som jag förstår det får den överskridas med en attefallstillbyggnad men inte om man är tvingad att söka bygglov (som jag är pga kulturvärdefullt område). Men jag kan ha fel så jag hör med byggavdelningen.

• Gilla
Zetts
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JonnyK skrev:
Men du kan ju gissa att du har förlamande ryggskott eller ligger på sjukhus de där veckorna. Eller är ute på din 2 månaders Thailandsresa. Det slår aldrig fel.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men du kan ju gissa att du har förlamande ryggskott eller ligger på sjukhus de där veckorna. Eller är ute på din 2 månaders Thailandsresa. Det slår aldrig fel.
Så sant så sant... 😅 Om det värsta händer och jag utdöms en byggsanktionsavgift, hur stor kan den vara för ca 25kvm skärmtak / altantak?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan räkna ut det här, klicka dig igenom guiden:

[länk]
Tack! Om detta stämmer och det är värsta möjliga utfall (?) så känns det hanterbart.

Byggsanktionsavgift beräknad för en obesvarad ansökan om tillbyggnad av enbostadshus, med detaljer om avgiftsformel och slutlig avgift på 32 340 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Tack! Om detta stämmer och det är värsta möjliga utfall (?) så känns det hanterbart.

[bild]
Hmm, varför blir "sanktionsarea" 10 och inte 25..?

Edit: så här står det i guiden: "Guiden omvandlar sedan arean till sanktionsarea automatiskt (Sanktionsarea = brutto- och/eller öppenarean minskat med 15 m2)"

Varför minskas den med 15..?

J JonnyK skrev:
Hmm, varför blir "sanktionsarea" 10 och inte 25..?

Edit: så här står det i guiden: "Guiden omvandlar sedan arean till sanktionsarea automatiskt (Sanktionsarea = brutto- och/eller öppenarean minskat med 15 m2)"

Varför minskas den med 15..?
Kan inte det ha att göra med att attefallstillbyggnad (och skärmtak) normalt är tillåtet med 15 kvm ?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan inte det ha att göra med att attefallstillbyggnad (och skärmtak) normalt är tillåtet med 15 kvm ?
Frågade ChatGPT och fick ganska intressanta svar.
Begreppet sanktionsarea används vid beräkning av byggsanktionsavgifter enligt Plan- och byggförordningen (PBF 2011:338).

Enligt 7 § PBF definieras sanktionsarea som:

”… den area som i fråga om en lov- eller anmälningspliktig åtgärd motsvarar brutto- eller öppenarean eller en kombination av dessa minskad med 15 kvadratmeter.”

Det innebär att när man räknar ut byggsanktionsavgiften, drar man först bort 15 m² från den aktuella byggytan (brutto- eller öppenarea). Den återstående ytan blir sanktionsarean, som sedan ligger till grund för avgiftsberäkningen.

Syftet med avdraget är att undanta mindre åtgärder från sanktionsavgift och göra avgiftssystemet mer proportionerligt — t.ex. små tillbyggnader under 15 m² ger i praktiken ingen avgift.
Om jag tolkar detta rätt blir det alltså ingen sanktionsavgift alls om tillbyggnaden är 15kvm eller mindre utan kan bara bli fråga om tvingande rättelse (med vite som eventuell följd om jag vägrar).

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ utan bygglovskrav är segeldukstak, sytt/anpassat till pergolan, som sätts upp på våren och tas ner på hösten? Det fungerar utmärkt hos mig. Jag byter ut det vart 5/6:e år eftersom det blir smutsigt.

• Gilla
Peter #11 och 8 till
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Frågade ChatGPT och fick ganska intressanta svar.

Om jag tolkar detta rätt blir det alltså ingen sanktionsavgift alls om tillbyggnaden är 15kvm eller mindre utan kan bara bli fråga om tvingande rättelse (med vite som eventuell följd om jag vägrar).
ChatGPT har ju inte alltid rätt, men i detta fallet låter det rimligt och även din beräkning på boverkets guide ger ju samam resultat.
Så kan du klara dig med 15 kvm (istället för 25) så känns det som att du kan koma undan med en rättelse om någon anmäler dig inom 10 år.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.