Problem. Har ett tak med tegelpannor och board som underlagstak. Vid kraftigt regn så kommer det in en mindre mängd vatten (några deciliter) som fuktar isoleringen kring skorstenen inne på vinden och den i sin tur fuktar mitt träpaneltak så att färgen har släppt på ett litet område. Jag tror läckan beror på att vattnet rinner på nockpannan till höger i bild och följer den in mot murstocken och sen ner. Till vänster i bild och på fram och baksidan av skorstenen så är det torrt. Jag kan själv komma på följande lösningar. 1. Lägga nockpannan ovanpå plåten på höger sida i bild. 2. Dra ut nockpannan från murstocken så att den ligger så att vatten som följer pannan rinner ner längs teglet.
Finns det några bättre lösningar eller är mina förslag dåliga. Taket har sett ut som det gör i 30 år så någon större mängd är det inte frågan om och endast vid kraftigt regn. Jag gissar på att nockpannan till vänster i bild har fall ut från skorstenen och därför kommer det inte in vatten där.
Mycket tacksam för svar. Bifogar bild och detaljbild
Finns det några bättre lösningar eller är mina förslag dåliga. Taket har sett ut som det gör i 30 år så någon större mängd är det inte frågan om och endast vid kraftigt regn. Jag gissar på att nockpannan till vänster i bild har fall ut från skorstenen och därför kommer det inte in vatten där.
Mycket tacksam för svar. Bifogar bild och detaljbild
Tror du har uppfattat det riktigt med vattnet som kommer in, det brukar sitta en till galvad underplåt mot skorstenen som är ca 150 mm hög och med liknande utvik som själva skorstenen, dra ut nockpannor så dom kommer över skorstensplåten,och inte in under som nu, ev får du ner skorstenen lite så glipan inte är så stor mellan tak och skorstenen.
Samtidigt ser du om det sitter en underplåt monterad, just med tanke på att du har en board monterad som undertak och den är omöjlig att göra uppvik med, varav det borde vara en underplåt.
Samtidigt ser du om det sitter en underplåt monterad, just med tanke på att du har en board monterad som undertak och den är omöjlig att göra uppvik med, varav det borde vara en underplåt.
Ingen underplåt. Har kapat av nockpannan så att vattnet som följer ryggen på pannan rinner av ner i takpannornas dalar istället för in längs murstocken. Efter en störtskur idag så verkar det tätt. Borde jag göra något mer? Jag är inte jättesugen på att demontera hela skorstenen för att få in en underplåt och är lite rädd för att jag gör problemet värre och ledder ner massa vatten på boarden.T Takläggare skrev:Tror du har uppfattat det riktigt med vattnet som kommer in, det brukar sitta en till galvad underplåt mot skorstenen som är ca 150 mm hög och med liknande utvik som själva skorstenen, dra ut nockpannor så dom kommer över skorstensplåten,och inte in under som nu, ev får du ner skorstenen lite så glipan inte är så stor mellan tak och skorstenen.