Byggahus.se
För några år sen lade vi nytt tak och satte nya plåtar, bl.a runt skorstenen.

Det har nu visat sig att det läcker in litegrann vatten, särskilt vid hårt regn.
Vatten rinner sannolikt längs utsida skorsten ner i sovrummet, där skorstenen är synlig.

Byggarna har vikt in plåten så att den går in en liten bit in i murbruket (vilket ett foto visar) och sen har de tätat med en massa (som är som hård gummi och svår skära bort).

På fotona ser man att tätmassan inte ligger fullständigt tätt mot skorstenen, dvs ser ut om vatten som rinner längs skorstenen kan rinna in mellan tätmassa och skorsten.

Som ni ser är det även "ruttet" murbruk på vissa ställen där murbruket vittrat bort så det blivit hål. Där läcker det antagligen in vatten också.
Detta är bara på några få ställen, på övriga ställen är murbruket hårt o friskt.
Hantverkare fogade om skorstenen för ca 10 år sedan, så det är konstigt murbruket kunnat bli så dåligt på vissa ställen.

Hur tätar jag detta på bästa och enklaste sätt?
Där det är dåligt murbrjk får jag lägga i nytt förstås.
Men kan jag lägga på ny tätmassa ovan på den gamla och vilken sort o märke isåfall?
Hoppas slippa behöva ta bort gamla tätmassan för den sitter stenhårt.
Och hoppas slippa behöva byta plåt.

Är plåten korrekt monterad? Den är ju iallafall invikt in i spår i murbruket.
 
  • Tegelfasad nära vit fönsterbleck, med delvis synlig utomhusmiljö och bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda tegelstenar och grå kantlist. Tegelskada i hörnet. Kontrast mellan organiskt och industriellt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda tegelstenar, fogmassa, tecken på mögel eller smuts, del av grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå yta möter rödbruna tegelstenar, texturkontrast, skarpa linjer, delvis skadat murbruk, yttre hörn, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda tegelstenar möter grå metall med nitade fästen, detalj av byggnadskonstruktion, arkitektonisk närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg med mörtel, silverfärgad metallavsats eller fönsterbleck, oskarp förgrund, potentiellt tak eller balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitet trä och tegelvägg med synlig försegling och vit kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig rörstöd på tegelvägg, ny takfotsplåt nära bitumenpapp, verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad trä- och betongyta med spricka och flagande färg vid en fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan ge några tips?
 
Hur är det med underlagspappen då. den ska gå upp på skorsten och klistras där. Sen täcks det av omfattningen skorsten. Det är mycket svårt att få tätt med en plåt mot teglet, i princip omöjligt med fogarna som läcker.
 
J jonaserik skrev:
Hur är det med underlagspappen då. den ska gå upp på skorsten och klistras där. Sen täcks det av omfattningen skorsten. Det är mycket svårt att få tätt med en plåt mot teglet, i princip omöjligt med fogarna som läcker.
Det vet jag inte. Såg ej om och hur det gjordes.
Och nu täcks det ju av plåten så man ser inte hur det ser ut under plåten.

Men brukar det gå få tätt henom att klistra pappen mot tegel och murbruk?

Tanken med plåten är väl att den skall sticka in en bit i murbruksfogen. Så att vattnet inte kan ta sig inunder plåten.
Min fundering är att byggfirman inte låtit plåten gå tillräckligt långt in i fogen.

Men det innebär kanske att plåten måste bort för se hur det ser ut under? Blir ju besvärligt för takpappen är ju klistrad ovanpå plåten.

Skulle man kunna klistra en pappremsa ovan på plåten och mot skorstenen och sen ytterligare en plåt som täcket pappen och en bit av befintliga plåten?
 
Redigerat:
I detta fall borde man nog göra ett riktigt omtag och be en duktig plåtslagare göra en bedömning. För befintligt arbete saknar all hantverkskänsla.
Ryggen på översta plåten bör upp ett skift till.
Långsidan borde vara trappad eller inspårad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
I detta fall borde man nog göra ett riktigt omtag och be en duktig plåtslagare göra en bedömning. För befintligt arbete saknar all hantverkskänsla.
Ryggen på översta plåten bör upp ett skift till.
Långsidan borde vara trappad eller inspårad.
Jag har förstått det som att den är i inspårad, dvs att de fräst ett spår i skorstenen på långsidan.
Det är vad jag minns vi kom överens om. Men de kan ju ha struntat i det.

Men det är svårt se om det verkligen är gjort. Då måste jag skrapa bort en bit av gummifogen.
Men om de spårat så är det kanske inte gjort tillräckligt djupt spår.

Jag får gå upp och ta bort tätmassa på en bit på långsidan för kolla om inspårat eller ej.

Sen är det ju också att murbruk har vittrat bort på några ställen (se fotona) och där kan ju det läckt in också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Nästa steg är nog att plåta in den ända upp till topp och hoppas på att det är tätt mellan plåt och papp. Då blir det tätt
 
O ohlgren skrev:
Jag har förstått det som att den är i inspårad, dvs att de fräst ett spår i skorstenen på långsidan.
Det är vad jag minns vi kom överens om. Men de kan ju ha struntat i det.

Men det är svårt se om det verkligen är gjort. Då måste jag skrapa bort en bit av gummifogen.
Men om de spårat så är det kanske inte gjort tillräckligt djupt spår.

Jag får gå upp och ta bort tätmassa på en bit på långsidan för kolla om inspårat eller ej.

Sen är det ju också att murbruk har vittrat bort på några ställen (se fotona) och där kan ju det läckt in också.
Kollade precis genom ta bort fog och det är inspårat.
 
  • Närbild på en gammal röd tegelvägg vid en metallstruktur med slitage och möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå yta möter tegel, med brun tätning, nära detaljbild, möjlig byggnadsstruktur, vinklad perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.