Som ni ser på bilderna är det rejäla sprickor i ytterväggen. Jag förstår att detta behöver muras om ordentligt, men bör jag stötta upp något tills dess?

Väggen består av dubbla skift med lättbetongblock. De stående reglarna till övervåningen vilar på en balk som ligger ovanpå den murade väggen, men längre in finns även en kraftig timmerbalk som bär upp takets snedbjälkar.

Rummet innanför väggen har ett gjutet tak/bjälklag. Inre stenväggen lutar inåt en aning (karmen är lös och hänger utåt).

Ladugård byggd 1920 och väggen med sprickorna har satt sig en aning.

Vad är klokast att göra i nuläget för att förhindra ytterligare rörelse eller skada?
Nyköpt denna gård och huset måste prioriteras just nu, så en tillfällig stabil lösning behövs.

Jag bifogar några bilder.

• Sprickor i lättbetongvägg på gammal ladugård, träpanel ovanpå, verktyg vid entrén, rural miljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken yttervägg i lättbetong med lös karm och en synlig spricka vid hörn, med delar av timmer och bråte vid en dörröppning.
    Skapa konto
  • Gammal ladugård med trasigt golv och takbjälkar, lådor, brädor och damm, samt ljus från små fönster på väggens högra sida.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.