4 282 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Lådskenor med bara två (små) skruvar...
Hej alla!
Vi har ett ca fem år gammalt hus med ett underbart fint o härligt Ballingslövskök. Häromdagen började en låda "hänga snett" och jag plockade bort lådan och konstaterade att skenan lossnat i framkant, ja skruven hade rivits lös från stommen helt enkelt.
Men skulle dessa skenor verkligen bara monteras med två (små) skruvar?
Det känns rätt lite med tanke på att lådorna är jättelika och man förvarar både mjöl, socker, kastruller, grytor, etc. i dessa. Jag noterade även att de tre skruvar som fortfarande satt på plats hade börjat gänga ut sig efter bara dessa år - känns som man borde plocka lös alla lådor och både efterdra de skruvar som sitter där och även komplettera med några till per skena (det finns gott om lediga skruvhål att sätta fler i).
Cheers!
/Rikard
Vi har ett ca fem år gammalt hus med ett underbart fint o härligt Ballingslövskök. Häromdagen började en låda "hänga snett" och jag plockade bort lådan och konstaterade att skenan lossnat i framkant, ja skruven hade rivits lös från stommen helt enkelt.
Men skulle dessa skenor verkligen bara monteras med två (små) skruvar?
Det känns rätt lite med tanke på att lådorna är jättelika och man förvarar både mjöl, socker, kastruller, grytor, etc. i dessa. Jag noterade även att de tre skruvar som fortfarande satt på plats hade börjat gänga ut sig efter bara dessa år - känns som man borde plocka lös alla lådor och både efterdra de skruvar som sitter där och även komplettera med några till per skena (det finns gott om lediga skruvhål att sätta fler i).
Cheers!
/Rikard
Redigerat:
Det stämmer att det ska räcka med bara två skruv om det är en stomskena för 30 kg. Se länk http://d1.blum.com/BEC003/box0002-ma-147-6_ma_dok_bau_$sall_$aof_$v2.pdf
Dock sätter jag aldrig färre än fyra skruv för det blir i praktiken det du råkat ut för. De skruv du har idag heter systemskruv och sitter i skåpets förborrade hålrad. Komplettera med skruv 4,0x15 på ställen som frangår av länken.
Dock sätter jag aldrig färre än fyra skruv för det blir i praktiken det du råkat ut för. De skruv du har idag heter systemskruv och sitter i skåpets förborrade hålrad. Komplettera med skruv 4,0x15 på ställen som frangår av länken.
Klicka här för att svara