Laddstationer i gemensamhetsgarage, Samfällighet

3k läst  44 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi är en samfällighetsförening för ett 40 år gammalt radhusområde och vi äger och förvaltar några garagelängor som ingår i en gemensamhetsanläggning, detta finns i ett detaljplanerat område inom Göteborg kommun. Garagen disponeras av radhusägarna med ägs av föreningen.

Vi vill inom 2 år installera laddplatser i dessa garagelängor.
    Ganska troligt är att ledningarna från energiverkens närmaste elcentral till våra undercentraler är underdimensionerade och dessa ledningar behöver nog bytas ut. Säkringen i undercentralen är på 10A för garagelängan med ca 40 bilplatser, vilket inte räcker långt.

Hur ska vi börja detta projekt, vad är det som måste ske först?

Kontakta alla Medlemmarna för medgivande? Lantmäteriverket och nya stadgar? Kommun eller Myndigheter? El-installatör? Energibolaget?

Vad jag tror är rätt väg är att vi måste börja med att få 2/3 medgivande från medlemmarna, sedan få till en ändring av stadgarna. Därefter kontakta el-installatör. Men som sagt, jag vet inte.
    Och 50% bidraget från Naturvårdsverket verkar inte finnas i år, kanske nästa år. Någon som tror det lönar sig att vänta till nästa år?

Kan någon bekräfta, eller är det någon som vet mer detaljerat i vilken ordning vi behöver utföra allt ?

2. H
    Bannad · Nivå 10
    Själv kan du till att börja med kontakta nätleverantören och fråga om det är möjligt att ansluta så många uttag, det har att göra med vad dom har för grovlek och kraft för leverans, det nya nu med laddning var inte på tapeten vid bygget av husen, så det är nog lite klent i gatan som vi elektriker säger, det kan bli ganska stora jobb med att få fram
    Först får ni kontakta en elektriker och framföra hur många uttag och vilken säkring det behövs. Med 40 bilplatser så kommer det nog inte att räcka med en kabel till alla. Bara räkna lite lätt antal platser 40 X kanske 16A det är mycket, sen får elektrikern fråga
    om det går att utföra det i samförstånd med Nätleverantören

3. P
    Medlem Nivå 4
    Börja med nätleverantören för att identifiera vilket effektkapacitet ni har in i fastigheten, på befintlig servis.

Gör sedan en utredning av vad befintlig last kräver för effekt.

Nu vet ni hur mycket tillgänglig effekt ni har till billaddning

Bygg om nätet i fastigheten för att klara tänkt last

Köp laddare med dynamisk laststyrning

OM, den tillgängliga kapaciteten är väldigt liten måste ni utöka er elservis, detta görs av elnätsleverantören. Kostnaden för detta kan vara väldigt stor beroende på avstånd och vilken kapacitet ni vill ha. Det måste även finnas kapacitet "bakåt" i elnätet för att ni överhuvudtaget ska få bygga ut.

Gör sedan enligt ovan

Gör sedan en utredning av vad befintlig last kräver för effekt.

Nu vet ni hur mycket tillgänglig effekt ni har till billaddning

Bygg om elnätet i fastigheten för att klara tänkt last

Köp laddare med dynamisk laststyrning

4. P
    Medlem Nivå 4
    Klimatklivet för laddstationer finns inte mer, om det återuppstår vet man inte... Troligen inte...

5. M
    Medlem Nivå 1
    Behöver inte samfällighetens stadgar uppdateras? Jag undrar eftersom garagen tillhör en gemensamhetsanläggning ?

• Laddar…
  6. J
    Husägare · Nivå 9
    Jag kan svara för elbiten. Du har fått en del bra råd, och några felaktiga. Någon skrev 40 uttag x 16A det är lite fel, man behöver inte räkna med att alla laddar samtidigt och på max. Sen kör man lastbalansering. Det innebär att de bilar med minst ”kräm” kvar i batterierna får mest. Hur stor elservis ni behöver kan jag naturligtvis svara på men det beror på många faktorer. Jag har jobbat en del med elbillsladdning för större parkeringar i Göteborg och det finns väldigt många parametrar. Nätägaren (förmodligen) Göteborg energi är skyldig att dra fram den effekt ni vill ha, dock kan det kosta därefter.

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 4
    Nja, vilka laddare och bilar klarar detta idag?

Fördelning mellan laddare på tillgänglig effekt finns men inte "State of charge"-fördelning vad jag vet...

8. J
    Husägare · Nivå 9
    Vad svarar du på? Lastbslanseringen? Nja, initialt kan man iaf tillse att effekten sänks så att msn inte riskerar att skjuta huvudsäkringarna. Men de ska ha 40 platser, hur många elbilar tror du de har om 5 år? Antagligen ganska få.

9. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Ska ni installera laddstationer i alla 40 garagen på smafällighetsföreningens bekostnad? Låter rätt dyrt och lär ta några år innan majoriteten av medlemmarna har bilar som kan utnyttja en laddare.

10. P
    Medlem Nivå 4
    Svarade på det jag fetade i ditt inlägg...

Som du skriver är det förmodligen ganska hål i huvudet att installera 40 på ett bräde. Idag räcker det bra med att kartlägga förutsättningar och göra smart utbyggnad av själva infrastrukturen. Laddare fyller man på med när efterfrågan ökar...

• Laddar…
  11. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där med ändring av stadgar. Jag tror att det är lite av gråzon idag om man behöver ändra stadgar för att installera elbilsladdning. Om vi antar att det står något om att tillhandahålla garage till medlemmarna i det anläggningsbeslut som ligger till grund för samfälligheten. Föreningen får inte ha någon verksamhet utöver det som finns angivet i beslutet, oavsett om man själv ändrar stadgarna. En utökning av verksamheten kräver ett nytt beslut från lantmäteriet.

Men man kan ev. hävda att tillgång till laddning är en normal del av garagefunktionen, därmed skulle det kunna rymmas i det bef. beslutet. Men den som inte vill att föreningen gör den här investeringen kan hävda att det handlar om att tillhandahålla drivmedel, lite som om föreningen skulle öppna en egen bensinmack, vilket tveklöst kräver ett nytt beslut från lantmäteriet.

Oavsett så behövs ett stämmobeslut för en sådan här investering. Och det kommer att handla om en avsevärd investering. Jag misstänker att det blir svårt att få ihop en majoritet. Om jag skulle gissa så tror jag att vi pratar om minst en milj, kanske 2 eller 3.

• Laddar…
  12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Dessutom kommer det nog krav på separata el-mätare ( från medlemmar utan behov ) och det medför ju även en del extra administration med avläsning och debitering. Finns ju på flera håll redan idag ett visst gnäll om orättvisa mellan de som använder motorvärmare och de andra utan dessa behov när man har gemensam matning.

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 1
    Jag hade tänkt att ta förbereda våra undercentraler i första hand och be el-installatör dra in alla kablar från undercentralerna till garagelängorna, det blir väl Göteborg Energis problem ifall vi måste öka på ledningarna mellan elcentral och våra undercentraler (ca 200 meter avstånd mellan dessa).

Jag tror att själva laddboxarna kan installeras allt eftersom det blir aktuellt. Inledningsvis kanske 10 st. Jag ser gärna att dessa blir uppkopplade med smart RFID-taggar som identifierar att rätt person använder elen och gärna att det finns nån central förbrukningslista per laddstation så att vi får rätt debiteringsunderlag. Skulle tro att det vore bra om föreningen lägger ut grundkostnaden för el-installationen och sedan ställer krav på att radhusägarna sätter in "godkända" laddboxar på egen bekostnad. Föreningen borde väl få igen investeringen genom att t.ex dubbla kwh kostnaden mot radhusägaren, exempelvis 2.50 kr per kWh. Förhoppningsvis har investeringen betalat sig själv efter kanske 10 år.

Min huvudfråga gäller lite mer vart vi börjar, ska det vara så att vi måste få med oss radhusägarna genom 2/3 majoritet, och sedan stadgeändringar, eller är bara att köra på med att beställa offerter från el-installatörer?

14. P
    Medlem Nivå 4
    Elservisen kanske är GEs problem, men ni får betala för det....

Kan kosta många hundratusen....

Kommer laddboxarna sitta på "privata" platser eller på "offentliga"?

Det finns bra betallösningar via exempelvis InCharge-systemet...

15. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Har liknande fundering där jag bor.
    Vi tänkte börja med ett medlemsmöte, eller en undersökning.
    Informera om att det idag inte går att ladda bilar i garagen.
    Fråga om folk har funderat på laddbara bilar vid nästa bilbyte, och när det ligger i tiden.
    Och fråga ifall styrelsen har mandat att fortsätta utreda.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: