S3 skrev:
Laddomaten har inte någon backventil som förhindrar att vattnet kan cirkulera mellan tank och pannan när den är avstängd, då skulle inte självcirkulationen fungerat.
Enklaste sättet att lösa problemet är att montera in en ventil som du stänger när du eldat klart, men vem orkar det ;).
Nästa alternativ är att automatiserar det med en ventil och motor som har samma starttillstånd som laddomaten, kostar ca 1600 på Rinkaby.
Hej och välkommen till forumet.
Om du läser bruksanvisningen så finner du att det sitter en backventil i botten av laddomaten.
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Lm21_Manual.pdf

Tackar

Jodå jag har läst bruksanvisningen noga, den backventilen som finns i botten har som uppgift att stänga bypasen för självcirkulation när laddomaten är i drift, utan backventilen skulle vattnet bara cirkulera i laddomaten.
Backventilen är fjäderbelastad och stängs av pumptrycket, det innebär att när laddomaten är avstängd öppnas backventilen och det är fritt fram för vattnet att cirkulera mellan tank och pannan.
Hämtat från bruksavisningen:

"Uppstart av panna
Pannan är under 78°C. Patronen har inte börjat att öppna ännu.
Käglan på självcirkulations-ventilen håller tätt mot tanken med hjälp av
pumpens tryck"

"Självcirkulation
Vid strömbortfall eller pumphaveri kommer den inbyggda backventilen för självcirkulation att öppna så att vattnet kan cirkulera av egen kraft mellan panna och tank"

ja men den cirkulationen ska väl bara ske om pannan är varmare än tanken?

Beroende på hur det är kopplat kan cirkulationspumpen till radsystemet oxå orsaka att vattnet går mellan tank och pannan.
Ljungskile skriver att han har problem med att vattnet går över till pannan och som jag ser det så är en ventil, helst motoriserad det enda sättet att vara säker på att det inte är något flöde genom pannan när man inte vill ha det.
Så kommer jag att göra hemma hos mig.

om den pumpen gör att det cirkulerar mellan panna och tank så bör den delen av systemet byggas om

Kanske det, frågan är bara vad som är lättast för trådskaparen att göra.

Backventilen är inte fjäderbelastad utan lättrörlig och ramlar ner och tätar av sin egenvikt.
Däremot på håller pumptrycket den säkert på plats för att den garanterat ska hålla tätt.

Naturkrafterna strävar efter att hålla panna och accar på samma temperatur horisontalt sett.
Det stämmer att backventilen ska hindra backcirkulation men det kan ju hända att vattnet ändå kryper igenom på något vis.
Står din panna högre än dina tankar?
Problemet uppstår aldrig om pannan kunde placeras underst i systemet.
Skulle du kunna höja dina tankar?

Jag har lite för liten tank och därför byggde jag ihop en återvinningskoppling som leder radiatorreturen till pannan när fyren slocknat.
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=40
När pannan kallnat ner leds returen till tanken.
För mig betyder detta att jag låter eftervärmen i pannan vara nyttig i flera timmar innan tanken börjar dräneras på värme.
Jag upplever inte att det cirkulerar bakåt i min panna.
Nu är ju detta med återvinningskoppling lite onödig overkill kanske och har man tillräcklig accvolym skulle inte en återvinningskoppling behövas.

Kan du stänga pannans rökrör mot skorstenen efter eldning med ett spjäll för att slippa vädra pannan?

S3 skrev:
Beroende på hur det är kopplat kan cirkulationspumpen till radsystemet oxå orsaka att vattnet går mellan tank och pannan.
Ljungskile skriver att han har problem med att vattnet går över till pannan och som jag ser det så är en ventil, helst motoriserad det enda sättet att vara säker på att det inte är något flöde genom pannan när man inte vill ha det.
Så kommer jag att göra hemma hos mig.
Pannan blir av med nödvändig kylning om motorventilen av någon anledning (fel eller misstag) stänger när pannan brinner.
Jag skulle inte rekommendera motoriserade ventillösningar på rören kring pannan.

Smaken är som baken

• Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
S3 skrev:
Smaken är som baken
Visst.
Och det är frivilligt att ta till sig goda råd från någon med mer än teoretiska kunskaper inom området.
Förresten. När du skaffat laddkopplingen kan du ju plocka isär den för att se om jag pratar skit.

RoKe skrev:
Backventilen är inte fjäderbelastad utan lättrörlig och ramlar ner och tätar av sin egenvikt.
Däremot på håller pumptrycket den säkert på plats för att den garanterat ska hålla tätt.
Backventilen är fjäderbelastad se på länken om du inte tror på mig, titta på pos 7 http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21_reservdelslista_s.pdf

RoKe skrev:
Det stämmer att backventilen ska hindra backcirkulation men det kan ju hända att vattnet ändå kryper igenom på något vis.

Hur ska backventilen kunna förhindra cirkulation mellan tank och panna när den är fullt öppen så fort pumpen stannar?

RoKe skrev:
[quote author=S3 link=1144873287/0#23 date=1145804731]Smaken är som baken
Visst.
Och det är frivilligt att ta till sig goda råd från någon med mer än teoretiska kunskaper inom området.
Förresten. När du skaffat laddkopplingen kan du ju plocka isär den för att se om jag pratar skit.
[/quote]

Ja du pratar skit, åtminstone när det gäller funktionen på laddomat 21, men var inte ledsen för det alla kan ha fel ibland
;)
Förövrigt tycker jag inte att du ska förutsätta att du har mer teoretisk eller praktisk erfarenhet av värmeanläggningar och VVS arbeten än mig.

S3 skrev:
[quote author=RoKe link=1144873287/0#24 date=1145805455][quote author=S3 link=1144873287/0#23 date=1145804731]Smaken är som baken
Visst.
[/quote]

Ja du pratar skit, åtminstone när det gäller funktionen på laddomat 21, men var inte ledsen för det alla kan ha fel ibland
;)
Förövrigt tycker jag inte att du ska förutsätta att du har mer teoretisk eller praktisk erfarenhet av värmeanläggningar och VVS arbeten än mig.[/quote]

Titta igen noga på din bifogade reservdelslista.
Häng med nu så ska jag förklara för dig så att du förstår.
Läs noga nu och titta på bilden.
Nr 13 är den tätande delen i backventilen.
Nr 13 sitter ihop med nr 14.
Nr 13 och 14 bildar en lättrörlig enhet (helt utan fjäder) som rör sig upp och ner i nr 2.
Nr2 hålls på plats med fjäder mot sätet i laddomaten.

Förövrigt tycker jag inte att du ska förutsätta att du har mer teoretisk eller praktisk erfarenhet av värmeanläggningar och VVS arbeten än mig.
Jag förutsätter ingenting.
Jag försöker bara förklara för dig så att du ska förstå.

RoKe skrev:
[quote author=S3 link=1144873287/0#26 date=1145805921][quote author=RoKe link=1144873287/0#24 date=1145805455][quote author=S3 link=1144873287/0#23 date=1145804731]Smaken är som baken
Visst.
[/quote]

;)
Förövrigt tycker jag inte att du ska förutsätta att du har mer teoretisk eller praktisk erfarenhet av värmeanläggningar och VVS arbeten än mig.[/quote]

Titta igen noga på din bifogade reservdelslista.
Häng med nu så ska jag förklara för dig så att du förstår.
Läs noga nu och titta på bilden.
Nr 13 är den tätande delen i backventilen.
Nr 13 sitter ihop med nr 14.
Nr 13 och 14 bildar en lättrörlig enhet (helt utan fjäder) som rör sig upp och ner i nr 2.
Nr2 hålls på plats med fjäder mot sätet i laddomaten.

Jag förutsätter ingenting.
Jag försöker bara förklara för dig så att du ska förstå.

[/quote]
Ja jävlar, tittar man noga så ser man ju det, då faller alla mina argument i den här tråden  :-[

Det är lugnt :)
jag har själv funderat mycket över hur laddkopplingen fungerar.
Jag är inget proffs men vissa saker har jag snappat upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.