8 197 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Laddomat - Värmeförluster
Sida 1 av 3
Jag har en vedpanna, 2 x 500 liter acc. tankar och en laddomat 21 som sköter laddningen. När pannan brunnit ut och laddomaten stannat så har jag märkt att pannan aldrig kallnar, detta beror ju på att när laddomaten stannat så är pannan ansluten till acc tankarna som om den vore en tank den också, borde det inte finnas en backventil som hindrar varmt vatten att krypa över till pannan.
Detta fenomen medför ju att pannan är varm och i sin tur värmer upp luften som genom självdrag går in i pannan och upp i skorstenen.
Finns det något sätt att lösa problemet och slippa elda för kråkorna?
Detta fenomen medför ju att pannan är varm och i sin tur värmer upp luften som genom självdrag går in i pannan och upp i skorstenen.
Finns det något sätt att lösa problemet och slippa elda för kråkorna?
Hej och välkommen till forumet.Ljungskile skrev:Jag har en vedpanna, 2 x 500 liter acc. tankar och en laddomat 21 som sköter laddningen. När pannan brunnit ut och laddomaten stannat så har jag märkt att pannan aldrig kallnar, detta beror ju på att när laddomaten stannat så är pannan ansluten till acc tankarna som om den vore en tank den också, borde det inte finnas en backventil som hindrar varmt vatten att krypa över till pannan.
Detta fenomen medför ju att pannan är varm och i sin tur värmer upp luften som genom självdrag går in i pannan och upp i skorstenen.
Finns det något sätt att lösa problemet och slippa elda för kråkorna?
Det sitter en backventil i botten av laddomaten.
Den kanske inte tätar?
Stäng ventilerna runt laddomaten och skruva ur bottenpluggen för att kontrollera att backventilen är lättrörlig och att den inte kärvar på något vis. rengör backventilens tätytor.
Kolla bruksanvisningen. http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Lm21_Manual.pdf
Håller med om att det är fel på Laddomaten. Min är likadan, men den bär sig inte åt på det viset.
Ursäkta att jag glider ifrån ämnet lite, men när ni pratar om laddomat så har jag en fråga. På laddomat 21 finns en anslutning för påfyllning av vatten till systemet. Är det någon nackdel att sätta påfyllningen någon annan stans? Det blir ganska mycket längre rördragning om jag skall koppla påfyllningen till laddomaten. // Håkan
Enda finessen med att ha påfyllningen just där, är att om man fyller med kallt vatten, kan man kvickt "nödkyla" pannan, genom att fylla på lite vatten. Det går direkt in i pannan, om laddpumpen är igång. Annars spelar det ingen roll.
Att kyla genom Laddomaten fungerar ju dessutom inte automatiskt, plus att det ökar trycket i systemet. SYR-ventilen spolar ju genom en egen slinga, inte in i pannvattnet. Det är alltså inte samma sak, men det är det enda argumentet jag sett för att fylla just i Laddomaten.
Jo, förresten, min rörläggare sa att det kunde ibland hjälpa till med att köra ut luft ur Laddomaten, om man har problem med det.
Jo, förresten, min rörläggare sa att det kunde ibland hjälpa till med att köra ut luft ur Laddomaten, om man har problem med det.
jag som har eget vatten ska tydligen ha en annan syr, den tar kylvattnet från botten av acktanken och kör det genom kylslingan i pannan och sen ut i avloppet...
fast det kanske går lika bra med en vanlig syr, förutom om strömmen går och pannan kokar länge, då kan ju vattentrycket bli lågt...
fast det kanske går lika bra med en vanlig syr, förutom om strömmen går och pannan kokar länge, då kan ju vattentrycket bli lågt...
Ja, jag har förstått att reglementet säger så.
Ja nu gled det lite åt sidan med påfyllning----------
Jag har gjort ren backventilen, hjälpte inte.
För att svara på en annans fråga så finns det ingen dragbegränsare.
Kan det ha någon betydelse att botten på acc tankarna är 20 cm lägre än botten på pannan ?
Kan det bero på att jag nu under ombyggnad av huset har tagit bort och pluggat några radiatorer och det medfört att cirkulationspumpen, går på lägsta hastighet, trycker varmt vatten genom laddomaten, detta verkar omöjligt.
Känner man på rören när pannan varit slocknad över natten så är röret från botten av acc till laddomat och från laddomat till botten av panna kalla.
Röret från toppen av acc till laddomat som via T-koppling går till toppen av pannan så har T-kopplingen och toppen av pannan samma temperatur, 60 - 85 grader.
Alltså måste det cirkulera bakåt igenom pannan, men backventilen i laddomaten borde stoppa det, vad f-n är det som är fel ???
Jag har gjort ren backventilen, hjälpte inte.
För att svara på en annans fråga så finns det ingen dragbegränsare.
Kan det ha någon betydelse att botten på acc tankarna är 20 cm lägre än botten på pannan ?
Kan det bero på att jag nu under ombyggnad av huset har tagit bort och pluggat några radiatorer och det medfört att cirkulationspumpen, går på lägsta hastighet, trycker varmt vatten genom laddomaten, detta verkar omöjligt.
Känner man på rören när pannan varit slocknad över natten så är röret från botten av acc till laddomat och från laddomat till botten av panna kalla.
Röret från toppen av acc till laddomat som via T-koppling går till toppen av pannan så har T-kopplingen och toppen av pannan samma temperatur, 60 - 85 grader.
Alltså måste det cirkulera bakåt igenom pannan, men backventilen i laddomaten borde stoppa det, vad f-n är det som är fel ???
Finns det något annat anslutet till pannan, som värmen kan cirkulera igenom? Annars måste det ju helt enkelt gå genom Laddomaten??
Nej, det finns inget mer anslutet, allt är kopplat enligt spec från laddomat.
Jag är helsäker på att värmen går baklänges genom laddomaten, detta ska ju stoppas av backventilen.
Jag ska pröva med att ta loss laddomaten och polera alla anläggningsytor för backventil och termostat, det kan ju vara metall grader på någon yta som spökar.
Återkommer med resultat.
Jag är helsäker på att värmen går baklänges genom laddomaten, detta ska ju stoppas av backventilen.
Jag ska pröva med att ta loss laddomaten och polera alla anläggningsytor för backventil och termostat, det kan ju vara metall grader på någon yta som spökar.
Återkommer med resultat.
Laddomaten har inte någon backventil som förhindrar att vattnet kan cirkulera mellan tank och pannan när den är avstängd, då skulle inte självcirkulationen fungerat.
Enklaste sättet att lösa problemet är att montera in en ventil som du stänger när du eldat klart, men vem orkar det
.
Nästa alternativ är att automatiserar det med en ventil och motor som har samma starttillstånd som laddomaten, kostar ca 1600 på Rinkaby.
Enklaste sättet att lösa problemet är att montera in en ventil som du stänger när du eldat klart, men vem orkar det
Nästa alternativ är att automatiserar det med en ventil och motor som har samma starttillstånd som laddomaten, kostar ca 1600 på Rinkaby.