Laddomat 21, Pump startar inte

1k läst  34 svar

  1. N
    Medlem Nivå 8
    Är det bara motorhalvan du ska demontera, inte själva pumpen?

    Annars går det väl att ta av hela Laddomaten om unionventilerna fortfarande är vid liv.

    Om det är ont om plats och unionventilerna har sagt upp sig så är det inte så omständligt att ta av pannans sidohölje med isolering.

    Har du sticksåg går det ännu lättare.
     
  2. D
    Medlem · Nivå 16
    Pumphjulet sitter i motorn.
     
  3. N
    Medlem Nivå 8
    Jaha? När jag demonterade motorn för inspektion så stannade pumpdelen kvar i huset medans jag fick motorhalvan i handen.
     
  4. D
    Medlem · Nivå 16
    Hur var kopplingen mot pumpen då?
     
  5. N
    Medlem Nivå 8
    Jag har för mig att jag bara fick lös själva lindningen.
     
  6. J
    Bannad · Nivå 10
    Mera foton hur det ser ut
     
  7. B
    Medlem Nivå 6
    TS BGA: Måste göra en pudel - en stor sådan. Det är originalpumpen som satt i Laddomaten!!
    Är troligtvis från början av 80-talet. Jag installerade tankarna då. Pumpen jag bytte för två år sedan var cirkulationspumpen till värmesystemet !! Man glömmer mkt på 2 år när man är 73+ och demensen börjat sätta in. Ber er alla om ursäkt.

    Hur slutade äventyret? Rinkaby i Malmö hade den på hyllan! Unionventilerna hade jag smort och motionerat när jag bytte pannan 2016. De var lätta att stänga, men läckte en hel del första dagarna, men det minskar- är nu nere i ett glögglas per dygn.
    Pumpen bygger bara ut ca 2,5 cm så det behövdes ingen sticksåg Nils-Orvar.
    En fråga, vilket varvtal skall jag ställa pumpen på?
    Baxi Innova 30, 750 liter tekniktank (RR) med VVB på ca 90 liter + slavtank på 800 liter.
     
  8. J
    Bannad · Nivå 10
    Du får prova förhastigheten , en lämplig diff på tempen , laddomaten uppifrån är ca 70 C och den som går in i pannan ca 55 - 60 C då orkar pannan värma på och ett bra flöde till tankarna blir , tempen från tank/ar är lite av underordnad betydelse , prova med att sälla den på 2 , det ska inte vissla eller knastra i pannan , då är flödet för lite över den , kan du ställa starten på laddpumpen till ca 60 C så är det bra
    Det blir då inga ångblåsor i pannan när cirken i den vid låg temp start , sen tar laddomatens termostat över och
    kylning av pannan görs
     
  9. D
    Medlem · Nivå 16
    Jag har samma panna och laddomat. Men jag resonerar inte som jojo.
    Styrningen av pumpen ska helst inte gå på panntemoeratur, det gör den inte på Innova heller. Så det lämnar vi utanför.
    Trmperaturen till pannan styrs helt av laddomatens termostat, den påverkas inte av pumoen.
    Temperaturen från tankarna blir ju vad den blir.
    Temperaturen från pannan är beroende av hur pumpens kapacitet, pannans effekt och temperaturen in i pannan. Har man en låg fart så kommer pannan att stanna på övertemperatur tidigare när det börjar bli varmt i botten på tanken. Den kommer visserligen att ladda något kallare innan det sker, men det ändrar man lämpligen genom att byta termostat om man vill ladda varmare.

    Kort och gott, jag kör min laddpump på högsta fart.
     
  10. B
    Medlem Nivå 6
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20181231_162404.jpg

    Fel igen på Laddomat 21?
    Med ny pump fungerade anläggningen bra i 2-3 veckor. Nu stannar fläkten pga överhettning och startar själv efter någon timme. Så här ser det ut när den stannat. Pannkretsen 90 grader och från tankarna är det 40 grader. Det hörs att pumpen roterar och står just nu på läge 3.
    Vad kan det vara för fel? Pumphjulet i pumpen lossnat, någon ventil i Laddomat krånglar ??

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20181210_164218.jpg
    Så här såg det ut när det fungerade.


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20181205_092023.jpg
    Någon undrade tidigare hur pumpen såg ut "invärtes". Den övre delen ligger "lös" inne i pumphuset.
    Den består från vänster av: gummitätning, ett blankt hölje som slutar med plåtfläns, pumhjulet i nylon.
    Inne i det blanka höljet ligger rotern med sina lager. Vid montering kläms plåtflänsen och därmed hela delen fast.
    Utrymmet man behöver för att byta pump är alltså bara pumphjulets tjocklek ca 2 cm.

    Som syns på de övre bilderna läcker kranen i unionkopplingen fortfarande. Hur täta? Täcka över med epoxi, kemisk metall?
    Om jag skall byta den finns det nått sätt slippa tömma systemet? t.ex. frysa kopparröret medans man byter?
     
  11. D
    Medlem · Nivå 16
    Stämmer bilderna?
     
  12. J
    Bannad · Nivå 10
    Det är en gummipackning i unionaren prova att dra liiiiiite till på muttern , det kan gå , har du flöde från tankarna , så att inga ventiler är stängda , speiellt den som kommer från tank/ar där det kalla ska komma ifrån och blandas i Laddomatens inre .
    Kan vara termostaten som inte stänger av mot det övre röret , så det börjar suga från tanken .<du kan se funktionen på bilden
     
  13. J
    Bannad · Nivå 10
    Du kan prova att knacka med en hammare på platsen där den röda och blå möts , då måste det vara varm panna 70C Termostaten kan kärva lite eller ha satt sig fast i stängt läge mot den blå , den bruna delen ska flytta sig åt vänster och stänga mot röd samt öppna mot blå
     
  14. D
    Medlem · Nivå 16
    Jag tycker attdet ser ut som att bilderna är förväxlade.
     
  15. N
    Medlem Nivå 8
    Ja, bilderna ser ut att vara förväxlade.



    Det är ventilspindeln som läcker.
    Kan det vara ventilen som stryper flödet, om den blivit deformerad eller gått av vid återupplviningsförsöken?



    Har du haft av kondensatorn på den nya pumpen? Om den sitter fel så kan eventuellt pumpen rotera i motsatt riktning.

    Kan det bli tokig belastning på kretskortet om N och L har blivit förväxlade när nya pumpen monterades?


    http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_innova-S.137286.01.97-10-02.pdf
     
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: