3 194 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Laddomat 21 går onormalt tyst?
När jag körde igång värmesystemet så märkte man verkligen när laddomaten startade men nu efter ca 15 eldningar så går laddomaten nästan ljudlöst. När jag sätter en skruvmejsel mot laddomaten å sätter örat mot mejseln hör jag att pumpen går och jag hör att vattnet susar fram. Jag har kollat att motorn funkar. Trycket är på 0,37 bar i systemet och det är ett öppet exp-kärl.
Det är just att det går så tyst nu än vad det gjorde förr.
Kan det vara något eller är jag bara onormalt orolig.
Pannan blir inte överhettad. Max 90 grader
50 grader går ut till radiatorerna
Tanken blir ca 60 grader efter ca 3 timmar
Tacksam för tipps!
Mvh Kim
Det är just att det går så tyst nu än vad det gjorde förr.
Kan det vara något eller är jag bara onormalt orolig.
Pannan blir inte överhettad. Max 90 grader
50 grader går ut till radiatorerna
Tanken blir ca 60 grader efter ca 3 timmar
Tacksam för tipps!
Mvh Kim
Om det är ett nytt system som du har kört igång kan det ju vara så att laddomaten lät mer ibörjan för att det var syre och luftbubblor i vattnet.
Jag har för mig att min laddomat också låter mera när det är färskt vatten i tankarna, nu var det mer än tre år sedan vattnet var nytt så jag kan minnas fel.
Mvh Johan
Jag har för mig att min laddomat också låter mera när det är färskt vatten i tankarna, nu var det mer än tre år sedan vattnet var nytt så jag kan minnas fel.
Mvh Johan
Tack Johan! Jag hadde den misstanken. Jag har precis installerat systemet och eldat ungerfär 20 gånger och dom 15 första gångerna var det ett jävla liv sen helt plötsligt blir det tyst så jag trodde att laddomaten lade av men som du skriver, syre och luft försvinner och då blir det ju systare.
Va bra...
Mvh Kim
Va bra...
Mvh Kim
Läget på laddomaten beror på vilken laddtemp man vill ha till tanken
Den lägre hastigheten på pumpen ger en högre temperatur till tanken och en högre inställd pump ger en lägre temp till tanken. Jag laddar inte min tank högre än 80 grader för att den är inte så bra isolerad så laddar jag till 90 grader så läcker det mesta ut, gäller mest på sommaren när jag inte eldar så fta. På vintern kan jag kör jag upp halva till 90 ungefär.
Mvh Johan
Den lägre hastigheten på pumpen ger en högre temperatur till tanken och en högre inställd pump ger en lägre temp till tanken. Jag laddar inte min tank högre än 80 grader för att den är inte så bra isolerad så laddar jag till 90 grader så läcker det mesta ut, gäller mest på sommaren när jag inte eldar så fta. På vintern kan jag kör jag upp halva till 90 ungefär.
Mvh Johan
Undrar varför det finns tre hastigheter om man alltid bör köra på läge tre?
Vad är skillnaden i funktionen om jag kör på två eller ett istället?
Mvh :S
Vad är skillnaden i funktionen om jag kör på två eller ett istället?
Mvh :S
Undrar vilken skillnad det är om man kör på andra hastigheter än läge tre?
Varför finns det då tre hastigheter att välja på?
Mvh:S
Varför finns det då tre hastigheter att välja på?
Mvh:S
Klicka här för att svara