Hej,

Hushålls elektriker/VVS:are från Åland och helt ny på forumet. Har försökt hitta info om min laddomat 21-60 och hur jag skall ”koppla” ventilerna mot laddomaten. Det jag blev fundersam över är varför det kommer både en gummipackning samt en filtpackning med, skall man verkligen använda båda dessa? I min värld tycker jag ju att det bör räcka med en filtpackning. Se bifogad bild.

Tacksam för svar

• En laddomat med en metallventil, gummipackning, filtpackning och delvis synliga röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjudö Boy Tjudö Boy skrev:
Hej,

Hushålls elektriker/VVS:are från Åland och helt ny på forumet. Har försökt hitta info om min laddomat 21-60 och hur jag skall ”koppla” ventilerna mot laddomaten. Det jag blev fundersam över är varför det kommer både en gummipackning samt en filtpackning med, skall man verkligen använda båda dessa? I min värld tycker jag ju att det bör räcka med en filtpackning. Se bifogad bild.

Tacksam för svar
Intressant att det medföljer olika packningar utan att de beskriver varför.
Jag har haft snabb respons från tillverkaren vid frågor kring deras grejor.
Skicka ditt din fråga kanske sedan uppdatera gärna här om ingen annan svarar.

• Gilla
Tjudö Boy och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Får nog göra så

Beroende på vad du ska ansluta mot, ska du koppla den mot unionen ( laddomaten den ytan är inte riktigt plan ) ska du ha gummipackningen, i övrigt så är fiberpackning bättre vid koppling mot en plandel..

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beroende på vad du ska ansluta mot, ska du koppla den mot unionen ( laddomaten den ytan är inte riktigt plan ) ska du ha gummipackningen, i övrigt så är fiberpackning bättre vid koppling mot en plandel..
Hmm, fattar nog inte riktigt hur du nu menar, vadå unionen? Menar du att metallen på laddomaten är så ojämn att man måste sätta gummipackning mot den och fiber mot ventil delen?

Den typen av koppling heter union. använd gummipackningen och dra måttligt så blir det bra. fiberpackningen behöver plana ytor att sitta mellan för att det ska bli tätt. Laddomatens kanter är inte exakt jämna

• Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Nå nu fick jag svar från Termoventiler, d svarade på följande sätt;

Hej TjudöBoy,

Du använder bara en av dessa. En del installatörer föredrar gummi och en del föredrar fiber, det är därför vi skickar med båda.

With best regards / Med vänliga hälsningar
Mr Xx
Technical Sales

Man kan väl då anta att båda dessa packningar klarar av temperaturen som uppstår när man eldar mot tanken!?

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Jepp går bra. kolla bara hur ytan ser ut, är den inte planad så använd gummipackningen, den tar upp en del ojämnheter som en fiberpackning inte gör.

Om man använder gummipackningen så ska man tänka på att inte dra åt för hårt, för då kan packningen deformeras.
Fiberpackningen är lite mer förlåtande på så vis.

Tjudö Boy Tjudö Boy skrev:
Nå nu fick jag svar från Termoventiler, d svarade på följande sätt;

Hej TjudöBoy,

Du använder bara en av dessa. En del installatörer föredrar gummi och en del föredrar fiber, det är därför vi skickar med båda.

With best regards / Med vänliga hälsningar
Mr Xx
Technical Sales

Man kan väl då anta att båda dessa packningar klarar av temperaturen som uppstår när man eldar mot tanken!?
Tack för uppdateringen!

Såhär blev slutresultatet efter installationen, ganska nöjd med mig själv måste jag säga (för att skryta lite), bytte ut 73 C termostaten mot en 63 C istället efter några veckor då d kändes onödigt å elda så varmt i spisen.
Nyinstallerade rör och anslutningar med isolering i ett pannrum, inkluderat metallflätade slangar.
Skapa konto

Lade metallflätade värmetåliga slangar mot spisen på in/utgående samt till kylslingan/dump röret från spisen
Värmeinstallation med blå tank, röda metallflätade slangar och isolerade kopparledningar i ett pannrum.
Skapa konto
Laddomat med tre mätare, rör och isolering i ett pannrum, som en del av en värmesysteminstallation.
Skapa konto
Installerad laddomat med kopparledningar och metallflätade slangar vid en vedspis, verktyg på golvet.
Skapa konto
Värmesystem med kopparledningar i pannrum, installation av termostat och isolerade rör.
Skapa konto
Installation av termostat och isolerade rör på golvet med verktyg omkring.
Skapa konto
Ett pågående VVS-projekt med kopparrör, böjar, och isolering på ett kaklat golv nära en vit värmepanna.
Skapa konto

Laddomaten placerades bredvid tanken i "pannrummet" där jag har resten av mitt värmesystem, samtliga rör som man kan bränna sig på i pannrummet isolerades med polyetenskumplast förutom de rör som går i taket i källaraulan, dessa får va utan så sprider d lite värme i rummet.
Brinnande ved i en modern spis med klarglaslucka i ett mörkt rum.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.