J
L lbgu skrev:
Så du tycker uppenbarligen det är ok av Tibber att strunta i konsumentköplagen.
Jag tror det är så att de ska få 3 försök att "rätta till" felet inom skälig tid... Det viktiga är ju att man isåfall reklamerar inom 3 år första gången tänker jag. Har man bevis på det så kan de få ta tid på sig att försöka hitta en lösning att få boxen godkänd, om det inte lyckas efter 3 försök och om mer än 3 år har gått vid det tillfället så får de då ta tillbaka boxen. Det jag bara vill se till är att jag har nåt bevis att jag sagt att jag vill reklamera. Det borde räknas som att ha kontaktat dem inom den tid jag har på mig...
 
L lbgu skrev:
Så du tycker uppenbarligen det är ok av Tibber att strunta i konsumentköplagen.
Det har jag inte påstått, men vilken paragraf vill du åberopa och hur vill du motivera det? (Svara inte, jag vill inte veta).

Gör vad du vill med din obefintliga laddstation och låt andra som faktiskt äger en sådan laddstation bestämma själva vad de vill göra.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så du tycker uppenbarligen det är ok av Tibber att strunta i konsumentköplagen.
När har Tibber sagt att man inte får reklamera sin laddbox? Självklart får du lämna in en reklamation till dom och enligt nämnda lag har dom ingen skyldighet att omgående hämta tillbaks boxen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
När har Tibber sagt att man inte får reklamera sin laddbox? Självklart får du lämna in en reklamation till dom och enligt nämnda lag har dom ingen skyldighet att omgående hämta tillbaks boxen.
De svarade mig att jag skulle avvakta. Jag skulle hellre se att de bekräftade att reklamationen var mottagen men att de ville försöka åtgärda först. Därav att jag undrar hur man gör detta formellt riktigt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
De svarade mig att jag skulle avvakta. Jag skulle hellre se att de bekräftade att reklamationen var mottagen men att de ville försöka åtgärda först. Därav att jag undrar hur man gör detta formellt riktigt.
Du kan ju såklart skicka dem ett rekommenderat brev med mottagningsbevis, då har du ett kvitto på att du har reklamerat din box, oavsett vad de svarar på detta. Jag köpte också från Tibber men min är inte ens ett år gammal så jag sitter ner ett tag till och ser vad som händer, min fungerar så pass bra att jag inte vill byta om det går att lösa.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
J
Finns några nyheter om Easee kommer överleva och åtgärda brister eller om man bör reklamera sin box?

Mindre än 3 månader till min box är 3 år gammal... Därefter försvåras vad jag förstår möjligheten att reklamera avsevärt...
 
J
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Finns några nyheter om Easee kommer överleva och åtgärda brister eller om man bör reklamera sin box?

Mindre än 3 månader till min box är 3 år gammal... Därefter försvåras vad jag förstår möjligheten att reklamera avsevärt...
Ja det har varit väldigt tyst om detta, ESV tappade intresset kanske.
 
D djac skrev:
Ja det har varit väldigt tyst om detta, ESV tappade intresset kanske.
Saken är utagerad från ESVs sida. Försäljningsförbud meddelat.

Det blir som att säga att en domstol tappar intresset efter att de meddelat domen. De är klara och har inget mer med saken att göra.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vad skall ESV göra nu? Spekulera i om Easee går i konkurs?
Hjälpa dem med teknisk rådgivning?
Bollen ligger hos Easee.

Det hade varit intressant att läsa Elinstallatören. Låst artikel.

Easee: Så ska vi lösa problemet med laddboxarna
https://www.elinstallatoren.se/2023/04/easee-sa-ska-vi-losa-problemet-med-laddboxarna/
PUBLICERAD 26 APR 2023, 09:03
Dokumentationsslarv och tolkningsskillnader – inte tekniska brister. Det är enligt Easee orsaken bakom försäljningsstoppet. Här berättar de om hur de ska lösa problemet. Och om varför de har ställt in sina betalningar.
 
D
H HenrikHuslöse skrev:
Saken är utagerad från ESVs sida. Försäljningsförbud meddelat.

Det blir som att säga att en domstol tappar intresset efter att de meddelat domen. De är klara och har inget mer med saken att göra.
Nja, så är det väl inte riktigt, visst var det så att Easee skulle komma upp med åtgärder för de som redan sålts, annars blir det andra bullar?
 
D djac skrev:
Nja, så är det väl inte riktigt, visst var det så att Easee skulle komma upp med åtgärder för de som redan sålts, annars blir det andra bullar?
Det ligger ju på Easee att visa att man gjort detta, inte ESV.
 
D
H HenrikHuslöse skrev:
Det ligger ju på Easee att visa att man gjort detta, inte ESV.
Ja, jo, men om man nu inte visar upp något måste väl detta utösa någon reaktion från någon.
 
Det säljs väl inga nya och sedan är det upp de till de som köpt att driva frågan mot företaget?
 
Nissens
A AndersS skrev:
Det säljs väl inga nya och sedan är det upp de till de som köpt att driva frågan mot företaget?
Nej, som konsument vänder man sig till företaget man köpte laddboxen av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.