Själva principen med elektronisk jordfelsövervakning och automatiska självtest är säkrare än elektromekaniska jordfelsbrytare, av flera skäl. Det är dock utförandet som diskuteras.

Samma sak gäller till exempel ABS-bromsar som Easee tog som exempel. Om själva bromsarna är så klent dimensionerade att de smälter vid normal inbromsning hjälper det föga att de är låsningsfria.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…


Vad innebär förbudet?
Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...r/nar-du-har-kopt-en-produkt-som-har-brister/

https://www.hallakonsument.se/frago...r-fatt-forsaljningsforbud-vad-ska-jag-gora-nu
 
Ni skriver och lägger upp samma videor och samma text hela tiden. Kanske dax att alla läser tråden innan man poster videor som ligger i alla dessa Easee trådar.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
C
K _Fredrik_ skrev:
Ni skriver och lägger upp samma videor och samma text hela tiden. Kanske dax att alla läser tråden innan man poster videor som ligger i alla dessa Easee trådar.
Problemet är att ämnet aktivt diskuteras i flera trådar samtidigt. Även om man läser hela tråden är det lätt att missa något som redan skrivits i de andra tre(?) trådarna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet är att ämnet aktivt diskuteras i flera trådar samtidigt. Även om man läser hela tråden är det lätt att missa något som redan skrivits i de andra tre(?) trådarna.
Ja, anmäl trådarna så att någon moderator kan slå samman dem.
 
Fast jag tycker media trams, FUD etc kan hållas i den här tråden, den andra hålla sig till mer tekniska analyser. (3e tråden har jag missat).
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Försäkringsbolaget om Easee: "Kan använda som vanligt"
Publicerad idag 15:56 (uppdaterad idag 17:13)
[länk]

Artikeln är låst :sweat: men rubriken säger väl tillräckligt. ;)

Försäkringsbolaget om Easee: "Kan använda som vanligt"

Publicerad idag 15:56 (uppdaterad idag 17:13)


Easees laddboxar har försäljningsförbud – men är inte återkallade. Det är en avgörande faktor för de försäkringsbolag Vi Bilägare har pratat med.


Så länge en produkt inte är återkallad gäller försäkringen som vanligt, om en olycka skulle uppstå. Så kan man sammanfatta försäkringsbolagens svar på Vi Bilägares frågor om Easees laddboxar.

Det norska företagets produkter Home och Charge är sedan en vecka belagda med försäljningsförbud i Sverige. Elsäkerhetsverket, som beordrade säljstoppet, menar bland annat att laddboxarna saknar jordfelsbrytare och överspänningsskydd som uppfyller gällande krav.

Men myndigheten har inte tvingat fram en återkallelse av de laddare som redan är sålda. De skriver själva att detta inte är motiverat, eftersom deras granskning inte visar att bristerna de hittat ”leder till omedelbar personskada eller sakskada”.

De 100 000 svenskar som har Easee-laddboxar installerade kan alltså fortsätta ladda sina bilar som vanligt, men uppmanas att göra det med ”viss varsamhet”.

Inte heller de tre försäkringsbolag som Vi Bilägare har pratat med har några invändningar mot att deras kunder använder Easees laddboxar, trots försäljningsförbudet.

”Ur ett försäkringsperspektiv kan våra kunder använda produkten som vanligt om den inte har återkallats. En eventuell skada som uppstår under säljstoppet påverkar inte försäkringsskyddet”, skriver Mats Mehlberg, pressansvarig på Folksam, i ett mail.

Det är först när man fortsätter använda en produkt efter att den blivit återkallad som en nedsättning av försäkringsbolaget kan bli aktuell, fortsätter han.

Easee har överklagat Elsäkerhetsverkets försäljningsförbud. De menar att det inte är några fel på deras produkter, utan att problemet i stället är ett föråldrat regelverk som inte tar höjd för den teknik de använder sig av. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten i Karlstad.



SÅ SVARAR FÖRSÄKRINGSBOLAGEN

Ola Kallemur, pressansvarig, Länsförsäkringar

"Försäkringen gäller och generellt ersätter vi skador på laddboxar och skador därtill, exempelvis brand. Däremot finns det i försäkringsvillkoren så kallade säkerhetsföreskrifter/aktsamhetskrav som säger att försäkringstagaren ska agera för att förhindra eller begränsa skada, till exempel genom att följa myndigheters anvisningar. I dag finns inget förbud mot att använda Eesees laddbox, men Elsäkerhetsverket uppmanar till viss vaksamhet fram till att bristerna åtgärdats."

Stefan Brala, motorexpert, Trygg-Hansa

"Så länge installationen av laddboxen har utförts av en behörig elektriker i enlighet med tillverkarens instruktioner så gäller hemförsäkringen som vanligt. Om en brand eller kortslutning skulle uppstå i samband med laddning av en bil via en av dessa laddboxar så påverkas inte heller ersättningen från vår hel- eller halvförsäkring för bil. Elsäkerhetsverket har uppmanat att man med viss vaksamhet ska ladda fordonet tills att produkten åtgärdats och vi rekommenderar att man följer Elsäkerhetsverkets råd."

Mats Mehlberg, pressansvarig, Folksam

"Ur ett försäkringsperspektiv kan våra kunder använda produkten som vanligt om den inte har återkallats. En eventuell skada som uppstår under säljstoppet påverkar inte försäkringsskyddet. Om produkten återkallas ska konsumenten upphöra med användningen. Om konsumenten blivit underrättad om återkallelsen men inte slutat använda produkten kan detta leda till en nedsättning av ersättningen om en skada uppstår."
 
Borde man skicka in en reklamation av principskäl till elfirman som installerat en Easee home? Hitintills har de hänvisat till information från EvFuel/Easee, men vad händer när/om dessa bolag plötsligt inte finns längre och man aldrig gjorde nån reklamation till elfirman?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
dedsi dedsi skrev:
Borde man skicka in en reklamation av principskäl till elfirman som installerat en Easee home? Hitintills har de hänvisat till information från EvFuel/Easee, men vad händer när/om dessa bolag plötsligt inte finns längre och man aldrig gjorde nån reklamation till elfirman?
Ja, definitivt. Även om de avvaktar en åtgärdsplan, eller ett annat besliut av överklagan bör du påpeka att boxen i dagsläget är felaktig.

/M
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
J
M Marcus-AA skrev:
Ja, definitivt. Även om de avvaktar en åtgärdsplan, eller ett annat besliut av överklagan bör du påpeka att boxen i dagsläget är felaktig.

/M
Tibber vill inte ta emot en reklamation, har försökt. Frågan är hur man gör den mer formell? Skickar in boxen?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tibber vill inte ta emot en reklamation, har försökt. Frågan är hur man gör den mer formell? Skickar in boxen?
Med vilken motivering?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tibber vill inte ta emot en reklamation, har försökt. Frågan är hur man gör den mer formell? Skickar in boxen?
Nej, du kan inte returnera boxen utan deras godkännande i dagsläget. Bara spara ett bevis på att du har reklamerat, på ett sätt som kommit dem tillhanda. De kan inte neka att ta emot den informationen, en kund har alltid rätt att reklamera.

/M
 
De har ju dessutom skälig tid på sig att åtgärda felet, vilket kan bli svårt att i dagsläget hävda som något annat än inom ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.