76 292 läst ·
626 svar
76k läst
626 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Ja men så är det kanske, det var det jag var nyfiken på, dvs saken glöms bort gällande de sålda, så kan det vara såklart, jag saknar bara erfarenhet av hur det brukar funka, livet går vidare maoA AndersS skrev:
Vad behöver lösas?
Ja tekniskt tänker jag inte ge mig in i denna millimeterdebatt men det grundar ju sig på anmärkningar från ESV och som jag förstått det ska dessa brister åtgärdas i de sålda enheterna men som jag uppfattar det nu så finns det varken process eller intresse för att följa upp att så sker.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Som jag skrivit förut. Jag har inget problem med min box som den funkar nu. Men OM den blir återkallad helt så vill jag inte använda den pga ev krångel med försäkringsbolag osv OM något händer. Orsaken kan ju vara en helt annan men har man en återkallad produkt i bruk kan det ändå bli problem. Eller OM boxen pga Easee servrar läggs ned får en kraftigt försämrad funktion är jag heller inte så sugen att ha den.
Jag skrev till Tibber att de ska bekräfta att de fått in min reklamation inom 2 månader efter jag blev varse felet och inom 3 år efter försäljningsdatum. Då har jag uppfyllt min del. Nu har de "skälig tid" att lösa problemet. Jag kan vänta ett halvår till på det. Men vill inte vänta att reklamera och sen få som svar att jag inte reklamerat i tid så reklamationen är ogiltig. Jag återkopplar här i tråden om / vilket svar jag får.
Jag skrev till Tibber att de ska bekräfta att de fått in min reklamation inom 2 månader efter jag blev varse felet och inom 3 år efter försäljningsdatum. Då har jag uppfyllt min del. Nu har de "skälig tid" att lösa problemet. Jag kan vänta ett halvår till på det. Men vill inte vänta att reklamera och sen få som svar att jag inte reklamerat i tid så reklamationen är ogiltig. Jag återkopplar här i tråden om / vilket svar jag får.
Easee har 3 månader på sig att ta fram en åtgärdsplan och ytterligare 9 månader på sig att genomföra den.
Med start 2023-03-14…
https://sesol.se/gallande-forsaljningsforbud-for-easee-laddbox/
Laddbox får försäljningsförbud
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Uppdatering om försäljningsförbud av laddbox
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
Vi får väl se vart det leder.
Med start 2023-03-14…
https://sesol.se/gallande-forsaljningsforbud-for-easee-laddbox/
Några citat från ESV pressmedelamden.
Laddbox får försäljningsförbud
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Vad innebär förbudet?
Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa.
Uppdatering om försäljningsförbud av laddbox
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
Nu tycks ju Easee plan vara att uppdatera dokumentationen.Enligt lagstiftningen ska en riskanalys genomföras och ligga till grund för nödvändig provning som ska vara genomförd innan produkten släpps ut på marknaden. Alla provningsprotokoll och tekniska underlag, exempelvis beräkningar, ritningar och liknande, ska finnas samlat i en teknisk dokumentation. Den tekniska dokumentationen ligger till grund för CE-märkningen och det ska också framgå i EU-försäkran om överensstämmelse hur det är gjort. Det är alltså inte möjligt att göra detta i efterhand, oavsett vilken typ av produkt som får försäljningsförbud.
Vi får väl se vart det leder.
Jag fick svar att de bekräftat att de mottagit reklamationen.J JohanLun skrev:
Med det svaret så tänker jag sitta lugnt i båten tills tiden Easee har på sig att åtgärda löpt ut.
Det jag kan vara lite fundersam över är att min inte sitter bakom en JFB, men jag har en "vanlig" JFB i undercentralen på uthuset laddaren sitter på. Egentligen skulle jag vilja flytta Easee så den sitter efter en JFB. Men det får väl anstå.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
OM vi antar att det inte blir någon åtgärd, konkurs. Så låter det ju som en relativt enkel lösning för dig att koppla om så den går via jordfelsbrytare. Så får du upp säkerheten.
