D
A AndersS skrev:
Det säljs väl inga nya och sedan är det upp de till de som köpt att driva frågan mot företaget?
Ja men så är det kanske, det var det jag var nyfiken på, dvs saken glöms bort gällande de sålda, så kan det vara såklart, jag saknar bara erfarenhet av hur det brukar funka, livet går vidare mao :)

Nissens
D djac skrev:
Nja, så är det väl inte riktigt, visst var det så att Easee skulle komma upp med åtgärder för de som redan sålts, annars blir det andra bullar?
Tror inte att det sagts något om andra bullar… men försäljningsstoppet lär ligga kvar i så fall.

D
Nissens Nissens skrev:
Tror inte att det sagts något om andra bullar… men försäljningsstoppet lär ligga kvar i så fall.
Ja men precis, man sänkte företaget men löste ingenting för de som köpt.

Vad behöver lösas?

Nissens
D djac skrev:
Nej, men återförsäljarna skall stå för kalaset om Easee inte gör det, om jag förstått det rätt. Så konsumenterna är hyfsat skyddade. Tyvärr kan detta dra med sig återförsälare i fallet…

D
D Daniel 109 skrev:
Vad behöver lösas?
Ja tekniskt tänker jag inte ge mig in i denna millimeterdebatt men det grundar ju sig på anmärkningar från ESV och som jag förstått det ska dessa brister åtgärdas i de sålda enheterna men som jag uppfattar det nu så finns det varken process eller intresse för att följa upp att så sker.

D Daniel 109 skrev:
Vad behöver lösas?
Min funkar kanon, skulle bli överraskad om någon återförsäljare kommer utan tvång.

D djac skrev:
Företaget sänkte sig själva genom att fuska.

G
Jag är också nöjd med min box så länge molnet funkar ;)

J
Som jag skrivit förut. Jag har inget problem med min box som den funkar nu. Men OM den blir återkallad helt så vill jag inte använda den pga ev krångel med försäkringsbolag osv OM något händer. Orsaken kan ju vara en helt annan men har man en återkallad produkt i bruk kan det ändå bli problem. Eller OM boxen pga Easee servrar läggs ned får en kraftigt försämrad funktion är jag heller inte så sugen att ha den.

Jag skrev till Tibber att de ska bekräfta att de fått in min reklamation inom 2 månader efter jag blev varse felet och inom 3 år efter försäljningsdatum. Då har jag uppfyllt min del. Nu har de "skälig tid" att lösa problemet. Jag kan vänta ett halvår till på det. Men vill inte vänta att reklamera och sen få som svar att jag inte reklamerat i tid så reklamationen är ogiltig. Jag återkopplar här i tråden om / vilket svar jag får.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D
Lååång tråd...

Har man rätt att reklamera sin Easee laddbox och få pengarna tillbaka?

Easee har 3 månader på sig att ta fram en åtgärdsplan och ytterligare 9 månader på sig att genomföra den.
Med start 2023-03-14…
https://sesol.se/gallande-forsaljningsforbud-for-easee-laddbox/
Elsäkerhetsverkets granskning har inte visat att bristerna leder till omedelbar personskada eller sakskada, på ett sådant sätt att ett försäljningsförbud med återkallelse från konsument är motiverat.
Några citat från ESV pressmedelamden.
Laddbox får försäljningsförbud
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Varför förbud att säljas?
Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för.
Vad innebär förbudet?
Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa.

Uppdatering om försäljningsförbud av laddbox
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
Enligt lagstiftningen ska en riskanalys genomföras och ligga till grund för nödvändig provning som ska vara genomförd innan produkten släpps ut på marknaden. Alla provningsprotokoll och tekniska underlag, exempelvis beräkningar, ritningar och liknande, ska finnas samlat i en teknisk dokumentation. Den tekniska dokumentationen ligger till grund för CE-märkningen och det ska också framgå i EU-försäkran om överensstämmelse hur det är gjort. Det är alltså inte möjligt att göra detta i efterhand, oavsett vilken typ av produkt som får försäljningsförbud.
Nu tycks ju Easee plan vara att uppdatera dokumentationen.
Vi får väl se vart det leder.

Att uppdatera dokumentationen kan ju knappast vara en tillräcklig åtgärd för de redan installerade boxarna i alla fall även om det skulle räcka för att få sälja nya.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
J JohanLun skrev:
Jag återkopplar här i tråden om / vilket svar jag får.
Jag fick svar att de bekräftat att de mottagit reklamationen.
Med det svaret så tänker jag sitta lugnt i båten tills tiden Easee har på sig att åtgärda löpt ut.

Det jag kan vara lite fundersam över är att min inte sitter bakom en JFB, men jag har en "vanlig" JFB i undercentralen på uthuset laddaren sitter på. Egentligen skulle jag vilja flytta Easee så den sitter efter en JFB. Men det får väl anstå.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
OM vi antar att det inte blir någon åtgärd, konkurs. Så låter det ju som en relativt enkel lösning för dig att koppla om så den går via jordfelsbrytare. Så får du upp säkerheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.