R Rolle85 skrev:
Mwn på hemsidan står det box + installation och att pris avser 50% rabatt ?
Exakt. Du måste köpa box och installation av samma företag. Om du gör det av din elektriker eller av tex Tibber kvittar. Om du gör det av Tibber är det deras elektriker (samarbete) som installerar.

Men skulle du få för dig att köpa boxen själv på Elgiganten så får du ingen rabatt på elektrikerns arbetskostnad sedan. Då blir det alltså mycket dyrare.

Rörande att ladda med minimal effekt så har jag sedan jag skaffade mig en LLVP som komplement följt elförbrukningen minutiöst. Jag blev faktiskt mycket förvånad över att de timmar jag har högst timmedelelförbrukning är de timmar på natten som jag laddar min laddhybrid. Exempelvis så toppade vi på dagen igår med matlagning i ugn och på spisen, men hade ändå högre elförbrukning under en timme under nattladdning med 0,7kWh.

Nu var nog elförbrukningen under middagen lägre än vanligt, men å andra sidan så laddar jag också bara laddhybriden med enfas och 10A.

Just dessa dygn så laddades inte heller sonens mopedbil eller fruns elbil.

Hursomhelst så indikerar detta att det verkligen vill till att man har koll på timförbrukningen när man skall ladda bilarna och att man måste kunna hålla nere laddströmmen ordentligt om man vill spara pengar på effekttaxan.

Fast det är klart, när jag haft igång bastun en enda gång en månad så kostar ju inte billaddningen något extra om jag bara undvikit att ladda bilarna just då.

Edit: nu utgår jag ifrån Göteborgs gamla effekttaxa och att den gäller även på natten som i Göteborg. Jag har inte fått effekttaxa än (kommer troligen om ett par år enligt en kontakt på energibolaget), så jag vet inte vilka förutsättningar jag får.

Jag har nyss installerat Eassee samt även en Watty för mätning av elförbrukningen i realtid.
Funkar jättebra!

Hej Rolle,

Det finns absolut hur många fabrikat och modeller på marknaden som helst. När vi skaffade vår laddbox tog det 30sekunder att inse att ”erbjudandet” vi fick med bilen var ett av de sämre.
Vissa erbjuder ett paket med installation och box - kolla också att du har rätt matning på huvudsäkringen.
Vi föll till sist på en produkt som tilltalade oss rent estetiskt - den är liten, är ”framtidssäker” med lastbalansering och klarar av att mata ut 22KWh väl medveten att de flesta bilar på marknaden idag inte kan ta emot mer än 11,7.
Genom vårt elbolag fick vi dessutom tusen kronor i rabatt så valet blev enkelt - Easee.
Vid det tillfället kunde vi inte få installation med i paketet så vi fick ta in offerter från et antal elektriker. På det stora hela betalade vi innan laddstödet från myndigheterna ungefär hälften av vad bilfirman erbjöd.
Eftersom vårt elbolag (Tibber) erbjuder smartladdning laddar vi bara när elpriset är som lägst = massor av ytterligare besparingar.
Att vi samtidigt har installerat solceller gör ju hela ekvationen ännu bättre.

lycka till!

G GladGutt skrev:
Hej Rolle,

Det finns absolut hur många fabrikat och modeller på marknaden som helst. När vi skaffade vår laddbox tog det 30sekunder att inse att ”erbjudandet” vi fick med bilen var ett av de sämre.
Vissa erbjuder ett paket med installation och box - kolla också att du har rätt matning på huvudsäkringen.
Vi föll till sist på en produkt som tilltalade oss rent estetiskt - den är liten, är ”framtidssäker” med lastbalansering och klarar av att mata ut 22KWh väl medveten att de flesta bilar på marknaden idag inte kan ta emot mer än 11,7.
Genom vårt elbolag fick vi dessutom tusen kronor i rabatt så valet blev enkelt - Easee.
Vid det tillfället kunde vi inte få installation med i paketet så vi fick ta in offerter från et antal elektriker. På det stora hela betalade vi innan laddstödet från myndigheterna ungefär hälften av vad bilfirman erbjöd.
Eftersom vårt elbolag (Tibber) erbjuder smartladdning laddar vi bara när elpriset är som lägst = massor av ytterligare besparingar.
Att vi samtidigt har installerat solceller gör ju hela ekvationen ännu bättre.

lycka till!
Jag antar att ni inte fått effekttaxa ännu? Det gör ju beräkningen av när det lönar sig att ladda betydligt svårare att göra. Det minskar dessutom potentiellt (beroende på era förutsättningar) vinsten med att ha Tibber.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.

Tänk på att en lastbalansering innebär att bilen kanske inte blir laddad. Man bör själv se över belastningsmönstret och se till att det finns utrymme till bilen när man behöver.
En PS2a ska kunna köra enfas på vilken av faserna som helst, antingen om bara L2/L3 är tillgängliga eller om alla är tillgångliga men bara en fas behövs. Däremot kan den ta ut högre effekt från L1 om bara L1 är tillgänglig.

R Rolle85 skrev:
Jag har beställt en Polestar 2. Jag bor idag i hus från 1990 och vi har tre-fas till tex ugn, torktumlare osv. Betyder detta att jag kan ha en laddbox på trefas?

Nu står jag inför valet vilken box jag ska ha och det verkar vara en jungel.
Jag tänker att det hade varit bra med en laddare som laddar som mest om natten när elen är billigare men som fortfarande går på trefas och passar Volvo/Polestar.

Vad kan man välja?
Jag har P2 och en XC60 T8 hybrid. Timtaxa från Tibber. 2 laddboxar (Eease), 6500kr st direkt från Tibber. Lastbalansering (Watty) för att inte överlasta huvudsäkringen.
Smart laddning laddar bara vid lågpris, vanlig schemaläggning räcker inte för att när det är lågpris varierar (ibland fr kl 22, ibland 24 etc).
Installationen köpte jag separat och drog direkt från huvudskåpet på fasaden då det var närmast (proppskåpet sitter i källaren).
Med Tibber appen kan jag också övervaka, slå på/av laddning, kolla förbrukning på huset mm.
Jag är väldigt nöjd. Dessutom är Eease laddbox snygg.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att ni inte fått effekttaxa ännu? Det gör ju beräkningen av när det lönar sig att ladda betydligt svårare att göra. Det minskar dessutom potentiellt (beroende på era förutsättningar) vinsten med att ha Tibber.
Vi har timdebitering med Tibber så absolut blir det billigare. Tibber betalar dessutom inte sämst för vår producerade el (finns de som betalar bättre) så på det stora hela är vi rätt nöjda. Det är klart att vi fick en smäll i december, som de allra flesta, eftersom man inte kan stänga av all förbrukning när elen är som dyrast.

G GladGutt skrev:
Vi har timdebitering med Tibber så absolut blir det billigare. Tibber betalar dessutom inte sämst för vår producerade el (finns de som betalar bättre) så på det stora hela är vi rätt nöjda. Det är klart att vi fick en smäll i december, som de allra flesta, eftersom man inte kan stänga av all förbrukning när elen är som dyrast.
Så bra att det blir billigare för er. Jag har nämligen räknat på det för min skull också och det behövdes rätt stor prisskillnad på elen (om man har effekttaxa enligt Göteborgsmodellen) för att det skall löna sig att flytta över förbrukning från dagen till natten (vilket det i praktiken handlar om). Nu har priserna varit sådana i november och december, men jag kunde inte räkna hem en sådan överflytt på 3/4 kvartal ett mer normalt år.

Det krävs ju dessutom att man har elförbrukning som är lätt att automatiskt flytta över till natten (elbilsladdning) för att det skall vara värt det.

Men bra att det fungerar för er, jag ville vara nyansera det en aning för TS som det kanske inte blir lika bra för.

pacman42 pacman42 skrev:
Så bra att det blir billigare för er. Jag har nämligen räknat på det för min skull också och det behövdes rätt stor prisskillnad på elen (om man har effekttaxa enligt Göteborgsmodellen) för att det skall löna sig att flytta över förbrukning från dagen till natten (vilket det i praktiken handlar om). Nu har priserna varit sådana i november och december, men jag kunde inte räkna hem en sådan överflytt på 3/4 kvartal ett mer normalt år.

Det krävs ju dessutom att man har elförbrukning som är lätt att automatiskt flytta över till natten (elbilsladdning) för att det skall vara värt det.

Men bra att det fungerar för er, jag ville vara nyansera det en aning för TS som det kanske inte blir lika bra för.
Du har helt klart en poäng. Utan solelsproduktion hade Tibber kanske varit tveksamt.
Men Easee kan man ju ha utan Tibber.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K koolla skrev:
En Easee kan du ställa in massor på./…/
Du kan ställa in 1-fas eller 3-fas.
Även i ett användargränssnitt alltså, inte bara vid installation? Bra info. (y)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J johanrholm skrev:
Jag har P2 och en XC60 T8 hybrid. Timtaxa från Tibber. 2 laddboxar (Eease), 6500kr st direkt från Tibber. Lastbalansering (Watty) för att inte överlasta huvudsäkringen.
Smart laddning laddar bara vid lågpris, vanlig schemaläggning räcker inte för att när det är lågpris varierar (ibland fr kl 22, ibland 24 etc).
Installationen köpte jag separat och drog direkt från huvudskåpet på fasaden då det var närmast (proppskåpet sitter i källaren).
Med Tibber appen kan jag också övervaka, slå på/av laddning, kolla förbrukning på huset mm.
Jag är väldigt nöjd. Dessutom är Eease laddbox snygg.
Jag bör väl tillägga att jag har bergvärme (NIBE F1155), som oxå bara laddar värme och vvatten på lågpris (uppkopplad mot Nordpool). Denna har oxå lasvakt.

G
R Rolle85 skrev:
Jag har beställt en Polestar 2. Jag bor idag i hus från 1990 och vi har tre-fas till tex ugn, torktumlare osv. Betyder detta att jag kan ha en laddbox på trefas?

Nu står jag inför valet vilken box jag ska ha och det verkar vara en jungel.
Jag tänker att det hade varit bra med en laddare som laddar som mest om natten när elen är billigare men som fortfarande går på trefas och passar Volvo/Polestar.

Vad kan man välja?
Köpte själv en Easee box för den var liten och passade bäst på min fasad. Gör sitt jobb och man kan göra scheman osv. Var fastpris på den tror jag hamnade på 5000 efter grön el bidraget.

Går att koppla in lastbalansering om man köper en extra modul samt att din mätare stödjer det.

G Greger_08 skrev:
Köpte själv en Easee box för den var liten och passade bäst på min fasad. Gör sitt jobb och man kan göra scheman osv. Var fastpris på den tror jag hamnade på 5000 efter grön el bidraget.

Går att koppla in lastbalansering om man köper en extra modul samt att din mätare stödjer det.
Mätaren spelar ingen roll. Antingen ber man elbolaget byta mätaren om det inte redan är gjort. vägrar de får man sätta en fast kopplad effektvakt istället.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Även i ett användargränssnitt alltså, inte bara vid installation? Bra info. (y)
Jepp det ställer man själv i telefonappen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.