har nu kollat upp och Polestar 2 kan schemalägga så det verkar inte som man behöver den funktionen i boxen längre?
 
Det svaret fick du redan i andra inlägget.
 
  • Gilla
Eric Palmer och 3 till
  • Laddar…
Ja ok
 
Ni som laddar era Volvobilar, vad har ni valt och varför?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du kopplar ju bara in den på tre faser i din central med jordfelsbrytare, den kopplas ju inte i mätarskåpet.
Många gånger är det både lättare och bättre att utgå från mätarskåpet. Varje laddbox ska föregås av egen jordfelsbrytare (om den inte redan sitter i boxen).
Jag har nog installerat 10 st laddare förra året och alla kopplade från fasadskåpet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
För att ladda billigt på natten måste man ha timtaxa på sitt avtal, vilket då kan hända först om ett år för din del. Dock kan det finnas andra fördelar med att ladda på natten, som att man inte överbelastar huvudsäkringarna genom att sprida ut lasten över dygnet.

Räcker det med att ladda på natten (vilket det gör för de flesta) kan man alltså normalt spara in den extra kostnad det skulle medföra att säkra upp från exempelvis 16 till 20 A.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja om jag kan dra från elskåpet i fasaden hade det varit bättre för så är de bara 2 meters kabel till laddboxen. I mitt skåp sitter 25A säkringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Många gånger är det både lättare och bättre att utgå från mätarskåpet. Varje laddbox ska föregås av egen jordfelsbrytare (om den inte redan sitter i boxen).
Jag har nog installerat 10 st laddare förra året och alla kopplade från fasadskåpet.
Varför ska det vara en egen jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Men om man tittar på bilden från mitt skåp, kan man kolla laddboxen där?
 
Ja det kan man.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför ska det vara en egen jordfelsbrytare?
Bra fråga men det krävs enligt dagens föreskrifter. Du får inte ens ha två laddare via samma säkringar och jordfelsbrytare, varje box ska ha egen säkring och jordfelsbrytare.
Det går att komma runt genom att ha personskyddsautomat inbyggt i boxen, då får varje box sitt egna skydd. Dock är det få boxar som har den specen.
Vill du grotta ner dig finns mer att läsa i Elinstallationsreglerna avsnitt 722.533.101 och 722.531.2.101 (tack Google för det ;)).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nån som säljer boxar här och vill installera hos mig (y)
 
Om du kommer att få effekttaxa på elnätet (även på nätterna) så är det inte säkert att det lönar sig att ladda snabbt med trefas. Av denna anledning så är det framtidssäkra att installera en box som kan styras till både enfas och trefas och med olika laddström.

Eller, om de är det minsta händig med elektronik och programmering så kan du bygga en själv. Jag har en tråd om att bygga laddbox här på forumet om du vill ha inspiration...
 
  • Gilla
cap och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för gök som har skrivit de reglerna?
Borde det inte finnas någon typ av krav på att regelverket ska vara motiverat. Det blir ju bara dyrt i onödan med den typen av skrivningar.

Inte sällan kommer ju de separata gruppledningarna dessutom ha samma avsäkrig som huvudsäkringen.


”Uttag för allmänbruk bör inte användas då dessa ej är avsedda för långvarig last. 722.55.101.1
Uttag. Uttagen är endast testade för anslutning av apparater inom hem och hushåll, vilka aldrig genererar
en stor märkström under längre tider.”
Syftar de på allt utom rena elbilsuttag här? Testningen är definitivt mer än tillfällig belastning.
 
  • Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för gök som har skrivit de reglerna?
Borde det inte finnas någon typ av krav på att regelverket ska vara motiverat. Det blir ju bara dyrt i onödan med den typen av skrivningar.

Inte sällan kommer ju de separata gruppledningarna dessutom ha samma avsäkrig som huvudsäkringen.


”Uttag för allmänbruk bör inte användas då dessa ej är avsedda för långvarig last. 722.55.101.1
Uttag. Uttagen är endast testade för anslutning av apparater inom hem och hushåll, vilka aldrig genererar
en stor märkström under längre tider.”
Syftar de på allt utom rena elbilsuttag här? Testningen är definitivt mer än tillfällig belastning.
Testningen pågår i en timma. Det gäller även testning av IP-klass. Så om ett uttag är klassat för 16 A så är det testat genom belastning i en timma. En bil kan ligga och ladda 16 A i 5-6 timmar i sträck och det kan matta ut materialet i ett uttag (enligt "de som bestämmer").
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.