R Rolle85 skrev:
Men om min fru ska ha en elbil också, då måste vi väl ända ha en till laddbox och en till lastbalanserare?
Det beror ju på hur era körmönster ser ut.
Om ni kan ladda 6A 3-fas under 8 timmar (23-07) så räcker det till 15 mils körning typ.
Så om ni normalt kör mindre än 7 mil var per dag så kan ni ladda bilarna varannan natt och på så sätt klara er på en laddbox.

ja jo det har du rätt i. Jag har ett 220V uttag ute vid bilarna också så kanske kan köra den ibland med men den ligger på en egen 10A säkring.

ja jag får väl lägga en order nu då utan balanserare

Jag har kört med lastbalans, då jag inte vågar lita på att man inte drar en huvudsäkring om elementen går och dammsugaren kör samtidihgt som bilen laddar tex: Och orkar inte springa och koppla ur bilen för en sån sak (även om det görs via app) osv

Har dock bara 16 A och LLvP och ett par elelement, så lite mindre marginaler

0,2 kwh/mil är ett rätt bra riktvärde, sommartid kanske du kan pressa ned det till 0,18 vid landsväg/stad, MEN vintertid och motorväg så drar det iväg mer, då får du nog räkna med 0,25 -0,3 för en såpass stor bil som Polestar 2.

Jag har i nuläger en BMW 330e (laddhybrid) som drar ca 0,25-0,35 kwh/mil (blandad) och en Nissan Leaf (elbil) som drar ca 0,18-0,22 kwh/mil (mycket motorväg). Vi hade en Zoe innan som låg på ca 0,18 -0,25 kwh/mil (mycket motorväg)

Redigerat:
Vill flika in en sak. Vill inte trampa dig på tårna men med tanke på att du ställer dessa frågor (vilket du gör helt rätt i) så tyder det på att nuvarande kunskap kring nyttan och hur det funkar är lite bristfällig. Och det får den ju absolut vara. Och med tiden med elbil lär man sig.
Men man kan också resonera så att om man inte har halvhyfsad koll på teorierna och behoven så blir det ibland svårt att ta rätt beslut och kanske framförallt försök när det eventuellt går snett framåtblick säkringarna smäller pga felinställning. Då kanske man tycker att de 3000kr var en ganska billig pryl för att slippa inställningar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K koolla skrev:
... Då kanske man tycker att de 3000kr var en ganska billig pryl för att slippa inställningar.
Inte att förglömma att rabatten (50%) även gäller lastbalanserare OM man gör det i samband med installation av laddbox...Gör man det i efterhand får man betala fullt pris

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
0,2 kwh/mil är ett rätt bra riktvärde
Per km menar du nog. Eller 2 kWh/mil.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Per km menar du nog. Eller 2 kWh/mil.
Såklart, tack

Orkade inte fundera så mycket mer på lastvakt så jag la till det. 8487kr och då ingick laddbox, installation och lastbalanserare.

mvh

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Orkade inte fundera så mycket mer på lastvakt så jag la till det. 8487kr och då ingick laddbox, installation och lastbalanserare.

mvh
Rätt tänkt tycker jag. Bra pris också. Nu slipper du fundera på huvudsäkringarna.

Jag tycker du ska fråga elektrikern följande.
1) Har jag effekttariff från nätbolaget?

om svaret är JA så behövs ingen mer fråga.
Om svaret är NEJ så frågar du om du har onödigt stor huvudsäkring. Det kanske han kan bedöma/se med lastbalansering. Om den är onödigt stor kan du spara flera hundra kronor per månad på att minska den till 20A eller ännu hellre om möjligt 16A.

med lastbalansering kommer inte säkringen snälla ändå och enda risken är att bilen oftast kommer ladda lite långsammare än vad som hade varit möjligt.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Aha ok jag ringer Göteborgs energi imorgon och kollar vad jag betalar för.
Tack för tipset!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Rörande detta med att ladda på natten, sedan jag skaffade LLVP som komplement till mitt hus så är det efter middagen och endast 6A på enfas som gäller om jag inte skall toppa dygnet ned laddboxen. Nu dyker det ju upp enstaka dygn under en månad då vi kör bastun, eller frugan storbakar osv och då har vi ju marginal resten av månaden. Men det krävs minutiöst koll på förbrukningen om elbilen inte skall toppa effekten och därmed kosta extra när man har effekttaxa.

Enfas 16A eller 3-fas 6A är bara att glömma. Enfas 10A är på gränsen även om vi bakat eller bastat. Och här räknar jag bara med laddning av en bil. Vi har tre laddbilar i huset....

Nu har jag inte fått effekttaxa än då jag bor i en kranskommun till GBG, men elbolaget tror att det kommer om ett par-tre år.

Som tur är så laddar frun på jobbet och den eldrivna mopedbilen lär vara såld om två år.

R Rolle85 skrev:
Aha ok jag ringer Göteborgs energi imorgon och kollar vad jag betalar för.
Tack för tipset!
Fråga vad prisskillnaden är också om det lönar sig att sänka huvudsäkringen.
Värt att veta är att om du har effekttariff så blir det ingen direkt billigare månadsavgift. MEN om du minskar huvudsäkringen så KAN du inte ta ut lika stor effekt och det i sig kan göra det billigare.
Fråga dem vad de tycker.

K koolla skrev:
Fråga vad prisskillnaden är också om det lönar sig att sänka huvudsäkringen.
Värt att veta är att om du har effekttariff så blir det ingen direkt billigare månadsavgift. MEN om du minskar huvudsäkringen så KAN du inte ta ut lika stor effekt och det i sig kan göra det billigare.
Fråga dem vad de tycker.
I Göteborg får man upp till 63A för samma kostnad. Effekttariffen är det enda som påverkar priset utifrån effekten. Sedan har du fast avgift (117,5 kr/månad) och överföringsavgift (20,75 öre/kWh).

Se länken i mitt tidigare inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.