41 791 läst ·
323 svar
42k läst
323 svar
Laddbox till Polestar 2
Det beror ju på hur era körmönster ser ut.R Rolle85 skrev:
Om ni kan ladda 6A 3-fas under 8 timmar (23-07) så räcker det till 15 mils körning typ.
Så om ni normalt kör mindre än 7 mil var per dag så kan ni ladda bilarna varannan natt och på så sätt klara er på en laddbox.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Jag har kört med lastbalans, då jag inte vågar lita på att man inte drar en huvudsäkring om elementen går och dammsugaren kör samtidihgt som bilen laddar tex: Och orkar inte springa och koppla ur bilen för en sån sak (även om det görs via app) osv
Har dock bara 16 A och LLvP och ett par elelement, så lite mindre marginaler
0,2 kwh/mil är ett rätt bra riktvärde, sommartid kanske du kan pressa ned det till 0,18 vid landsväg/stad, MEN vintertid och motorväg så drar det iväg mer, då får du nog räkna med 0,25 -0,3 för en såpass stor bil som Polestar 2.
Jag har i nuläger en BMW 330e (laddhybrid) som drar ca 0,25-0,35 kwh/mil (blandad) och en Nissan Leaf (elbil) som drar ca 0,18-0,22 kwh/mil (mycket motorväg). Vi hade en Zoe innan som låg på ca 0,18 -0,25 kwh/mil (mycket motorväg)
Har dock bara 16 A och LLvP och ett par elelement, så lite mindre marginaler
0,2 kwh/mil är ett rätt bra riktvärde, sommartid kanske du kan pressa ned det till 0,18 vid landsväg/stad, MEN vintertid och motorväg så drar det iväg mer, då får du nog räkna med 0,25 -0,3 för en såpass stor bil som Polestar 2.
Jag har i nuläger en BMW 330e (laddhybrid) som drar ca 0,25-0,35 kwh/mil (blandad) och en Nissan Leaf (elbil) som drar ca 0,18-0,22 kwh/mil (mycket motorväg). Vi hade en Zoe innan som låg på ca 0,18 -0,25 kwh/mil (mycket motorväg)
Redigerat:
Vill flika in en sak. Vill inte trampa dig på tårna men med tanke på att du ställer dessa frågor (vilket du gör helt rätt i) så tyder det på att nuvarande kunskap kring nyttan och hur det funkar är lite bristfällig. Och det får den ju absolut vara. Och med tiden med elbil lär man sig.
Men man kan också resonera så att om man inte har halvhyfsad koll på teorierna och behoven så blir det ibland svårt att ta rätt beslut och kanske framförallt försök när det eventuellt går snett framåtblick säkringarna smäller pga felinställning. Då kanske man tycker att de 3000kr var en ganska billig pryl för att slippa inställningar.
Men man kan också resonera så att om man inte har halvhyfsad koll på teorierna och behoven så blir det ibland svårt att ta rätt beslut och kanske framförallt försök när det eventuellt går snett framåtblick säkringarna smäller pga felinställning. Då kanske man tycker att de 3000kr var en ganska billig pryl för att slippa inställningar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Rätt tänkt tycker jag. Bra pris också. Nu slipper du fundera på huvudsäkringarna.R Rolle85 skrev:
Jag tycker du ska fråga elektrikern följande.
1) Har jag effekttariff från nätbolaget?
om svaret är JA så behövs ingen mer fråga.
Om svaret är NEJ så frågar du om du har onödigt stor huvudsäkring. Det kanske han kan bedöma/se med lastbalansering. Om den är onödigt stor kan du spara flera hundra kronor per månad på att minska den till 20A eller ännu hellre om möjligt 16A.
med lastbalansering kommer inte säkringen snälla ändå och enda risken är att bilen oftast kommer ladda lite långsammare än vad som hade varit möjligt.
Rörande detta med att ladda på natten, sedan jag skaffade LLVP som komplement till mitt hus så är det efter middagen och endast 6A på enfas som gäller om jag inte skall toppa dygnet ned laddboxen. Nu dyker det ju upp enstaka dygn under en månad då vi kör bastun, eller frugan storbakar osv och då har vi ju marginal resten av månaden. Men det krävs minutiöst koll på förbrukningen om elbilen inte skall toppa effekten och därmed kosta extra när man har effekttaxa.
Enfas 16A eller 3-fas 6A är bara att glömma. Enfas 10A är på gränsen även om vi bakat eller bastat. Och här räknar jag bara med laddning av en bil. Vi har tre laddbilar i huset....
Nu har jag inte fått effekttaxa än då jag bor i en kranskommun till GBG, men elbolaget tror att det kommer om ett par-tre år.
Som tur är så laddar frun på jobbet och den eldrivna mopedbilen lär vara såld om två år.
Enfas 16A eller 3-fas 6A är bara att glömma. Enfas 10A är på gränsen även om vi bakat eller bastat. Och här räknar jag bara med laddning av en bil. Vi har tre laddbilar i huset....
Nu har jag inte fått effekttaxa än då jag bor i en kranskommun till GBG, men elbolaget tror att det kommer om ett par-tre år.
Som tur är så laddar frun på jobbet och den eldrivna mopedbilen lär vara såld om två år.
Fråga vad prisskillnaden är också om det lönar sig att sänka huvudsäkringen.R Rolle85 skrev:
Värt att veta är att om du har effekttariff så blir det ingen direkt billigare månadsavgift. MEN om du minskar huvudsäkringen så KAN du inte ta ut lika stor effekt och det i sig kan göra det billigare.
Fråga dem vad de tycker.
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiftR Rolle85 skrev:
Från sidan
36,25 kr*snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter
I Göteborg får man upp till 63A för samma kostnad. Effekttariffen är det enda som påverkar priset utifrån effekten. Sedan har du fast avgift (117,5 kr/månad) och överföringsavgift (20,75 öre/kWh).K koolla skrev:Fråga vad prisskillnaden är också om det lönar sig att sänka huvudsäkringen.
Värt att veta är att om du har effekttariff så blir det ingen direkt billigare månadsavgift. MEN om du minskar huvudsäkringen så KAN du inte ta ut lika stor effekt och det i sig kan göra det billigare.
Fråga dem vad de tycker.
Se länken i mitt tidigare inlägg.