3 948 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Laddbox direkt på huvudsäkring
Jag har en fundering angående en framtida laddbox. Vi har bestämt oss för en Garo laddbox (3-fas) och då ska den skyddas av jordfelsbrytare. Men måste man även ha en avsäkring? Strömmen ska tas från fasadmätarskåpet och där är 25 A som max.
Dvs vad en jfb klarar av.
vi ska ha lastbalansering och vill kunna ladda med så stor effekt som möjligt, ska man ha en försäkring bör man väl gå ner ett steg minst, dvs 20 A. Och enligt Garo ska helst boxen ställas in på ett steg ner ytterliggare. Dvs 16A.
Då känns det som att man inte optimerar laddningen.
därför funderar jag på om man inte kan avsäkra direkt från huvudsäkring och ställa boxen på 20A. Någon med erfarenhet?
Nej, vi ska inte själv installera boxen men jag vill gärna vara med i dialogen med elektrikern.
Dvs vad en jfb klarar av.
vi ska ha lastbalansering och vill kunna ladda med så stor effekt som möjligt, ska man ha en försäkring bör man väl gå ner ett steg minst, dvs 20 A. Och enligt Garo ska helst boxen ställas in på ett steg ner ytterliggare. Dvs 16A.
Då känns det som att man inte optimerar laddningen.
därför funderar jag på om man inte kan avsäkra direkt från huvudsäkring och ställa boxen på 20A. Någon med erfarenhet?
Nej, vi ska inte själv installera boxen men jag vill gärna vara med i dialogen med elektrikern.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Om Garo vill ha en max säkring ska de framgå av deras specar. Jag har inte läst dem då jag finner det osannolikt att de skulle kräva en säkring.
Utan säkringen skyddar kabeln. Om bara kabeln är dimensionerad för 25 A så behövs inga fler säkringar än mätarsäkringen.
Utan säkringen skyddar kabeln. Om bara kabeln är dimensionerad för 25 A så behövs inga fler säkringar än mätarsäkringen.
Så kan du köra utan en separat säkring så länge huvudsäkringen inte är högre än 32A.
Klicka här för att svara