Eftersom jag har Tibber och nu fått ett fräscht growatt-batteri med solcellerna tänkte jag att dessa månader när jag inte producerar så mycket el nyttja batteriet till att laddas upp på natten, och nyttja den elen på dagen när elpriserna är högre.
Jag tycker mig tro att jag har ställt in så att batteriet ska laddas upp mellan 2200-0530, och den gör det, men med bara ca 1 kwh/tim (röda stapeln). Så batteriet blir ju knappt laddat till 10% på en natt, dvs helt meningslöst.
Vad är det jag har missat i mina inställningar?

• Visar inställningar för laddningstider av ett Growatt-batteri med tidsperioder och val för "Bat first", "Load First", och "Grid first".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar laddnings- och urladdningsmönster för ett solcellsbatteri, med låga laddningsnivåer och hög förbrukning den 23 januari 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som att du mellan 22.00 till 05.29 valt att prioritera att använda energi från batteriet - förmodligen motsatsen till vad du önskar .......

M mrPersson67 skrev:
Jag tycker det ser ut som att du mellan 22.00 till 05.29 valt att prioritera att använda energi från batteriet - förmodligen motsatsen till vad du önskar .......
Ja, det tänkte jag med, men det är tydligen "growattiska". När jag började göra inställningarna tänkte jag som du, med effekten att jag råkade ladda upp batteriet till 100% kl 11 på dagen, dvs när elpriset var som högst. Har kollat diverse youtube och läst på. "Bat first" motsvarar laddar batteriet. Och som syns på bild 2 så gör den det, men bara med 0,7 kw i timmen.

Jag börjar fundera på om det är Tibber som på något vis strypt möjligheten. Eftersom det gick fint när jag även gjorde fel första gången och batteriet laddades upp på dagtid... 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.