6 941 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Ladda elbil på natten, samtidigt som värmepump går?
Har en frånluftsvärmepump som heter IVT Vent 402 med 9kw elpatron.
Laddboxen är en Charge Amps Aura tillsammans med en Tibber Pulse för lastbalansering.
Huset har 20A huvudsäkring.
Har haft problem två nätter denna veckan när det varit kallare ute, att lastbalanseringen stänger av laddningen gång på gång. Till och med när jag sänkte laddboxen till 6A, vilket är det lägsta bilen klarar att ladda på om jag förstått det rätt.
IVT Vent 402 använder SmartGrid, som kör värmepumpen när det är lägre pris, vilket oftast är natten, samtidigt som bilen ska laddas.
Om jag kikar i Tibber-appen så ser jag att det alltid är L1 som löser ut lastbalanseringen. Men både frånluftsvärmepump och laddbox använder ju alla 3 faser. Kan det vara så att dom drar mer på en specifik fas, i detta fallet L1?
I Charge Amps installationsapp så är det inställt RST (L1,L2,L3) och det är denna ordning det är installerat i normcentralen.
Vad kan jag göra för att förbättra detta? Det finns knappt några andra brukare igång på natten som kan påverka detta.
Laddboxen är en Charge Amps Aura tillsammans med en Tibber Pulse för lastbalansering.
Har haft problem två nätter denna veckan när det varit kallare ute, att lastbalanseringen stänger av laddningen gång på gång. Till och med när jag sänkte laddboxen till 6A, vilket är det lägsta bilen klarar att ladda på om jag förstått det rätt.
IVT Vent 402 använder SmartGrid, som kör värmepumpen när det är lägre pris, vilket oftast är natten, samtidigt som bilen ska laddas.
Om jag kikar i Tibber-appen så ser jag att det alltid är L1 som löser ut lastbalanseringen. Men både frånluftsvärmepump och laddbox använder ju alla 3 faser. Kan det vara så att dom drar mer på en specifik fas, i detta fallet L1?
I Charge Amps installationsapp så är det inställt RST (L1,L2,L3) och det är denna ordning det är installerat i normcentralen.
Vad kan jag göra för att förbättra detta? Det finns knappt några andra brukare igång på natten som kan påverka detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Laddar laddboxen på alla faser då till just din bil ?J joasag skrev:Har en frånluftsvärmepump som heter IVT Vent 402 med 9kw elpatron.
Som jag har förstått det: Vissa bilar, inte minst laddhybrider, har ju bara enfas AC-laddnnig, Vissa boxar är då "smarta" och kan internt gå från 3-faser till 1-fas, men andra kör en fas rakit igenom om bilen bara tar det.
Har en laddhybrid och en ren elbil. Laddhybriden laddas oftast dagtid, och elbilen nattetid.klaskarlsson skrev:
När man laddar laddhybriden så tar den bara från en fas, L1 har jag för mig.
Men det är laddning av elbilen jag syftar på i första inlägget. Denna laddar på 3 faser, eller jag antar att den gör det även när man ställer ner den till 6A. Tidigare har jag alltid haft inställningen på 10A utan problem, men i och med kylan så verkar det dra för mycket samtidigt.
Om jag vill att laddboxen inte ska ta från L1 vid laddning av laddhybriden så borde jag väl teoretiskt kunna ändra från RST (L1,L2,L3) till tex. TSR (L3,L2,L1) utan att koppla om faserna? Då borde den väl tro att L3 är L1 och plocka mest effekt från denna fas vid laddning?
Generellt i ett hus så är ju L1 den mest belastade fasen. Du har inte diskmaskin eller annat igång under natten?
En sak jag upplevt med min Tibber Pulse är att den inte fungerar lika bra när det är kallt ute. Är det mellan -10 till -20 ute så blir det samma temperatur i elmätarskåpet för mig där den sitter och då upplever jag att den reglerar sämre så om den löser ut vid ett sånt tillfälle så tar det timmar för den att kicka igång igen, vilket när den är varmare kan gå på minuter.
En sak jag upplevt med min Tibber Pulse är att den inte fungerar lika bra när det är kallt ute. Är det mellan -10 till -20 ute så blir det samma temperatur i elmätarskåpet för mig där den sitter och då upplever jag att den reglerar sämre så om den löser ut vid ett sånt tillfälle så tar det timmar för den att kicka igång igen, vilket när den är varmare kan gå på minuter.
Jag har väldigt svårt att komma på någon konkret anledning att det skulle vara så. Finns ju varken regler, praxis eller någon teknisk anledning till att flest tunga förbrukare skulle hamna på första fasen. Så nyfiken: Varför tror du det?Hemingway skrev:
Nej, kör inget annat på natten, förutom saker som alltid är på, kyl, frys etc.Hemingway skrev:
Generellt i ett hus så är ju L1 den mest belastade fasen. Du har inte diskmaskin eller annat igång under natten?
Ja den tar lite tid innan den tillåter laddning igen, men det är väl meningen?
Det var en bekant som då arbetade på ett elnätbolag som sa att L1 är alltid mest belastad i småhusen och det märkte han därför även i nätet, sedan efter L1 kom L3, för enligt honom var det de elektreiker som tänkt till och också visste att L1 var mest belastad, L2 kom sist. Det störde honom i hans nätberäkningar att faserna totalt var så ojämnt belastade och alltid samma tendens så det blev inte heller utbalanserat när man summerade större grupper som han främst arbetade med.O Oldfart skrev:
Ja det är en helt korrekt iakttagelse och som du skrev generell och inget udda eller särfall. Välkänt för alla som öht jobbat med eller inom eldistribution. Som sagt sammanlagrar det sig dåligt för typen förbrukare bostäder och trycks bara tiibaka på högre nivå i relativa termer genom stora rena trefasförbrukare att samsas med där.Hemingway skrev:
Det var en bekant som då arbetade på ett elnätbolag som sa att L1 är alltid mest belastad i småhusen och det märkte han därför även i nätet, sedan efter L1 kom L3, för enligt honom var det de elektreiker som tänkt till och också visste att L1 var mest belastad, L2 kom sist. Det störde honom i hans nätberäkningar att faserna totalt var så ojämnt belastade och alltid samma tendens så det blev inte heller utbalanserat när man summerade större grupper som han främst arbetade med.
Här kommer statistik från värmepumpen:
Tibber Pulse:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tibber Pulse:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Har du någon graf över förbrukningen på respektive fas?
Du har 6kW elpatron igång, vilken/vilka faser belastar dessa?
Du har 6kW elpatron igång, vilken/vilka faser belastar dessa?
Går inte att se statistik på detta i Tibbers app, men har aktiverat det i Home Assistant, så nästa gång det händer så kan jag ta fram en graf.13th Marine skrev:
Jag har för mig att alla faser belastas ganska jämnt, men mest på L1 som sagt.
Är det verkligen säkert? Både värmepumpen och laddboxen drar ju över 20A längre stunder?Hemingway skrev:
Det finns alltid marginaler, men krymper man dem så minskar de ju. 😇 Jag gör det ibland, men främst på vintern. Allt är dimensionerat i 20 grader och vintertid när jag belastar huset och laddningen högre så är det som varmast 0 grader. Det gör ganska stor skillnad så inte kommer en säkring gå i minusgrader för den belastas med 20.5A. Skulle den göra det mot förmodan så byter jag den, men det har inte hänt än.
En säkring ska ju kunna överbelastas med upp emot 50% i 30 min innan den ska lösa, men det finns olika säkringstyper.
En säkring ska ju kunna överbelastas med upp emot 50% i 30 min innan den ska lösa, men det finns olika säkringstyper.
Okej, men trodde att alla säkringar var gjorda så dom ska kunna hantera det kortare stunder. Men att ligga över gränsen längre inte är bra.Hemingway skrev:
Det finns alltid marginaler, men krymper man dem så minskar de ju. 😇 Jag gör det ibland, men främst på vintern. Allt är dimensionerat i 20 grader och vintertid när jag belastar huset och laddningen högre så är det som varmast 0 grader. Det gör ganska stor skillnad så inte kommer en säkring gå i minusgrader för den belastas med 20.5A. Skulle den göra det mot förmodan så byter jag den, men det har inte hänt än.
Men du har ju rätt med temperaturen, enda gången detta sker är när det är rejält kallt och uppvärmningen drar mycket.