F Finndjävel skrev:
Lyssna inte på Martin43. Han vet inte skillnad på ett bilbatteri och ett som är gjort för att cyklas. Tar du hans råd så kommer du att förstöra dina batterier tre gånger så snabbt.
Lyssna inte på Finndjävel, han struntar i att du kommer få en högre kostnad totalt sett. ;)

Skämt åsido, batteriet som TS har passar inte i denna tillämpning. Batteriets kostnad är ju bara en del av kostnaden.

martin43 martin43 skrev:
Biltema hade ett datablad! Där står det 12A så det blir dyrt detta. :/
Sen om Biltemas datablad bara slentrianmässigt har skrivit 0,1C (normalladdning) eller om det faktiskt inte klarae mer är svårt att veta.
Jag måste korrigera detta. Det står ju inget i tråden om att batteriet är ett SMF från Biltema så glöm det om 12A. Kolla databladet för just ditt batteri som sagt. Vad är det för batteri du har?

martin43 martin43 skrev:
Lyssna inte på Finndjävel, han struntar i att du kommer få en högre kostnad totalt sett. ;)

Skämt åsido, batteriet som TS har passar inte i denna tillämpning. Batteriets kostnad är ju bara en del av kostnaden.
martin43 martin43 skrev:
Tre av åtta elverk överlevde 150 timmar.Wow.
[länk]

Men vi vet ju iofs inte vad TS har för elverk förstås!
Att elverken inte överlever 150 timmar beror på att man kör dom på för hög kapacitet som du föreslår, framförallt billiga elverk så skakar sönder. Kör han 50A laddning så förstör han inte bara batteriet tre gånger snabbare, han förstör också elverket mycket snabbare. Inbesparingen i direkt bränslekostnad mellan att köra på ca 20% och 60% av märkkapaciteten är ungefär 20%. Verkningsgraden är alltså högre vid högre effektuttag, men inte så mycket så att det skulle löna sig ekonomiskt.

F Finndjävel skrev:
Att elverken inte överlever 150 timmar beror på att man kör dom på för hög kapacitet som du föreslår, framförallt billiga elverk så skakar sönder. Kör han 50A laddning så förstör han inte bara batteriet tre gånger snabbare, han förstör också elverket mycket snabbare. Inbesparingen i direkt bränslekostnad mellan att köra på ca 20% och 60% av märkkapaciteten är ungefär 20%. Verkningsgraden är alltså högre vid högre effektuttag, men inte så mycket så att det skulle löna sig ekonomiskt.
Föreslår att TS får berätta vad han har för grejer egentligen, det blir ju bara allmänna råd där inga är optimala.

Är det tex ett 2000W elverk är knappast en inital max last på under 40% som sedan sjunker att betrakta som att köra på för hög kapacitet!
Tvärtom är det en väldigt bra punkt.

50A kapacitet på laddaren betyder så klart inte 50A laddning batteriet heller.
12A blir inga 20% på ett 2000W elverk, det är tomgångskörning.

Det är biltemas 1000w inverter elverk har TS redan skrivit.

F Finndjävel skrev:
Det är biltemas 1000w inverter elverk har TS redan skrivit.
Ah ursäkta.
Läste tråden igen. Hittade dock inget om batteriet.
Men laddaren ska ju både ladda batteriet och förbrukarna så med den 25A i början av tråden kommer max 20 gå till batteriet. Sen kommer ju laddaren aldrig indikera att den är klar.

apotekarnes
martin43 martin43 skrev:
Jag måste korrigera detta. Det står ju inget i tråden om att batteriet är ett SMF från Biltema så glöm det om 12A. Kolla databladet för just ditt batteri som sagt. Vad är det för batteri du har?

Det är ett SMF-batteri. Däremot ser jag inte batteriet på biltemas hemsida. Mitt batteri är märkt "SMF-Leisure" vilket inte stämmer mot nåt av batterierna på biltema.se. För övrigt är det där testet av elverk från 2015 och gäller inte modeller som säljs nu och dessutom verkar de ha plågat dem ganska rejält under 16 timmar. Modellen heter G1001l. Och jag är inte ett dugg orolig över att belasta elverket för mycket. Oavsett vad jag laddar med kommer jag inte ligga över 50% av maxeffekt.

martin43 martin43 skrev:
Vad är det för slags kyl? Är det en peltierkyl kommer det behöva gå hela tiden om det är varmt (15-20).
Det är en billig kyl med peltier-element. Men eftersom detta primärt är en vinterstuga är det inte några större problem egentligen. Kylen står mot en yttervägg, med frigolit under, över och på sidorna. Jag kommer också att ha lite kylklampar liggande utomhus och byta ut dagligen. I princip är det en kylbox, som också kan kyla själv om så behövs. Jag har kopplat in en digital termostat med display där jag kan se temp och programmera till- och frånslag. Så fort man ser att den slår på är det bara att byta kylklampar. Jag tror inte att den kommer dra mer än 1A i genomsnitt. Det är belysning och mobilladdning som är skälet till att jag överhuvudtaget tycker att jag behöver el.

Och till alla som förespråkar solceller: Solceller är säkert fantastiskt på sommarstället men totalt värdelöst i en vinterstuga i Jämtland. De kommer leverera (minimalt med) el under 4h per dygn förutsatt att de inte är täckta av snö. Om jag ska producera el själv är det vind som gäller. Det blåser som bekant nästan jämt i fjällen.

Tack för alla tips! Det var inte meningen att dra igång en debatt kring batteriers konstruktion och egenskaper och jag har fått en hel del bra information från flera av er. Jag tror jag kommer att köpa en lite större laddare (25A?) och helt enkelt köra så länge det håller. Inom ett par år kommer jag nog ändå att installera vindkraft, och då blir alltihop så mycket enklare

• Gilla
martin43
  • Laddar…
apotekarnes
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
I korthet. Jag tror på den laddaren för din användning.

Lite mer utvecklat. Blybatteriladdare brukar reglera till 14,7V under laddningsfasen och sedan växla till 13,8V när det är fulladdat. Den högre spänningen förstör inte batteriet under laddning och den lägre spänningen kan ligga på hur länge som helst utan att skada batteriet. För att avgöra när batteriet är fulladdat mäts strömmen. När denna sjunkit under en viss gräns sänker laddaren spänningen. Detta fungerar utmärkt när ett ensamt batteri laddas. Men när ett batteri laddas med parallell belastning såsom du tänkt göra kommer strömmen kanske aldrig att sjunka under det inställda värdet och laddaren ligger kvar på sin högre spänning vilket i längden förstör batteriet. Det kan alltså vara bra att tänka på att växlingen till underhållsladdning troligen inte kommer att fungera. Men jag antar att du inte kommer att köra elverket länge nog för att batteriet skall ta skada.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Tack för förtydligandet. Då känns det mer hoppfullt.
Den har ju ett 13,5V fast läge också.

Redigerat:
Apotekarnes, är du nöjd med elverket annars? Kan det starta lite roliga maskiner?

apotekarnes
martin43 martin43 skrev:
Apotekarnes, är du nöjd med elverket annars? Kan det starta lite roliga maskiner?
Jorå! Jag har kört sticksåg cirkelsåg och det har funkat fint. Det ska tåla 1kW kontinuerligt eller 1200 momentant. Men efter att ha läst det där testet av biltemas elverk är nog 1000w kontinuerligt i överkant! Säkringen har inte löst nån gång och det bullrar inte så mycket som jag trodde det skulle göra.

apotekarnes apotekarnes skrev:
Och till alla som förespråkar solceller: Solceller är säkert fantastiskt på sommarstället men totalt värdelöst i en vinterstuga i Jämtland. De kommer leverera (minimalt med) el under 4h per dygn förutsatt att de inte är täckta av snö. Om jag ska producera el själv är det vind som gäller. Det blåser som bekant nästan jämt i fjällen.
Det är helt riktigt. Tyvärr. En solpanel levererar ungefär 4% av vad den gör som bäst (maj-juni) i januari. Och det är här nere i Göteborg.

Och det är synd eftersom solpaneler är mycket billigare än vindkraftverk i den här storleksklassen, och levererar mycket mera ström än vindkraftverken också gör. De håller dessutom mycket längre, med ett minimum av underhåll (och är tysta).

Så användningsfallet vinterstuga i Jämtland är mycket tristare än sommarstuga var-som-helst-i-Sverige vad gäller små off-grid anläggningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.