apotekarnes
Vi har nyligen köpt en stuga utan el och håller på att fixar en liten 12v anläggning som främst kommer användas till laddning av mobiler, några läslampor och ett minikylskåp. Jag har ett bensin-elverk sen tidigare som jag kommer använda till laddning av stugans batterier och om jag behöver dra igång några elverktyg. Det jag grubblar över är hur jag snabbast, enklast och bäst laddar upp batterierna. Jag har planer för sol/vind i framtiden men det ligger minst något år bort.

Jag har en "smart" laddare på 8A, men eftersom jag har ett batteri på 120Ah borde det väl ta typ 15 timmar innan det är fulladdat och så länge vill jag inte behöva köra elverket. Jag har också en äldre laddare med en boosterfunktion på 75A som jag har använt till att få igång krånglande bilar. Jag funderar på om det är möjligt att använda den och ladda med 75A i typ en timme och sen ladda fullt med hjälp av en modern laddare. Finns det nån risk att man skadar ett batteri om man laddar med hög ström? Batteriet är av SMF-typ.

Jag sneglande lite på denna som verkar vara lite av en kompromiss:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...re/batteriladdare-1224-v-25-a125-a-2000037555

Tips mottages tacksamt!

ladda batteri med bensinelverk känns väl sådär. Kan du inte ladda upp batteriet hemma för att kunna ladda dina mobiler. Läsa under en fotogenlampa och köra kylen på gasol?

Det beror lite på hur länge du vill att ditt batteri skall överleva.

Generellt brukar man säga att bly-syra (vanliga) skall bulk-laddas med 15-17A per 100Ah (alltså upp till 80%) och sedan toppas med 3-5A / 100Ah till fullt (för att undvika sulfatering).

Skalat så säger det 18-20A bulk samt 3.5-6A för ditt batteri. Så 75A laddning kommer att koka batteriet, men det andra laddaren är väl på gränsen till OK.

Bly syra är tyvärr en teknik som det tar lite tid att ladda. Är svårt att komma ifrån. Så bensinelverk är inte optimalt för att ladda ett ensamt batteri. Det tar 8h eller så oavsett vilken strömkälla du har.

• Gilla
mehe
  • Laddar…
apotekarnes
Jovisst, om det inte vore för att min 12v kyl går på just 12v och inte gasol. Jag har absolut inget emot gasolkylar, men just nu är jag inte sugen på att lägga ut en massa pengar på ett sådant. Och fotogenlampor är inget jag vill ha brinnande i närheten av vilda ungar. För övrigt är det väl inget fel med att ladda batterier från ett elverk, om man nu kan ladda med skapligt hög effekt och därmed slippa ha det gående mer är några timmar?

Dessutom kommer stugan främst används vintertid då man lätt kan hålla nere tempen i kylen genom placering mot yttervägg samt med kylklampar vilket borde sänka elförbrukningen till ett minimum. Max-effekten på kylen är 70w vilket ger 5,8A vilket innebär 20 timmars drift på full effekt. Med termostatstyrning och ovan nämnda åtgärder räknar jag med att behöva ladda ungefär varannan till var tredje dag, så det finns inga egentliga kostnader att tala om.

Frågan gällde inte 12v eller gasol, utan om det finns någon risk/nackdel med att ladda med hög ström.

• Gilla
mehe
  • Laddar…
apotekarnes
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
å bensinelverk är inte optimalt för att ladda ett ensamt batteri. Det tar 8h eller så oavsett vilken strömkälla du har.
Tackar! Det var ungefär det jag funderade över.

Inte för avsikt att förstöra frågeställningen, men vintertid går det väl att sätta ut en kylväska i kylan?

Ok, visste inte att du redan hade investerat i ett 12V kylskåp.

• Gilla
mehe
  • Laddar…
Vad för sorts batteri är det? SMF säger inget utan betyder sealed maintenancefree och det kan hända att det är ett vanligt bilbatteri. Om det ska fungera behöver det vara ett fritids eller marinbatteri. Är det ett "bilbatteri" så har det tunna blyplattor och är det menat för stora tillfälliga strömmar. Ett sånt ska helst vara så gott som "fulladdat" hela tiden kommer inte att fungera särskilt länge för ditt ändamål. Om det står marine eller nått liknande på batteriet är det en hybrid och fungerar bättre.

Optimal laddning för ett blött batteri är c\8-c\12, i ditt fall 10-15A, max 20A. Kör du högre så kokar du sönder ditt batteri. Din 8A laddare är ganska liten och kostsam (blir många timmar med låg effekt för elverket). En ~15A smartladdare kommer att fungera bättre för dig med din storlek på batteriet. Du kan inte köra batteriet tomt, då förstörs det. Du måste räkna ut vad du har för förbrukning per dygn och se till att du har ett batteri som inte urladdas mer än 30-40% med den förbrukningen. Vill man ha ett fungerande system så måste man börja med att räkna ut behovet.

Om du har ett allt för billigt elverk så producerar det antagligen kantvåg och risken att din laddare förstörs är stor. du behöver ett elverk med sinusvåg.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-g-1001i-2000037188

• Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Om du har ett allt för billigt elverk så producerar det antagligen kantvåg och risken att din laddare förstörs är stor. du behöver ett elverk med sinusvåg.
Njae, det är inte troligt. Ett modernt switchat nätagg struntar i vad man matar det med (i stort sett). Du kan mata det med ren likspänning utan att det gör något. Så en modern laddare (dvs utan stor trafo) bör klara en modifierad sinusvåg galant och utan problem.

Det kan låta lite otäckt, men det är i stort sett allt. Det är mest induktiva laster, typ motorer, som är problematiska vid modifierad sinus-våg matning. (Och det hör man...)

Redigerat:
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Nej.
Det är inte modifierad sinusvåg på billiga elverk, det är ren kantvåg. Jag har i min dumhet förstört två laddare på att göra det misstaget.

• Gilla
whork
  • Laddar…
Har du något exempel på ett sånt verk? Det är i mina ögon lätt osannolikt att det skulle vara så på ett verk med konventionell generator. Dålig distorderad spänning under vissa lastfall men inte fyrkantvåg.

• Gilla
Zeke_Varg och 2 till
  • Laddar…
apotekarnes
F Finndjävel skrev:
Vad för sorts batteri är det? SMF säger inget utan betyder sealed maintenancefree och det kan hända att det är ett vanligt bilbatteri. Om det ska fungera behöver det vara ett fritids eller marinbatteri.

Optimal laddning för ett blött batteri är c\8-c\12, i ditt fall 10-15A, max 20A. Kör du högre så kokar du sönder ditt batteri. Din 8A laddare är ganska liten och kostsam

Du måste räkna ut vad du har för förbrukning per dygn och se till att du har ett batteri som inte urladdas mer än 30-40% med den förbrukningen. Vill man ha ett fungerande system så måste man börja med att räkna ut behovet.

[länk]
Jo, jag såg till att köpa ett fritidsbatteri och elverket jag har är faktiskt exakt ett sånt som du länkade till på biltema. För att undvika totalurladdning har jag satt en panel på förvaringslådan med usb-kontakt och voltmeter, så jag ser när spänningen börjar falla för lågt och jag har faktiskt funderat på att montera ett automatiskt frånslag när spänningen sjunker under 12v för säkerhets skull.

För övrigt har jag funderat över om man verkligen behöver fulladda batterierna hela tiden. Varför inte nöja sig med kort bulk-laddning i några dagar (eller högst en vecka) och sen ta med batterierna och underhållsladda när ham är hemma? Då behöver man inte lägga så mycket tid på laddning och om det behövs kan man ju komplettera med fler batterier istället.

Blybatterier mår bäst av att förvaras fulladdade. Det är ingen katastrof om det står laddat till hälften i en vecka. Men skall det stå i månader bör det laddas upp fullt. Den äldre laddaren med boostfunktion skulle jag vara skeptisk till. Jag vet inte vad det är för laddare du har, men äldre laddare har ofta en järnkärnetrafo och likriktare samt en varierande mängd automatik för att slå ifrån vid fulladdat. De ger en pulserande och oreglerad spänning till batteriet vilket sänker livslängden.

En modern laddare kommer inte att skada batteriet. Den kan ge en hög ström i början av laddningen. Men strömmen avtar när batteriet ökar i laddning. Så om laddaren kan ge 25 A kommer den att ladda fortare än en laddare som kan ge 12,5 A. Men långt ifrån dubbelt så snabbt.

Jag vet inte vad för elverk och laddare som Finndjävel har haft otur med. Men jag vågar påstå tre saker.

1. Ingen bensingenerator ger vare sig fyrkantvåg eller modifierad sinus. Möjligen som GK100 skriver en ful spänning på andra sätt.
2. En batteriladdare är normalt inte känslig för formen på matningsspänningen.
3. Om man trots allt är orolig för att transienter skall skada ansluten utrustning kan man skaffa ett linjefilter. Det är billigare än ett inverterelverk. Sedan finns det givetvis andra fördelar med inverterelverket.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En modern laddare kommer inte att skada batteriet. Den kan ge en hög ström i början av laddningen. Men strömmen avtar när batteriet ökar i laddning. Så om laddaren kan ge 25 A kommer den att ladda fortare än en laddare som kan ge 12,5 A. Men långt ifrån dubbelt så snabbt.
Nej, här kunde jag varit tydligare. Bara för att exv. generatorn i segelbåten säger "70A" så betyder inte det att den laddar med 70A någon större del av tiden. Knappt alls faktiskt. Det är tvärtom så att det är svårt att ladda batteriet fullt, eftersom spänningen typiskt sjunker pga oxiderade kontakter osv.

Däremot inte sagt att det inte går att ladda ett batteri hårdare än det mår bra av med en "för stor" laddare. Det går, särskilt om det är varmt ute.

I vilket fall så tar det ändå ungefär samma tid att ladda ett blysyra batteri fullt. Om man skall göra det rätt. En större laddare kan få upp batteriet från "tomt" till "lite laddat" fortare, men som sagt på bekostnad av avgasning och risk för överladdning.

Avgasning är direkt olämpligt om man laddar ett SMF-batteri som här, eftersom man typiskt inte kan ersätta den förlorade vätskan. (Även om det går ibland. Jag har exv. tagit isär små SMF-batterier-av typen som sitter i larmanläggningar o dyl-för att rekonditionera dem. Ventilen i de är bara en gummihatt som sitter över cellpåfyllningen under ett plastlock. Så de är enkla att underhålla).

A Avemo skrev:
1. Ingen bensingenerator ger vare sig fyrkantvåg eller modifierad sinus. Möjligen som GK100 skriver en ful spänning på andra sätt.
2. En batteriladdare är normalt inte känslig för formen på matningsspänningen.
3. Om man trots allt är orolig för att transienter skall skada ansluten utrustning kan man skaffa ett linjefilter. Det är billigare än ett inverterelverk. Sedan finns det givetvis andra fördelar med inverterelverket.
Utan att veta så tror jag att ett inverterverk skulle kunna leverera modifierad sinus. Och Google rapporterar att det verkar sant. Så paradoxalt nog så måste man vara mer försiktig om man köper det verket som Finndjävel rekommenderar; det är större risk att inverterverk levererar fyrkantvåg/mod sin, än att ett vanligt gör det. Men de har som sagt andra fördelar, och lär bli mer populära vad det lider.

Men det är ju småsaker, vi är i allt väsentligt våldsamt överens, för att citera engelsmännen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.