Ja, då är rätt packning på rätt plats. Övre packning ser ut att sitta bra, och håller som sagt tätt.

Undre packning tycker jag också sitter bra. Känns som att den ligger emot som den ska och ser ut att smita åt runt om. Därför min förvirring att det läcker.

Krilleman
Nickvald Nickvald skrev:
Ja, då är rätt packning på rätt plats. Övre packning ser ut att sitta bra, och håller som sagt tätt.
Jag tror fortfarande att du satt packningarna på fel plats.

Dessutom verkar det vara en glipa mellan porslin och svart gummi ovantill.

Det ska det inte vara om packningarna sitter rätt.

En vask med centrumdel och en pil som pekar mot en glipa mellan porslin och svart gummi, relaterat till felplacerade packningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
OK, det finns alltså två packningar.

Den övre packningen är generellt sett den tunnare (vit/transparant)och således den undre packningen den tjockare och oftast svart till färgen.

Den övre har enligt anvisningen dessutom en svag fasning för att passa porslinet.

Sitter dessa rätt?

Enligt denna bilden så verkar den svarta packningen sitta överst...
Det förklarar den ljusa randen undertill...

Byt sida på packningarna och torka bort allt silikon! 👍
OK, det finns alltså två packningar.

Den övre packningen är generellt sett den tunnare (vit/transparant)och således den undre packningen den tjockare och oftast svart till färgen.

Den övre har enligt anvisningen dessutom en svag fasning för att passa porslinet.

Sitter dessa rätt?

Enligt denna bilden så verkar den svarta packningen sitta överst...
Det förklarar den ljusa randen undertill...

Byt sida på packningarna och torka bort allt silikon! 👍

[bild]
Du tänker att jag satt övre packning på undersidan och tvärt om?

Det ser inte så ut, den vita som är undertill är lite u-formad, så ser inte ut som att den passar på ovansidan

Krilleman
Nickvald Nickvald skrev:
Du tänker att jag satt övre packning på undersidan och tvärt om?

Det ser inte så ut, den vita som är undertill är lite u-formad, så ser inte ut som att den passar på ovansidan
Helt korrekt.

Byt plats!
Svart undertill.

Det du benämner som U-formad är precis det jag nämner i inlägg #30.
Det är den övre packningen.

• Gilla
Nickvald och 1 till
  • Laddar…
Den svarta sitter ju perfekt mot ovandelen dock, har för mig att den vita är tjockare med. Dessutom satt hela grejen ihop när jag öppnade lådan och då satt allt på detta sätt. Så då hade de satt packningarna på fel plats för att jävlas bara då kanske. Jag får väl plocka dän skiten och testa då

Jag håller helt med.
Den kupade packningen överst

Illustration av montering av en kupad packning överst i en avloppskoppling, med pilvisning för rätt placering och vridning.
Skapa konto

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Ska prova detta när jag kommer hem. Tack alla för ert engagemang 😁

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nädå. Ser ut på bilderna som att packningarna sitter i rätt "ordning"
Har monterat flera bottenventiler av den där modellen.
Ibland får man det där problemet. Det är som att den undre packningen får en felaktig/för liten anliggningsyta på vissa tvättställmodeller.

M _Mannen skrev:
Nädå. Ser ut på bilderna som att packningarna sitter i rätt "ordning"
Har monterat flera bottenventiler av den där modellen.
Ibland får man det där problemet. Det är som att den undre packningen får en felaktig/för liten anliggningsyta på vissa tvättställmodeller.
Hur kan man göra då? Byta packning mot annan modell eller funkar typ gängtejp eller något, som någon föreslog tidigare?

Gängtejp funkar nog inte då problemet är att packningen inte tätar. Upplever stor skillnad i plastdetaljerna som man ansluter mot porslinet. Har monterat ett par faluplast som varit mer eller mindre inkontinenta medans Svedbergs inte varit några problem alls.

Sista utvägen är kanske lite packningssilicon? Men jag hade nog pratat med hornbach först, så dåligt ska det inte vara.

Nickvald Nickvald skrev:
funkar typ gängtejp eller något, som någon föreslog tidigare?
Gängtejp hjälper nog tyvärr inte om det är vid den nedre packningen det läcker. Gängtejp kan hjälpa om det kryper fram vatten "i gängorna".

Nån gång bytte jag packning till en annan modell jag hade i bilen vilket funkade. Även använt silikon vid några tillfällen om tex tvättstället har ojämn gjutkant packningen ska ligga mot

Krilleman
Nickvald Nickvald skrev:
Ska prova detta när jag kommer hem. Tack alla för ert engagemang 😁
Löste sig problemet med att skifta packningarna?

Löste sig problemet med att skifta packningarna?
Nej det sitter nog rätt. Jag vet inte varför det ser svart ut på bilden, för när jag tog loss den är den vit, och tunnare än den som sitter där nere. Så jag tror det var rätt ändå. Men jag gjorde rent runtom igen och höll den hårt på plats, skruvade åt som fasen. Det kanske var något bös eller att den var sned ändå, för nu tror jag den håller tätt. Hann inte testa så länge igårkväll, ska göra en till kontroll i em så kan jag uppdatera här igen efter.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har haft samma problem. Drog sanitetsfog under övre packningen och Biltemas VVS-tätt i gängorna under både till bottenventilen och vattenlåset. Nu verkar det tätt.

• Gängorna på en bottenventil med röd tätningsmassa applicerad för att förhindra läckage, enligt diskussionsinlägg om problemlösning.
    Skapa konto
  • Gängor under en bottenventil med röd sanitetsfog och VVS-tejp applicerat, del av ett VVS-projekt för att förhindra läckage.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.