torparavgrund torparavgrund skrev:
Som tillägg till ovanstående, se till att allt hamnat rakt också. Upptäckte en gång när jag bytte bottenventil att hålet för den faktiskt var rätt väl tilltaget så det gick att sätta hela ventilen lite snett, varpå den inte slöt tätt.
Ansträngde mig för att hålla allt på plats och rakt senaste gången jag lossat och pillat

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dubbelkolla undersidan av tvättstället också, så att det inte finns något bös där som stökar till det trots att packningen är bra.

• Gilla
Nickvald
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dubbelkolla undersidan av tvättstället också, så att det inte finns något bös där som stökar till det trots att packningen är bra.
Gjort. Smekte runt några varv, inget. Man blir ju tokig

Känns inte som att det är mycket kvar att testa? Annan typ av packning på undersidan bara? Har ni förslag på vad som kan funka i så fall?

Det *borde* ju inte behövas, men om inget annat funkar går det ju alltid att köra lite silikon. Kommer bli ett helsike den dagen du vill ta bort den, men det gör man ju rätt sällan...

Om nån kommer med ett bättre förslag på packning så skulle jag rekommendera det före silikon.

• Gilla
Nickvald
  • Laddar…
Vad tror ni om lite gängtejp eller missförstår jag var det sipprar fram vatten?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har redan använt en tunn sträng silikon med, så blir väl ett helvete då med det.

Krilleman
Nickvald Nickvald skrev:
Har redan använt en tunn sträng silikon med, så blir väl ett helvete då med det.
Det syns igen undre packning på dina bilder.

Det finns med två packningar i din länkade monteringsanvisning.

Se mitt förtydligande på bilden i gult.
En sitter över porslinet och en sitter under...

Illustration av vattenlås med två gula packningar, en ovan porslin och en under. Pil och skiftnyckel visar monteringsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
Det syns igen undre packning på dina bilder.

Det finns med två packningar i din länkade monteringsanvisning.

Se mitt förtydligande på bilden i gult...

[bild]
Den undre gula är väl den vita grejen som syns min första bild? Det var inget annat som följde med

Krilleman
Nickvald Nickvald skrev:
Den undre gula är väl den vita grejen som syns i mina bilder? Det var inget annat som följde med
Mutter med fläns syns på bilden.
Men ingen packning mellan porslin/mutter med fläns.

Vid min gröna pil ska det normalt vara en packning.

Oavsett så ska det ha varit med TVÅ packningar.
En ovan och en under, precis som min gula markering på bilden i inlägg #24.

Mutter med fläns under porslin, visar var packning saknas vid grön pil och kräver två packningar, enligt gul markering.
Skapa konto

[bild]

Vid min gröna pil ska det normalt vara en packning.

Oavsett så ska det ha varit med TVÅ packningar.
En ovan och en under, precis som min gula markering på bilden i inlägg #24.

[bild]
Den vita grejen precis över ditt gröna pilhuvud är alltså ingen packning?

Krilleman
Nickvald Nickvald skrev:
Den vita grejen precis över ditt gröna pilhuvud är alltså ingen packning?
Jag tolkade det som att det var där du la den tunna silikonsträngen som du nämnde i inlägg #23.

Men du undviker sakfrågan:
Var det en eller två packningar med som jag betonar i inlägg #24 med gul markering?!

Jag tyckte jag svarade på sakfrågan. En vita grejen över ditt gröna pilhuvud antog jag var den undre packningen, tillika den packning jag drog en tunn silikonsträng i. I den övre delen finns också en packning, vilken sluter tätt i och med att det håller tätt när ventilen är stängd

Krilleman
Nickvald Nickvald skrev:
Jag tyckte jag svarade på sakfrågan. En vita grejen över ditt gröna pilhuvud antog jag var den undre packningen, tillika den packning jag drog en tunn silikonsträng i. I den övre delen finns också en packning, vilken sluter tätt i och med att det håller tätt när ventilen är stängd
OK, det finns alltså två packningar.

Den övre packningen är generellt sett den tunnare (vit/transparant)och således den undre packningen den tjockare och oftast svart till färgen.

Den övre har enligt anvisningen dessutom en svag fasning för att passa porslinet.

Sitter dessa rätt?

Enligt denna bilden så verkar den svarta packningen sitta överst...
Det förklarar den ljusa randen undertill...

Byt sida på packningarna och torka bort allt silikon! 👍

Närbild på ett metallavlopp med två packningar; den övre packningen är svart och den undre har en ljus rand. Manual pekar ut packningarna.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.