Hejsan!

Det är så att det läcker i anslutningen mellan avloppsröret och vattenlåset under tvättstället i badrummet. Det känns som att det saknar någon tätning eller liknande, men jag kan verkligen ingenting om VVS, så tänkte att jag skulle fråga efter hjälp här.

Vad tror ni det är som saknas? Någon slags ring eller liknande för att täta anslutningen? Isf, vad heter en sådan och vilken storlek ska jag köpa?

Tack så mycket!

• En person håller en del av avloppsröret och vattenlåset under ett tvättställ, med fokus på anslutningen där det läcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett avloppsrör och vattenlås under tvättställ i badrum, där anslutningen saknar tätning och orsakar läckage.
    Skapa konto
  • Anslutning mellan avloppsrör och vattenlås under en tvättställ i ett badrum, där en tätning verkar saknas.
    Skapa konto
  • Uppmätning av avloppsrörsanslutning under tvättställ för att hitta rätt tätning i badrummet.
    Skapa konto
  • En hand håller en linjal mot änden av ett avloppsrör under ett tvättställ, där anslutningen verkar läcka.
    Skapa konto
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Det är meningen att muttern som går mot röret bakåt ska dras åt så det sitter fast och tätar.
Den är kvar på dina bilder, så jag misstänker att den sitter löst på röret. Kan du skruva loss den, diska och dra åt den hårdare på plats sen?

• Gilla
frberg
  • Laddar…
Krilleman
frberg frberg skrev:
Hejsan!

Det är så att det läcker i anslutningen mellan avloppsröret och vattenlåset under tvättstället i badrummet. Det känns som att det saknar någon tätning eller liknande, men jag kan verkligen ingenting om VVS, så tänkte att jag skulle fråga efter hjälp här.

Vad tror ni det är som saknas? Någon slags ring eller liknande för att täta anslutningen? Isf, vad heter en sådan och vilken storlek ska jag köpa?

Tack så mycket!
Välkommen till forumet @frberg 👍👍✅✅

Jag tror att du saknar klämringen enligt dom bilderna du visar.
Se röd pil, här ska det finnas en klämring i plast.

Men det är dags att byta det där vattenlåset.
Förkromningen börjar ju även ge sig efter tidens tand.

På dom nya vattenlåsen från Faluplast är klämringen integrerad i muttern. 👍

Flexipung klarar alla installationsvarianter.
https://www.hornbach.se/p/faluplast-vattenlassats-flexi-pung-43210-40-mm-x-g32-8073653/5110357/

Klarar du dig med ett rakt (vilket du verkar ha på dom bilderna du visar) så blir det ytterligare lite billigare:
https://www.hornbach.se/p/faluplast-vattenlassats-43100-40-mm-x-g32-8073611/5110353/

• Gilla
frberg
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Det är meningen att muttern som går mot röret bakåt ska dras åt så det sitter fast och tätar.
Den är kvar på dina bilder, så jag misstänker att den sitter löst på röret. Kan du skruva loss den, diska och dra åt den hårdare på plats sen?
Tackar! Jag är väldigt tacksam för hjälpen.

Jag testade att skruva loss den, diska den och skruva på den igen. Den sitter nu hårt, men verkar läcka fortfarande läcka från cirkeln på bilden.

Låter som jag behöver en ny sådan mutter då eller?

• Kromad vattenkran med rost på muttern som läcker vid markerad cirkel.
    Skapa konto
Krilleman Krilleman skrev:
Välkommen till forumet @frberg 👍👍✅✅

Jag tror att du saknar klämringen enligt dom bilderna du visar.
Se röd pil, här ska det finnas en klämring i plast.

Men det är dags att byta det där vattenlåset.
Förkromningen börjar ju även ge sig efter tidens tand.

På dom nya vattenlåsen från Faluplast är klämringen integrerad i muttern. 👍

Flexipung klarar alla installationsvarianter.
[länk]

Klarar du dig med ett rakt (vilket du verkar ha på dom bilderna du visar) så blir det ytterligare lite billigare:
[länk]
Tack så mycket!

Jag kan inte riktigt se någon röd pil, men du rekommenderar alltså att bara byta ut hela vattenlåset? Tja, det var ju inte så dyrt faktiskt så det skulle jag kunna göra.
V Vector skrev:
Ser ut som packningen fattas. Den är konisk, se här [länk]
Ja, någon inre "ring" har jag inte. Detta verkar ju som en väldigt billig och enkel fix om detta är allt jag behöver beställa och skruva dit.

• En hand håller en plastdel bredvid ett metalliskt vattenlås på en träyta.
    Skapa konto
  • Användare håller i ett förkromat vattenlås under ett handfat i ett kök eller badrum, redo för byte eller reparation.
    Skapa konto
Krilleman
frberg frberg skrev:
Ja, någon inre "ring" har jag inte. Detta verkar ju som en väldigt billig och enkel fix om detta är allt jag behöver beställa och skruva dit.
Jag missade att infoga min bild, ursäkta.

Här kommer den:

Hand håller i ett rör med gängor, pilar markerar en del som saknas på en kromad VVS-koppling i ett kök.
Skapa konto

Och det är denna delen du saknar precis sin @Vector redan nämnt:

Plastkoppling med röd markering av en specifik del, troligen för ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
frberg
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag missade att infoga min bild, ursäkta.

Här kommer den:

[bild]

Och det är denna delen du saknar precis sin @Vector redan nämnt:

[bild]
Haha, tack så mycket för markeringarna! Det behövs för en som mig som verkligen inte kan något om detta ämne.

Jag beställer en sådan (40 mm) då.

Tack så mycket för hjälpen, allihopa!

Krilleman
frberg frberg skrev:
Tack så mycket för hjälpen, allihopa!
👍

• Gilla
frberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.