Hejsan!
Det är så att det läcker i anslutningen mellan avloppsröret och vattenlåset under tvättstället i badrummet. Det känns som att det saknar någon tätning eller liknande, men jag kan verkligen ingenting om VVS, så tänkte att jag skulle fråga efter hjälp här.
Vad tror ni det är som saknas? Någon slags ring eller liknande för att täta anslutningen? Isf, vad heter en sådan och vilken storlek ska jag köpa?
Tack så mycket!
Det är så att det läcker i anslutningen mellan avloppsröret och vattenlåset under tvättstället i badrummet. Det känns som att det saknar någon tätning eller liknande, men jag kan verkligen ingenting om VVS, så tänkte att jag skulle fråga efter hjälp här.
Vad tror ni det är som saknas? Någon slags ring eller liknande för att täta anslutningen? Isf, vad heter en sådan och vilken storlek ska jag köpa?
Tack så mycket!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Det är meningen att muttern som går mot röret bakåt ska dras åt så det sitter fast och tätar.
Den är kvar på dina bilder, så jag misstänker att den sitter löst på röret. Kan du skruva loss den, diska och dra åt den hårdare på plats sen?
Det är meningen att muttern som går mot röret bakåt ska dras åt så det sitter fast och tätar.
Den är kvar på dina bilder, så jag misstänker att den sitter löst på röret. Kan du skruva loss den, diska och dra åt den hårdare på plats sen?
Välkommen till forumet @frberg 👍👍✅✅frberg skrev:
Hejsan!
Tack så mycket!
Jag tror att du saknar klämringen enligt dom bilderna du visar.
Se röd pil, här ska det finnas en klämring i plast.
Men det är dags att byta det där vattenlåset.
Förkromningen börjar ju även ge sig efter tidens tand.
På dom nya vattenlåsen från Faluplast är klämringen integrerad i muttern. 👍
Flexipung klarar alla installationsvarianter.
https://www.hornbach.se/p/faluplast-vattenlassats-flexi-pung-43210-40-mm-x-g32-8073653/5110357/
Klarar du dig med ett rakt (vilket du verkar ha på dom bilderna du visar) så blir det ytterligare lite billigare:
https://www.hornbach.se/p/faluplast-vattenlassats-43100-40-mm-x-g32-8073611/5110353/
Tackar! Jag är väldigt tacksam för hjälpen.Karrock skrev:
Jag testade att skruva loss den, diska den och skruva på den igen. Den sitter nu hårt, men verkar läcka fortfarande läcka från cirkeln på bilden.
Låter som jag behöver en ny sådan mutter då eller?
Tack så mycket!Krilleman skrev:
Välkommen till forumet @frberg 👍👍✅✅
Jag tror att du saknar klämringen enligt dom bilderna du visar.
Se röd pil, här ska det finnas en klämring i plast.
Men det är dags att byta det där vattenlåset.
Förkromningen börjar ju även ge sig efter tidens tand.
På dom nya vattenlåsen från Faluplast är klämringen integrerad i muttern. 👍
Flexipung klarar alla installationsvarianter.
[länk]
Klarar du dig med ett rakt (vilket du verkar ha på dom bilderna du visar) så blir det ytterligare lite billigare:
[länk]
Jag kan inte riktigt se någon röd pil, men du rekommenderar alltså att bara byta ut hela vattenlåset? Tja, det var ju inte så dyrt faktiskt så det skulle jag kunna göra.
Ja, någon inre "ring" har jag inte. Detta verkar ju som en väldigt billig och enkel fix om detta är allt jag behöver beställa och skruva dit.V Vector skrev:
Jag missade att infoga min bild, ursäkta.frberg skrev:
Här kommer den:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det är denna delen du saknar precis sin @Vector redan nämnt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, tack så mycket för markeringarna! Det behövs för en som mig som verkligen inte kan något om detta ämne.Krilleman skrev:
Jag beställer en sådan (40 mm) då.
Tack så mycket för hjälpen, allihopa!
Klicka här för att svara