Hej

Igår såg jag att det hade runnit ut massa vatten på vägen och det kom från min tomt.
Det finns, såvitt jag vet iallafall, inga servitut. Och det är troligen inget "vanligt" vattenledningsrör, iallafall inte in till mitt hus. Då borde man väl ha upptäckt dåligt tryck etc ?

Så frågan är var kommer vattnet ifrån ?
Vem har ansvar för att undersöka detta ? Läckan ligger precis intill mitt staket.
Vem ska man kontakta ?

Tack.

Kontakta din kommun omgående, det kan mycke väl vara en ledning till ditt hus.

Ok, kommunen är underrättad och skickar en gubbe "omgående".
Att det skulle vara en ledning till mitt hus är omöjligt ? Jag har fullt tryck i alla mina blandare och utkastare, toaletterna får också fullt med vatten. Men men, bättre ta det säkra före det osäkra.

Det är väl klart att du kan ha fullt tryck fortfarande. Säg att läckan motsvarar att du öppnar trädgårdsslang, det kan läcka ut bra mycket vatten utan att du förlorar tryck i huset för det. För det brukar väl inte vara så att trycket sjunker i alla dina kranar så fort man öppnar en kran?

Jag är ingen expert, då hade jag inte ställt frågan från första början.
Tänkte bara logiskt, läckage på rör = då bör trycket sjunka.

Och nej, jag har "högt tryck" i alla blandare samtidigt. Tre på botten och en på övervåningen.

En fråga då:
Vem är ansvarig för att åtgärda läckan ? Vem ska så att säga stå för fiolerna.

Nu har kommunens VA-avdelningen varit här. Ingen läcka på vattenledningenrör, troligen är det så att det går ett rör där som hör vill någon förening, nåt så kallat bevattningsförening som tar vatten i en sjö några kilometer bort. På såvis slipper man använda "eget" vatten för att vattna gräsmatta och odlingar osv.

Detta är dock inget som jag är medlem i, inte heller jag sett något servitut om det här...

Du kanske skall kolla upp så att inte din "kraftiga källarlukt" har något samband med den där läckan.

Faidros skrev:
Du kanske skall kolla upp så att inte din "kraftiga källarlukt" har något samband med den där läckan.
Uppmärksam kille... snyggt.

Nej, det har inget med det att göra, den lukten är borta sedan länge efter renoveringen av köket.
Den lukten berodde på gamla skåp, som har varit indränkta och instängda i "skit" under alla år.

Eftersom läckan har avstannat då en granne hade kontaktat denna "bevattningsförening", så är orsaken klar.

Frågan är bara om det får ligga rör nergrävda på min tomt, som det inte finns servitut för ?
Detta får undersökas vidare...

Falcen skrev:
Frågan är bara om det får ligga rör nergrävda på min tomt, som det inte finns servitut för ?
Detta får undersökas vidare...
Kan finnas något gammalt avtal med förre ägaren?

Hemmakatten
I vart fall vill du ju inte ha en massa vatten på din gräsmatta och på vägen utanför. Du får luska runt lite och se om du kan få reda på vem/vilka som äger vattenledningen.

-MH- skrev:
Kan finnas något gammalt avtal med förre ägaren?
Borde stå med i köpekontraket ?

Hemmakatten
Borde, men sånt kan missas. Det bästa ör om du hittar föreningen eller den person som lagt ner slangen. Denne borde ha ett servitut eller papper att visa för dig.

Falcen skrev:
Borde stå med i köpekontraket ?
Borde stått med i prospektet, men fel kan begås. Du har kollat i fastighetsregistret antar jag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.