Varför inte bara ta bort allt du inte vill ha, typ 1, 2, 3 på bilden.
Ta med 1 till Bauhaus och visa för personalen och förklara vad du vill göra!
Åk hem och montera.
Det är ju inte raketforskning direkt, så det löser de på plats och det är inte så mycket dyrare än beställa på nätet.

K Kontoristen7 skrev:
Varför inte bara ta bort allt du inte vill ha, typ 1, 2, 3 på bilden.
Ta med 1 till Bauhaus och visa för personalen och förklara vad du vill göra!
Åk hem och montera.
Det är ju inte raketforskning direkt, så det löser de på plats och det är inte så mycket dyrare än beställa på nätet.
Det blir förmodligen så men den rastlösa sidan av mig vill gärna få med mig delarna till helgen och försöka skruva på det direkt :)

Här har du en tabell med mått, bra länk att komma ihåg (att rinkabyrör har tabellen menar jag då):
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Tänk på att det ska vara konisk gänga så att det tätar när man drar åt.
Att gänga om dedär kan vara tungt, vet inte om du behöver kunna hålla emot dessutom.
Jag gjorde egna utkastare, och fick gänga rör av dimensionen mindre, och det var tungt.

Som tätning använde jag gängsnöre (Loctite 55), enklare att använda än lin och pasta.

1776323854650.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13th Marine 13th Marine skrev:
Här har du en tabell med mått, bra länk att komma ihåg (att rinkabyrör har tabellen menar jag då):
[länk]

Tänk på att det ska vara konisk gänga så att det tätar när man drar åt.
Att gänga om dedär kan vara tungt, vet inte om du behöver kunna hålla emot dessutom.
Jag gjorde egna utkastare, och fick gänga rör av dimensionen mindre, och det var tungt.

Som tätning använde jag gängsnöre (Loctite 55), enklare att använda än lin och pasta.

[bild]
Tack! Din lösning är målbilden!

Den tabellen har jag sett och den gör mig förvirrad. Enligt dem ska jag ha en koppling som har yttre dimension r25 eller hur? (För att passa rör som är 33mm diameter)

O Oskpet skrev:
Tack! Din lösning är målbilden!

Den tabellen har jag sett och den gör mig förvirrad. Enligt dem ska jag ha en koppling som har yttre dimension r25 eller hur? (För att passa rör som är 33mm diameter)
Precis, det låter som att du har R25, eller 1" gänga.

Precis, det låter som att du har R25, eller 1" gänga.
Så då ska jag inte ha en bussning R33mao utan en R25 istället.

O Oskpet skrev:
Så då ska jag inte ha en bussning R33mao utan en R25 istället.
Precis, dimensionerna är inte yttermått.
Om jag inte minns fel så är det gamla innermått, men eftersom gängan sitter på utsidan av rören så har innermåttet på rören blivit större i takt med att man kunnat göra rörväggarna tunnare.

Precis, dimensionerna är inte yttermått.
Om jag inte minns fel så är det gamla innermått, men eftersom gängan sitter på utsidan av rören så har innermåttet på rören blivit större i takt med att man kunnat göra rörväggarna tunnare.
men om jag väljer en R25 till R20 så måste jag kunna köpa en kulventil som är R20 så ska ju de 2 passa ihop iaf.

Stort tack för förtydligande och hjälp!

O Oskpet skrev:
men om jag väljer en R25 till R20 så måste jag kunna köpa en kulventil som är R20 så ska ju de 2 passa ihop iaf.

Stort tack för förtydligande och hjälp!
Jepp!

Lycka till!

• Gilla
Oskpet
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
Det blir förmodligen så men den rastlösa sidan av mig vill gärna få med mig delarna till helgen och försöka skruva på det direkt :)
Då köper du allt du tror dig behöva och lite till, med hjälp av Bauhaus och tar med dig till landet.
Sen är det ju bara att lämna tillbaka det du inte behövt.

K Kontoristen7 skrev:
Då köper du allt du tror dig behöva och lite till, med hjälp av Bauhaus och tar med dig till landet.
Sen är det ju bara att lämna tillbaka det du inte behövt.
Drog iväg på lunchen (Biltema) för att kolla lite och sprang in i en rörmokare! Skapligt flyt så vi pratade lite osv så nu ska det vara rätt grejer. Får se om jag får bort det gamla möget bara…

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Succé, typ iaf :)

Fick inte med rörtång från jobbet igår men har en miniatyr som jag lyckades lossa det gamla röret med till slut!

Fått ihop allt och det är tätt så mycket skönt. Att använda lim och pasta var kladdigt men verkar ju fungera bra. Jag tänker att jag kan torka och skära bort lite överflöd senare under dagen.

Slangen som går på kopplingen får jag däremot inte tät. Har inte ståltråd här så hoppas att det ska gå att vira runt och få tätt.

Tack för all hjälp! Storlek på gängan ytterdiameter var visst R20 till slut med.. IMG_3323.jpeg
Skapa konto
IMG_3324.jpeg
Skapa konto
IMG_3325.jpeg
Skapa konto
IMG_3326.jpeg
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det där blev ju bra.
Köp en slangklämma istället för ståltråd, de är liksom gjorda för det där.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Det där blev ju bra.
Köp en slangklämma istället för ståltråd, de är liksom gjorda för det där.
Smart! hade inte en tanke på det.. får bli en sån till nästa gång. Använde till slut tråd från korken på en bubbelflaska men det kan nog bara bli bättre med en riktig klämma :)

Bygger på med frågor i denna tråd då den redan finns!

Jag har köpt en PEM slang som ska ner i marken som vattenslangen ska få ligga i så den döljs. Inann jag fixade de läckande kopplingarna hade vi en förgrening på slangen så det gick att ha en slang till uteköket och en slang för vatten till växter osv. Slang nummer 2 till växter osv försvann nu så den behöver komma åter tänker jag för att slippa krångel med att fylla vattenkannan i diskhon.

Allra helst skulle jag vilja ha en likadan krav med kulventil borta vid uteköket så jag kan välja om jag tar vatten från kranen i uteköket eller kranen bredvid uteköket. PEM-slangen jag lyckats komma över är 50mm i diameter så jag får ju plats med 2st slangar i den tänker jag om det behövs men finns det några bra/snygga lösningar på en fast kran som får vatten ifrån en vattenslang?
Söker jag så blir det ju mest träffar på lösningar för PEM Slang osv av naturliga skäl.

Kranen behöver helst vara nära uteköket då vi har strömbrytaren för vattenpumpen där och den har vi inte på mer än när vi ska spola vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.