Hej!
Lite nybörjarfråga gissar jag. Vi hade dåligt flöde i duschen så jag tog mod till mig och kopplade ur blandaren från blandarfästet. Där var lite grus vid filtren och sen när jag satte tillbaka var det bra flöde.
Jag var på kopplingen ovanför litegrann med skiftnyckel för att känna om de gick att rubba, och en trist följd är att den börjat droppa vatten där jag pekar med en penna.
Det hänger ut lite tråd här (ngn tätning) där jag uppfattar att det läcker.

Nu funderar jag på:
1) Är det en rördel från kulspetspenna spets upp till 4 cm markering eller är det 2 olika tror ni? De verkar inte gå att separera.
2) Hur kan jag täta detta?

• Läckande duschkoppling med skiftnyckelmärken och måttband samt penna som pekar på platsen för läckaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Karrock
Från en amatör: Det ser ut som att du har utvändig gänga på konsolen. På den en övergång till klämring för röret i ett stycke.
Röret är nog instucket till ca 25mm. Gängan från 0-12mm tätad med gängsnöre. Gängan från 25-35mm är tätad av konerna därinne.

Så här skulle jag testa först:
Om du håller still med en polygrip vid 15 mm, sen kan du lossa vid 30mm med skiftnyckel (vattnet avstängt fram dit!). Med klämringen lös drar du åt vid 15mm. Sedan hålla still och dra åt vid 30mm igen.

• Gilla
Magnus21
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Från en amatör: Det ser ut som att du har utvändig gänga på konsolen. På den en övergång till klämring för röret i ett stycke.
Röret är nog instucket till ca 25mm. Gängan från 0-12mm tätad med gängsnöre. Gängan från 25-35mm är tätad av konerna därinne.

Om du håller still med en polygrip vid 15 mm, sen kan du lossa vid 30mm med skiftnyckel (vattnet avstängt fram dit!). Med klämringen lös drar du åt vid 15mm. Sedan hålla still
Karrock Karrock skrev:

Om du håller still med en polygrip vid 15 mm, sen kan du lossa vid 30mm med skiftnyckel (vattnet avstängt fram dit!). Med klämringen lös drar du åt vid 15mm. Sedan hålla still och dra åt vid 30mm igen.
Tack Karrock!
Jag tog mod till mig och gjorde som du sa, och det förefaller faktiskt funka.
Kanske droppar själva blandaren ngn enstaka droppe nån gång, men kopplingen verkar löst.

Tack för bra råd!!! 😃😃😃

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.