Hep Hep skrev:
För mig är det en dum idé att limma en flexibel slang med ett ickeflexibelt lim, som är det vanliga att limma pvc-rör med. De som sålde en sån slang till mig höll tydligen med. Att du skriver att det är en ”godkänd” metod säger inget så länge du inte berättar vem som bestämmer vad som är godkänt och inte. Fast vi kan nog släppa det. TS skiter nog i det och ingen vinner på internet.

Ventilen med röda vredet är säkert limmat, om du säger det. Jag har liknande ventiler som skruvas ihop med slangar och tätar med o-ring. Jag tittade väl slarvigt och trodde det var liknande. Om den är limmad mot pvc-rör så är det ju helt normalt.
Ja men alla får givetvis göra så som man själv föredrar och alla har vi väl åsikter om vad som är goda eller dumma idéer.

TS startade tråden med frågorna: Hur fungerar dessa kopplingar? Är det limmade rör?
Det är helt enkelt inte korrekt att hävda att tanken inte är att limma ett stelt rör med en flexibel slang.

Om någon svarar med felaktigheter tycker jag att det är bra om det korrigeras. Det är alltså för TS skull, inte för att övertyga dig om att bygga om din anläggning.

Godkänd må vara ett olyckligt ordval men byt ut det mot t.ex. av tillverkaren rekommenderad. (Tillverkaren av slangen, inte en poolåterförsäljare...)



Här nedan kan man läsa vad en känd poolåterförsäljare skriver ang. PVC-slang.
De har tagit fram färdiga paket som de tycker är bra, vilket de med största sannolikhet är. Det innebär dock inte att ändra lämpliga metoder inte existerar.

Flexibel PVC- slang är en kraftig armerad slang som lämpar sig bäst för maskinrumsinstallationer. Den bör inte grävas ner i mark, då den är fryskänslig och blir spröd. Fördelen med den flexibla slangen är att man reducerar antal 90°-kopplingar i systemet för ett bättre flöde samt att man får ett mer flexibelt system vid service.

Kopplingar
Vi använder endast kraftiga klämkopplingar i våra anslutnings paket. De är enkla att installera, mycket starka och klarar ett tryck på upp till 16 kg vilket är flera gånger högre än vad systemet kräver. Andra fördelar med klämkopplingar jämfört med PVC för limning är att man slipper farliga limångor vid installation samt att man kan dela på och dra om en klämkoppling vid behov. En limkoppling som blir fel måste sågas bort och kasseras. Tack vare att vi köper in mycket stora mängder av klämkopplingar kan vi hålla låga priser på dem.
 
Redigerat:
Allt mer oklart. Nu hänvisar du till en återförsäljares ord om klämkopplingar. Kan du inte hellre citera tillverkaren som säger att det är ok att limma den flexibla slangen tillsammans med stela rör?
 
Hep Hep skrev:
Allt mer oklart. Nu hänvisar du till en återförsäljares ord om klämkopplingar. Kan du inte hellre citera tillverkaren som säger att det är ok att limma den flexibla slangen tillsammans med stela rör?
Eller så läser du igen...
Jag hänvisar din den återförsäljare som du själv hela tiden har refererat till och där finns inget som styrker din teori om att man ej ska limma PVC-slang.
Däremot tycker "din" återförsäljare att klämringskopplingar är bra eftersom man då slipper sniffa lim.
 
Fast nu börjar det här bli löjligt. Först var det ”godkänt” att limma,sedan tog det tillbaka och istället vare det tillverkaren som säger att det är ok, och ny kommer beviset på att det går genom att folkpool tycker att man borde låta bli.

Jag hade tänkt släppa det här, men blir jag nyfiken på riktigt. Visa var du fått att tillverkaren säger att det är ok att limma. Det vore ju trevligt om det är ett rekommenderat sätt, då det är enklare och billigare än att åka till butik och handla överprisade klämkopplingar.
 
Hep Hep skrev:
Fast nu börjar det här bli löjligt. Först var det ”godkänt” att limma,sedan tog det tillbaka och istället vare det tillverkaren som säger att det är ok, och ny kommer beviset på att det går genom att folkpool tycker att man borde låta bli.

Jag hade tänkt släppa det här, men blir jag nyfiken på riktigt. Visa var du fått att tillverkaren säger att det är ok att limma. Det vore ju trevligt om det är ett rekommenderat sätt, då det är enklare och billigare än att åka till butik och handla överprisade klämkopplingar.
Ja det här var verkligen fascinerande.
Om du verkligen var nyfiken på riktigt så hade du ju tagit reda på fakta istället för att killgissa, eller?

Du skriver i ditt första inlägg:
Även om slangen är väldigt styv, så är inte tanken att limma ett stelt rör med en flexibel slang.
Det påståendet är helt enkelt fel.

I nästa inlägg skriver du:
Man kan limma dem. Man kan också använda kopplingar avsedda för flexibla rör.
(Man kan alltså limma dem men enligt ovan är "tanken" att inte limma...)

I inlägg #15 skriver du:
För mig är det en dum idé att limma en flexibel slang med ett ickeflexibelt lim, som är det vanliga att limma pvc-rör med. De som sålde en sån slang till mig höll tydligen med.
Nej, de som sålde en sådan slang till dig höll inte med. Återigen har du fel.

Det var för övrigt det jag försökte förklara i inlägg #16. Texten jag återgav var ju just från dem som sålde sådan slang till dig och de hävdar absolut inte att det inte går att limma PVC-slang. De höll inte med dig - det är din alldeles egna felaktiga slutsats.


"Godkänd" kan antyda att det är en kopplat till certifiering eller garanti och därför tycker jag ordvalet är olyckligt.
Det är helt enkelt inte mer komplicerat än att PVC är PVC. PVC-slang limmar man med PVC-lim, PVC-rör limmar man med PVC-lim.


Varför hävdar du så envist att man inte ska limma PVC-slang? Visa gärna något som styrker det. (Nej, Folkpool styrker inte det bara för att de sålde klämringskopplingar till dig.)
Summa summarum: helt utan belägg för du fram en direkt felaktighet som åligger andra att motbevisa. Som sagt - fascinerande.

Jag tycker det är synd att skriva direkta felaktigheter i en sådan här tråd, någon kan ju faktiskt tro på det du skriver...
 
Redigerat:
Ta inte i så du spricker. Jag kan mycket väl ha fel. Det har jag haft förr, så det skrämmer mig inte.

Fast du som säger att jag har fel, får gärna ge mig sanningen så att både jag och andra lär oss. Du skriver ju ”av tillverkaren rekommenderad” och då är det väl enkelt att berätta mer om det. Jag själv har ingen aning om vem som tillverkar såna rör eller vad de rekommenderar.
 
Jag tar verkligen inte i men det verkade vara fruktlöst att nå fram utan att tydligt peka hur du envist försvarar ditt ursprungliga felaktiga påstående utan att ha någon grund för det.

Ja, du har fel i det här fallet. Som med det mesta man ska limma så är det fråga om material och ytbeskaffenhet.
Gör på samma sätt som när du limmar PVC-rör:
  • Konstatera att det är fråga om PVC. (Antingen litar man på återförsäljaren eller så konsulterar man tillverkarens datablad.)
  • Välj ett lim avsett för PVC
...och för PVC-slang:
  • Konstatera att det är fråga om PVC.
  • Välj ett lim avsett för PVC

(Jag blir onekligen lite nyfiken på hur du helt okritiskt accepterar att man kan limma PVC-rör...)
 
Jag kan absolut erkänna att jag killgissar. Det gör jag ofta. För mig är det ologiskt att limma flexibla material med ett lim som efter härdning är stenhårt. Det tillsammans med instruktionen jag fick när jag köpte slangar, rör och kopplingar gjorde att jag kom fram till det. Som sagt kan jag ha fel, men det är du som hävdar att jag har fel och hänvisar till tillverkarens datablad - hjälp oss andra att lära oss och visa databladet.

Jag är tydlig med var jag fått min info ifrån, men för mig är du en helt okänd person på nätet som hävdar att jag har fel. Som sagt kan du ha helt rätt, men du behöver komma med något mer handfast för att jag ska kunna lita på dig.

Att jag "okritiskt accepterar" att man kan limma PVC-rör med limmet är kanske inte så konstigt. Det stod på burken att limmet var till för det.
 
Hep Hep skrev:
Jag kan absolut erkänna att jag killgissar. Det gör jag ofta. För mig är det ologiskt att limma flexibla material med ett lim som efter härdning är stenhårt. Det tillsammans med instruktionen jag fick när jag köpte slangar, rör och kopplingar gjorde att jag kom fram till det. Som sagt kan jag ha fel, men det är du som hävdar att jag har fel och hänvisar till tillverkarens datablad - hjälp oss andra att lära oss och visa databladet.

Jag är tydlig med var jag fått min info ifrån, men för mig är du en helt okänd person på nätet som hävdar att jag har fel. Som sagt kan du ha helt rätt, men du behöver komma med något mer handfast för att jag ska kunna lita på dig.

Att jag "okritiskt accepterar" att man kan limma PVC-rör med limmet är kanske inte så konstigt. Det stod på burken att limmet var till för det.
Jag killgissar också. Jag presenterar dock inte mitt killgissande som fakta när någon frågar om råd.
I diskuterande form är det givetvis relevant men jag tycker verkligen inte man ska presentera det som fakta.

Jag är tydlig med var jag fått min info ifrån... det är precis det jag har tjatat om - att din informationskälla inte säger något om att metoden är olämplig.


Du behöver verkligen inte lita på mig...mitt opponerande är som sagt avsett primärt för TS och andra som är intresserade av den aktuella frågeställningen.
Personligen litar jag absolut inte på allt som skrivs i ett forum av den här typen men jag ser det som skrivs som utmärkta uppslag och förslag men jag vill dock gärna få stöd från flera källor.

Kan man då det vad gäller just den här frågan?
  • Det går att hitta näst intill oändligt antal bilder på teknikrum för pool med limmade slangar. (Google är din vän)
  • I princip alla spa-bad ser ut som veritabla ormbon med limmade slangar. (Google är din vän)
  • Återförsäljare med guider hur man limmar PVC-rör och PVC-slang finns det gott om. (Google är din vän)

Om slangen, precis som röret, är tillverkat av PVC-U och man väljer ett lim för PVC-U så är det en bra metod att sammanfoga.
Är det en bra metod så kommer seriösa aktörer ta fram instruktioner.
 
Mycket text. Du hänvisade först till att en metod var godkänd. Det tog du tillbaka.

Sedan hänvisade du till tillverkarens datablad. Det vill du tydligen inte visa eller ens kommentera längre.

Jag tror vi kommit så långt vi kan.
 
Absol
Hep Hep skrev:
Jag tror vi kommit så långt vi kan.
Absolut!

Ett företag som har ISO-certifiering för att leverera system för plaströr med därtill framtagna procedurer för sammanfogning väger givetvis lätt mot en killgissande auktoritet som gör alldeles egna tolkningar av instruktioner från Folkpool.
...och läste på limburken såklart!

Jag vet inte hur jag tänkte där... jag tolkade det enfaldigt nog som ett godkännande av metoden.
 
Det finns ett jätteenkelt sätt att bli av med mitt ”trollande” och samtidigt vinna. Visa bara databladet du refererar till.
 
1. Någon har fått hjärnsmälta när de monterat anslutningarna mot pumpen. Anslutningarna mot pumpen är fel eller iallafall inte optimala. Denna pump har rejäla anslutningar och det går att montera halvkopplingar för lim direkt på pumpen för 50mm rör. Här har man ju byggt strypningar i båda ändarna.
2. Allt prat om lim av slang och rör är snurrigt. Man limmar slang och rör i denna typ av kopplingar med samma sorts lim. Lim med mjukgörare i använder man när man limmar liner eller annan duk av pvc (typ ett kapell). Annars drar man ur mjukgöraren ur plasten och den blir stel. Det är inget fel att limma som man gjort på bilden. Ej heller är det fel att limma allt detta med lim som har mjukgörare, det går det också.
3. När man gör om detta så börjar man direkt på pumpen och monterar rätt anslutning för maximalt flöde och sedan bygger man med hårda pvcrör upp till det horisontella röret mot sandfiltret. Kapa det röret mittpå och montera en limmuff. T-korset för tempsensorn (?) ska förstås inte sitta precis i svängen. I svängen ska det sitta en långböj som limmas på rören. T-korset kan man montera ett par decimeter efter pumpen istället. Nuvarande anslutning ser rätt komplicerad ut med många delar i varandra. Det borde gå att göra enklare (poolaffären kan nog lösa det åt dig enkelt).
 
Tack för alla förslag och tankar i tråden!

Ni undrar säkert vilken lösning jag valde, i slutändan blev det så att problemet löste sig själv, läckaget slutade.

Kanske någon tätning som torkat under vintern och efter ett par veckor i vatten blivit tätt igen? 🤔
 
Det slutade nog när vattnet blev lite varmare, ett vanlig fenomen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.