Hej!

Vi har precis börjat bli färdig med vår nya tvättstuga, där jag behöver riva gammal vvs och dra nya rör till blandare och tvättmaskin. Såklart är huset från -47 och inga kranar finns förutom de vid mätaren, enligt bilden. Dessa är i väldigt dåligt skick, ena har gått av och andra har börjat läcka efter att jag petat med den. Den högra stänger inte helt utan läcker igenom, men jag hade en tanke att man kan stänga den så mycket det går, och sen släppa så mycket resterande tryck som möjligt genom att öppna alla andra kranar i huset.
Nu visar det sig dock att den även börjat läcka mer genom manöveraxeln, så frågan är om man tillfälligt ska lägga ner det i väntan på att en röris kan ha tid att byta dessa?
Hur ser de ut inuti, kan de smälla helt?
Den vänstra har jag lyckats leda upp försiktigt med polygrip, oklart om den stänger dock.

Vågar man peta mer med dessa tro eller låta dom vara? Är ju total katastrof om de smäller helt.

Just nu läcker den kanske en liter per dygn så ingen direkt fara.

• Gamla vattenventiler på rostig rörgren med en avbruten och en läckande kran mot orange vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vänta på röris, du vill inte ha en läcka som kräver akut avstängning i gatan mitt i semestern.

Vill inte skrämmas men... I min kommun visade sig dessutom hela 10% av servisventilerna i gatan vara sönderrostade när man inventerade. Det tog flera månader för kommunen att byta min trasiga servisventil så att jag kunde stänga av vattnet till fastigheten. Jag behövde precis som du renovera vattenmätarplatsen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vänta på röris, du vill inte ha en läcka som kräver akut avstängning i gatan mitt i semestern.

Vill inte skrämmas men... I min kommun visade sig dessutom hela 10% av servisventilerna i gatan vara sönderrostade när man inventerade. Det tog flera månader för kommunen att byta min trasiga servisventil så att jag kunde stänga av vattnet till fastigheten. Jag behövde precis som du renovera vattenmätarplatsen.
Nä du har helt rätt. Upptäckte detta för en månad sedan och tänkte direkt att de där rör jag inte alls.
Sen står man där och allt är i princip klart förutom vvs, då börjar man leta möjligheter. Tänkte mest om hur de ser ut inuti, vad värsta scenariot är. Finns minsta lilla risk till att det smäller helt så finns det inte en chans att jag rör dom.
Otäckt med servicerna, då får de stänga hela gatan då om något händer.
Borde vara ett perfekt sommarjobb för ungdomar att åka runt och motionera servicekranar vartannat år eller så. Den kostnaden borde kommunerna tjäna in på en enda havererad ventil...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.