Hej forumet.

Vi har precis köpt ett hus tillverkat slutet på 60-talet där det sitter en ”blandare” i garaget med varmt och kallt vatten. Men den läcker som ett såll när man öppnar kranen så packningarna är troligtvis helt körda, men vågar inte skruva av dom för att kolla om man inte får dit dom igen. Finns det någon som kan avgöra på mina bilder vad det är för kranar och som har en aning om var man antingen kan köpa nya packningar alternativ nya kranar med insatsen.
Gammal väggmonterad blandare med varmt och kallt vatten i ett garage, ansluten till en gul slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal och sliten vattenkran med tappvred som är ansluten till gula och svarta slangar, belägen i ett garage.
Skapa konto

Mvh Per

Claes Sörmland
Hela den här delen går att köpa som "kranöverdel" och de brukar gå att flytta mellan olika armaturer:

Gammal kranöverdel med synliga linpackningar markerad med röd cirkel, monterad på en armatur.
Skapa konto

Om du vill ha kvar de gamla kranöverdelarna så liknar de mina äldsta modeller i huset, De är tätade med lin i fett/olja/loctite som är lindat runt axeln och ihoptryckt genom att denna del är hårt nedskruvad:

Äldre kranöverdel tätad med lin och troligtvis loctite, visar anslutningsdetaljer i fokus.
Skapa konto

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hela den här delen går att köpa som "kranöverdel" och de brukar gå att flytta mellan olika armaturer:

[bild]

Om du vill ha kvar de gamla kranöverdelarna så liknar de mina äldsta modeller i huset, De är tätade med lin i fett/olja/loctite som är lindat runt axeln och ihoptryckt genom att denna del är hårt nedskruvad:

[bild]
Tack för snabbt svar, då är det som jag misstänkte, då byter jag kranöverdelarna enbart, utseendet spelar ingen roll i garaget.

@Claes Sörmland är det samma sak som gäller för denna tro? Läcker liksom från själva ratten. Vad kan det vara för mått om jag ska köpa på mig ett par olika? Jag tror den är från 70-talet.

Tack på förhand!

• Kran med stjärnformad vred märkt med "K", troligen för kallt vatten, silverfärgad mot kakelvägg.
    Skapa konto
  • Duschmunstycke och blandare, kalkavlagringar, rost, använd, närbild, badrumsmiljö, metall och kromdetaljer.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.