Hej forumet.
Vi har precis köpt ett hus tillverkat slutet på 60-talet där det sitter en ”blandare” i garaget med varmt och kallt vatten. Men den läcker som ett såll när man öppnar kranen så packningarna är troligtvis helt körda, men vågar inte skruva av dom för att kolla om man inte får dit dom igen. Finns det någon som kan avgöra på mina bilder vad det är för kranar och som har en aning om var man antingen kan köpa nya packningar alternativ nya kranar med insatsen.
Mvh Per
Vi har precis köpt ett hus tillverkat slutet på 60-talet där det sitter en ”blandare” i garaget med varmt och kallt vatten. Men den läcker som ett såll när man öppnar kranen så packningarna är troligtvis helt körda, men vågar inte skruva av dom för att kolla om man inte får dit dom igen. Finns det någon som kan avgöra på mina bilder vad det är för kranar och som har en aning om var man antingen kan köpa nya packningar alternativ nya kranar med insatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Per
Hela den här delen går att köpa som "kranöverdel" och de brukar gå att flytta mellan olika armaturer:
Om du vill ha kvar de gamla kranöverdelarna så liknar de mina äldsta modeller i huset, De är tätade med lin i fett/olja/loctite som är lindat runt axeln och ihoptryckt genom att denna del är hårt nedskruvad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha kvar de gamla kranöverdelarna så liknar de mina äldsta modeller i huset, De är tätade med lin i fett/olja/loctite som är lindat runt axeln och ihoptryckt genom att denna del är hårt nedskruvad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabbt svar, då är det som jag misstänkte, då byter jag kranöverdelarna enbart, utseendet spelar ingen roll i garaget.Claes Sörmland skrev:
Hela den här delen går att köpa som "kranöverdel" och de brukar gå att flytta mellan olika armaturer:
[bild]
Om du vill ha kvar de gamla kranöverdelarna så liknar de mina äldsta modeller i huset, De är tätade med lin i fett/olja/loctite som är lindat runt axeln och ihoptryckt genom att denna del är hårt nedskruvad:
[bild]
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
@Claes Sörmland är det samma sak som gäller för denna tro? Läcker liksom från själva ratten. Vad kan det vara för mått om jag ska köpa på mig ett par olika? Jag tror den är från 70-talet.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Klicka här för att svara

