Hej.

Nyligen satt upp fm mattsson blandarfäste med vatette kopplingar. Körde med lin och pasta.
Tyvärr uppstod det ett mindre läckage enligt bild nedan.

Ska de vara någon packning eller misslyckas jag bara med linet?

Närbild av kromade rör och anslutningar, troligtvis till en vattenkran, mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk, kromad rörkoppling med gänga, hex mutter, VVS-komponent, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad termostatblandare för dusch eller bad utan reglage och knoppar. Vatteninstallation. Blank yta. Modern design.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt så är det inte rörgänga med lin och smörj utan en halvkoppling som används för rören mot armaturen.

Exempel:

[länk]
Okej! Så detta går inte få tätt utan bara köpa nya kopplingar?:)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rickard.
Koksmicke Koksmicke skrev:
Okej! Så detta går inte få tätt utan bara köpa nya kopplingar?:)
Jo det går att få tätt men det är inte riktigt enligt normen, problemet med att nu byta till halvkoppling är att du måste ta bort klämringen vilket gör att rören blir kortare.
Vill du så kör ett nytt försök med lin och får du det tätt så är det helt ok att nöja sig så.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.