P
H hempularen skrev:
Självklart anlitar man en bes. man för att besiktiga. Det som bes. mannen skall undersöka, bör man inte behöva titta på själv. Även en med tummen mitt i handen skall kunna köpa hus.

MEN man bör titta noga på hur bes. mannens uppdragsbeskrivning är utformad. En normal överlåtelsebesiktning täcker inte på långa vägar in allt som du som köpare är skyldig att undersöka. Ex. så brukar inte en besiktning innehålla något om VVS. det brukar ingå en "okulär" kontroll. Vissa bes. män anser sig ha gjort den kontrollen genom att ställa sig i dörren till ett badrum och titta in, troligen helt enligt det avtal du har med bes. firman.

Det brukar också finnas skrivningar om att de inte tittar i blockerade utrymmen, de flyttar inte på möbler eller duschkabiner för att titta bakom.

När det gäller duschkabinen här så borde det påpekats att det inte gick att titta på golvbrunnen. Jag uppfattar att man kan se att där finns en brunn?

Det finns ett fåtal bes, firmor (jag har bara hört talas om en) som erbjuder fullständig jordablaksnbesiktning. Då undersöks allt som normalt behöver undersökas, även pappersmässigt, kolla med kommunen om förelägganden på avlopp, skorstenar osv. kolla tomtgränserna plus en del mer. Dessa besiktningar är också avsevärt dyrare än en vanlig besiktning.
Det finns väl ingen som helst anledning att göra något annat än en fullständig jordabalks besiktning?

maxmsm skrev:
Be inte VVS att göra rent avloppen, se till att golvbrunnarna byts till en modern variant där du kan lyfta ur insatsen och rensa.
Awesomeness tack :)

maxmsm skrev:
Det finns väl ingen som helst anledning att göra något annat än en fullständig jordabalks besiktning?
Det är väldigt få som lägger de stora summor som en fullständig jordabalksbesiktning kostar.

• Gilla
WhatIF
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väldigt få som lägger de stora summor som en fullständig jordabalksbesiktning kostar.
Med tanke på hur många som inte förstår hur viktigt det är att göra en egen besiktning så är det inte konstigt att folk inte gör en komplett undersökning. Men det behövs inte det finns dolda fel:)

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Med tanke på hur många som inte förstår hur viktigt det är att göra en egen besiktning så är det inte konstigt att folk inte gör en komplett undersökning. Men det behövs inte det finns dolda fel:)
Problemet är att jag gjorde en grundlig besiktning för ca 9 000 kr...

P
H hempularen skrev:
Jag har aldrig gjort det, men så har jag köpt renoveringsobjekt till i mitt tycke vettiga priser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.