Phiplex
Har en liten tryckluftskompressor köpt på Jula för några år sedan. Se den bifogade bilden (samma apparat men annan färg och märke)

Har nu upptäckt ett läckage (pys) vid tryckregulatorn (den som pilen i bilden pekar på).

Om jag minskar trycket (dvs skruvar ut vredet till minimum) slutar det att pysa, men då får jag å andra sidan ingen luft ut alls :worried:

Har letat efter uppenbara synliga fel, men inte hittat något. Innan jag börjar skruva sönder den alternativt kasserar den, tänkte jag höra om något har haft liknande problem och lyckats åtgärda felet.

Tacksam för all hjälp,

• Tryckluftskompressor av märket Stanley med pil pekande på tryckregulatorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Läcker nog i axelgenomförningen på vredet , troligen sitter den mutter eller skruv under svarta skivan i mitten och har du tur är en packbox som går dra lite på , kan även vara en tätning på baksidan om den gula delen , mera att skruva isär

engs
Vet att det är en väldigt gammal tråd. Men har nog nästan identiskt problem med en likadan Stanley.

Någon som ser problemet direkt?

Har sprayat med diskmedelsvatten och kan inte se något vid kopplingen vid själva tryckregulatorn. Alltså svarta packningen på andra bilden bör vara ok.

Närbild av gul Stanley-maskin med ett tryckmätaruttag på 6 liter och tryck upp till 8 bar, med en anslutningsnippel till vänster och en temperaturmätartavla till höger.
Skapa konto

Röd ventil från en Stanley-kompressor på ett träbord med gul kompressordelen i bakgrunden.
Skapa konto

Röd plastdel med gängor och metallkomponenter från en Stanley-enhet, placerad på ett träbord med en avtagbar rund vit plugg bredvid.
Skapa konto

engs
Tror jag hittat problemet. Den vita plastprylen har en spricka.

Så får se om det är värt beställa som reservdel, om det finns. Har en större men mindre mobil kompressor. (Men som låter betydligt mindre än Stanleyn, som har en fruktansvärd ljudnivå).

engs engs skrev:
Hittade en till tråd med samma problem på likadan kompressor…

[länk]

@Klicka hittade du felet?
Jag gav bort den. Uppgraderade till tyst kompressor från biltema :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.