Hej,

Jag har ett stort problem. Idag tog jag bort mitt gamla fula handfat och satte in ett tvättställ med tillhörande handfat. Rör mellan blandare och varm-/kallvatten räckte in riktigt varför jag istället sågade av existerande rör och skarvade. Allting ser bra ut och inget läckage vad ögat kan se. Skåpet är uppsatt utan problem det också.

Mitt problem är att nu när jag slog på kallvattnet så droppar både kran till handfat samt dusch. Bägge vill inte sluta droppa. Det är inte mycket men tillräckligt för att bli irriterad. Nu var det två timmar sedan jag duschade och droppet fortsätter än. Till detta hör också att jag har läckage på golvet. Det ser ut som att mitt rör för kallvatten läcker utan någon anledning. Jag kan inte se exakt vart det är läckage men känner man på röret är det fuktigt/blött och då alla andra rör och anslutningar är torra utgår jag från att det är här jag har läckage.

Rör är troligen original, det ser onekligen så ut i alla fall. Förre bostadsinnehavaren valde att slänga på vanlig takfärg på rören, något numera spruckna och fula rör som ni säkert förstår. Kan detta ha förstört rören på något sätt? Enligt bekanta kan det vara att rören frätt sönder och att jag vid monteringen stött till röret som skapat läckage. Det förklarar dock inte varför det droppar oavbrutet från kranarna?

Det är så mycket som jag inte förstår efter denna montering och jag måste nu stänga av kallvatten över natten då jag är orolig att få vattenskador iom. att det hela tiden rinner ut vatten under rören.

Är det någon som har den blekaste aning eller möjlighet att hjälpa mig?

Mvh
Morgan

Glömde att påpeka att läckage av rör och droppande från kranar enbart sker när jag slår på kallvatten. Varmvatten tycks inte påverka detta.

Mvh
Morgan

Lägg upp en bild. Det är svårt att inse hur det ser ut från din beskrivning. Läckan är nästan helt säkert vid någon koppling. Men det kan ex. vara så att du råkat vrida röret när du monterade din koppling, så att kopplingen i andra änden påverkades.

Att själva röret skulle läcka är nästan otänkbart.

Framför allt pga takfärg.

• Gilla
lennartsson90
  • Laddar…
Läste nog lite slarvigt. Läckaget från blandaren, alltså att det kommer lite vatten även när kranen är stängd? Det beror antingen på att du har fått in skräp i röret när du kapade, som kommit in till packningarna i kranen. Kan i så fall med lite tur gå att spola ur. Men blandaren kan vara skadad av skräpet.

Att kallvattenröret skulle vara "sönderfrätt" kan möjligen vara sant om det är ett galvat/stålrör. Oftast är det kopparrör med "oändlig" livslängd. Det faktum att du kapat det och lyckats få dit en koppling tuder på att det inte är ett stålrör. Betydligt mer komplicerat att skarva (eller så är det där felet sitter, om du skarvat ett stålrör med klämkoppling avsedd för koppar).

Krilleman
Men var läcker det? Från blandarna eller från någon koppling?

Din beskrivning är ju lite luddig!

Och som hempularen redan påtalat, skicka upp en bild på vart det läcker så får du nog ett mer korrekt svar på åtgärd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.