Hej!
Vi får snart tillträde till vårt nya hus och ett av de stora projekten kommer att bli att få ordning på denna furutrappan.
Vi har lite olika ideer
1. Slipa/vitlasera eller liknande för att få en ljusare träfärg
2. Sett att det finns att köpa tunna ek-skivor man kan klä den med
3. Slipa och måla i någon ljusare färg.
Finns det någon som har erfarenhet med liknande trappa och hur gjorde ni?
Målet är att det ska gå att göra själva.
Vi får snart tillträde till vårt nya hus och ett av de stora projekten kommer att bli att få ordning på denna furutrappan.
Vi har lite olika ideer
Finns det någon som har erfarenhet med liknande trappa och hur gjorde ni?
Redigerat:
Godkväll, jag fixade en trapp för ca 2år sedan, slipade, limmade typ heltäcknings matta på stegen, även spaljen slipades och målades, det var ungefär 3 gånger så mycket jobb som tänkt, det är viktigt att man har bra slipmaskiner och med kvalitets slip papper, en bra grovdammsugare, andningsskydd vid behov och det viktigaste är envishet och tålamod så får ni er trapp som ny.W Wille96 skrev:Hej!
Vi får snart tillträde till vårt nya hus och ett av de stora projekten kommer att blibatt få ordning på denna furutrappan.
Vi har lite olika ideer
Finns det någon som har erfarenhet med liknande trappan och hur gjorde ni?
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 179 inlägg
Jag har behandlat en furutrappa med målet att den blir vitmålad. Slipning gjorde vi med oscillatorslip och slipmus. Bandslip är för grov för detta.
Satsa på bra slippapper. Det finns slipduk som håller mycket längre och är värt pengar.
Dags för målning? Man kan måla alla trappsteg uppifrån på några timmar och kan vila sedan på bottenplan. 4-5 timmar sedan kan man gå upp igen.
Satsa på bra slippapper. Det finns slipduk som håller mycket längre och är värt pengar.
Dags för målning? Man kan måla alla trappsteg uppifrån på några timmar och kan vila sedan på bottenplan. 4-5 timmar sedan kan man gå upp igen.
Av dina förslag är det tredje bäst. Jag är ingen linoljefanatiker men om det är någon stans linoljefärg kan försvara sin plats är det vid golv- och trappmålning. Färgen flagar inte och framtida slitage blir närapå vackert. Torktiderna dock ett praktiskt problem: ni får måla precis innan ni planerar att lämna huset några dagar.
Det beror väl egentligen mest på hur ni vill att det ska se ut så att det blir fint med resten an huset. Jag är tvekan till att måla, det kommer bli skav och eventuellt lite halt mer tiden skulle jag tro.
Vi klädde in vår tappa med sådana där färdiga steg-moduler man kan köpa, vi blev väldigt nöjda. Osmo hårdvaxolja med halkskydd som ytskikt. (Vi har liten trappa, då jag satte ett steg på ovansidan och ett på undersidan. Du skulle nog kunna sätta något billigare baktill, ett ekgolv kanske. )
Vi klädde in vår tappa med sådana där färdiga steg-moduler man kan köpa, vi blev väldigt nöjda. Osmo hårdvaxolja med halkskydd som ytskikt. (Vi har liten trappa, då jag satte ett steg på ovansidan och ett på undersidan. Du skulle nog kunna sätta något billigare baktill, ett ekgolv kanske. )
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden