Hej
Jag har en fråga om vattenmätaren registrerar baklänges...
Det är nämligen så att jag tror att backventilen i varmvatten-beredaren är trasig.
För jag kan inte hitta någon läcka fast mätaren visar att det försvinner 1l på 45min!!!
Till saken hör att det knäpper o "slår" om rören eller beredaren ibland, o det är inte i samband med uppvärmning.
Vad göra?

reistrera baklänges ska den inte göra.................stäng av huvudkranen efter mätaren o kolla så att den står stilla...............gör den det så är det bara att förtsätta o leta ......kanske det är påfyllningen till pannan eller nån toastol som läcker i genom

ja den kan registrera baklänges, är det en gammal mätare som inte har en backventil monetad före så är det mycket möjligt.

jag stängde av vattnet till beredaren o mätaren slutade att röra sig...
jag tror inte min mätare har någon backventil för min teori är att beredaren fungerar som hela gatans tryckutjämnare!!! till min bekostnad.
för jag tror inte mätaren registrerar (visar flöde baklänges)
och jag har ingen panna och förhoppningsvis inga läckor.

om man vänder mätaren så kommer mätaren gå minus.

men men men ja då faller min teori o då blir jag orolig...

nja nu tänkte jag fel. :-/
mätaren ska inte kunna gå baklänges.
dvs om dom trycker igenom 10liter och sedan blir det tryckfall så kan det gå baklänges och mätaren står still.
be din komun komma och montera backventil. hoppas bara du har en konsol för mätaren annars får du bekosta krökaren en sådan innan dom monterar upp backvetilen.

nu är det ju så att det ska sitta en backventil vid vattenmätaren, detta enligt Boverkets spec Vov någonting. .
Och så är det ju inte roligt att trycka ut vattnet gratis baklänges.

MagnusS skrev:
Njae,
När du värmer kallt vatten i varmvattenberedaren, så expanderar det åt något håll. Ett av alternativen är igenom säkerhetsventilen, ett annat är tillbaka till vattenverket. Personligen föredrar jag att ha ett mottryck mot vattenverket.
Någon som vet varför det är bättre med backventil?
Nu mer måste man alltid ha återströmmningsskydd minst iform av kontrollerbar backventil vid vattenmätarkonsollen.
Vätskekategori 1 skyddsmodul EA, detta är enligt EU-direktiv SS EN-1717
Det är för att skydda vattenledningsnätet så att inte förorenat vatten skall kunna gå tillbaka ut på ledningsvattnet.

Kolla med VA verket om dom står för detta normal står ju dom för vattenmätare och konsol, backventil kan ingå i vattenmätarkonsolen.

/Patrik

nja tyvärr så behöver bara komunen stå för vattenmätaren.  Konsoll, ventiler, frostfritt utrymme med avlopp i närheten mm ansvarar fastighetsägaren för.
Backventilen följer med vattenmätaren.

lite intressant läsning rörande vattenmätar som visar fel  
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18572/21#21

"Dessutom, så snurrar min vattenmätare åt båda hållen och kostnaden för ev backflödande vatten vid tryckutjämning av varmvatten måste vara försumbar. Det är väl lika illa att släppa övertrycket i avloppet."

Det handlade inte om övertryck vid uppvärmning av vatten för det är en skitsak.
utan det är när trycket på gatan pendlar som det blir en del i onödan.
fick ett pris på en ny backventil av rörfirman 850kr :o :o
trode först det var en helt ny beredare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.