Det har under några veckor kommit vatten vid gängorna upp från den grå muttern vid spolning. Jag lossade den för att kolla om det satt någon packning där i men när muttern är helt loss så täcker den ändå springan. Efter den manövern så kommer det dessvärre upp vatten hela tiden.
Är det en packning där i tro? Vilken sort i så fall?
Nya ventiler har metallmutter istället när jag söker på nätet och där ser det ut att vara en fiberpackning. Hur vet jag vad som passar?
Stolen är en Gustavsberg från 2005.
Är det en packning där i tro? Vilken sort i så fall?
Nya ventiler har metallmutter istället när jag söker på nätet och där ser det ut att vara en fiberpackning. Hur vet jag vad som passar?
Stolen är en Gustavsberg från 2005.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker även mig se på bilden att det bockade förkromade kopparröret 12mm är lite för klent bockat, så det "bryter" lite vid ventilen...M MrJozk skrev:
Kan vara en bidragande orsak!
Denna fluidmaster passar dom flesta porslinsgudarna:
https://www.vvsochbad.se/fluidmaster-flottoerventil-278940?nis=8
Jag provade att lossa den nedre koppligen idag för att svänga ut röret och komma åt att undersöka gängan och packningen. Det gick inte, vinklarna på rören gjorde att det inte gick att svänga åt något håll utan att det tog i vid plastgängan.
Nu läcker det ännu mer vid plastmuttern, spaken på ventilen snurrar fritt och det läcker även lite vid muttern längst ner. Allså allt jag var rädd för och som gjorde att jag drog mig för att kika på detta hände.
Tänker jag rätt om jag vill kapa röret under kopplingen längst ner, sätta en vatette-ventil där och sen ha en flexibel anslutningsslang upp? Det får bli en fluidmaster också. Vad behöver jag? Röret ur golvet är 12mm.
Nu läcker det ännu mer vid plastmuttern, spaken på ventilen snurrar fritt och det läcker även lite vid muttern längst ner. Allså allt jag var rädd för och som gjorde att jag drog mig för att kika på detta hände.
Tänker jag rätt om jag vill kapa röret under kopplingen längst ner, sätta en vatette-ventil där och sen ha en flexibel anslutningsslang upp? Det får bli en fluidmaster också. Vad behöver jag? Röret ur golvet är 12mm.
Klicka här för att svara