Det har under några veckor kommit vatten vid gängorna upp från den grå muttern vid spolning. Jag lossade den för att kolla om det satt någon packning där i men när muttern är helt loss så täcker den ändå springan. Efter den manövern så kommer det dessvärre upp vatten hela tiden.

Är det en packning där i tro? Vilken sort i så fall?

Nya ventiler har metallmutter istället när jag söker på nätet och där ser det ut att vara en fiberpackning. Hur vet jag vad som passar?

Stolen är en Gustavsberg från 2005.

Närbild på toalettanslutning med gängad metallmutter och ventil på Gustavsberg-toalett; problem med läckage diskuterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenventil med grå mutter och vitt omloppsrör under en Gustavsberg toalett, möjligt vattenläckage vid anslutningen.
Skapa konto

Plast upp genom tanken, då är det gummipackning som gäller, inte fiber som ska dras hårt.

Det brukar vara den vita plastgängen som spruckit så det hjälper inte att byta ventil eller packing.
Jag har då monterat en fluidmaster så man får mässinggäng.
Har nog stött på det där problemet 5-6 gånger senaste 10 åren

Jag får helt enkelt lossa på den nedre kopplingen och svänga ut ventilen och kika på både gänga och packning.

Hur vet jag vilken av alla fluidmaster som passar?

Krilleman
M MrJozk skrev:
Jag får helt enkelt lossa på den nedre kopplingen och svänga ut ventilen och kika på både gänga och packning.

Hur vet jag vilken av alla fluidmaster som passar?
Jag tycker även mig se på bilden att det bockade förkromade kopparröret 12mm är lite för klent bockat, så det "bryter" lite vid ventilen...
Kan vara en bidragande orsak!

Denna fluidmaster passar dom flesta porslinsgudarna:
https://www.vvsochbad.se/fluidmaster-flottoerventil-278940?nis=8

Flottörventil med orange lock och gängad nederdel, diskuteras för montering och installation i toalettcistern.

Jag provade att lossa den nedre koppligen idag för att svänga ut röret och komma åt att undersöka gängan och packningen. Det gick inte, vinklarna på rören gjorde att det inte gick att svänga åt något håll utan att det tog i vid plastgängan.

Nu läcker det ännu mer vid plastmuttern, spaken på ventilen snurrar fritt och det läcker även lite vid muttern längst ner. Allså allt jag var rädd för och som gjorde att jag drog mig för att kika på detta hände.

Tänker jag rätt om jag vill kapa röret under kopplingen längst ner, sätta en vatette-ventil där och sen ha en flexibel anslutningsslang upp? Det får bli en fluidmaster också. Vad behöver jag? Röret ur golvet är 12mm.

Är det en 8547111 samt stödhylsa och en 40cm anslutningsslang med G15 i båda ändar jag behöver?

Det blev precis så!
20260510_220654.jpg
Skapa konto

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.