N Nudeln skrev:
Vi har en mindre läcka också vid ett rostskadat element, men vi snackar någon dl per dygn. Där har vi dock en gubbe på G som ska komma och ersätta det.
Okej det förklarar nog varför trycket låg på 0.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej det förklarar nog varför trycket låg på 0.
Jag blir väldigt glad om det är så enkelt, men jag befarar att det kan finnas fler läckor (håller redan på att planera för ny rördragning till våren och sommaren, lika bra att ställa in sig på det värsta) 😢

N Nudeln skrev:
Jag blir väldigt glad om det är så enkelt, men jag befarar att det kan finnas fler läckor (håller redan på att planera för ny rördragning till våren och sommaren, lika bra att ställa in sig på det värsta) 😢
Den där läckan i garaget är väl en gammal läcka sedan tidigare?Har du tur så går det att dra nytt istället för att bila och behöver inte bli så stort jobb.Bra om du har anmält till ditt försäkringsbolag.

V växelventil skrev:
Den där läckan i garaget är väl en gammal läcka sedan tidigare?Har du tur så går det att dra nytt istället för att bila och behöver inte bli så stort jobb.Bra om du har anmält till ditt försäkringsbolag.
Ja, det får vi utgå ifrån, men lustigt nog är den okänd för säljaren...

Slå i karamellfärg i avloppet och se om läckan blir färgad kanske.

• Gilla
  • Haha
newbee och 3 till
  • Laddar…
Har du inte redan kollat så kontrollera också att vattenmätaren står stilla när du inte använder vatten.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Kan detta räknas som dolt fel?
Det kan det kanske. Men avloppen är sannolikt gjutjärn och från 60-talet, så finns väl inget värde kvar då den tekniska livslängden är passerad? Dolt fel verkar också kosta en oerhörd massa energi, pengar och tid att driva och då kommer det med en stor ovisshet om man ens får rätt - oftast inte som jag förstår det. Om värdet man då skulle kunna få ut vid händelse att det döms till egen favör är nära på noll känns det helt enkelt inte heller värt besväret, utan då är det bättre att gilla läget, lösa problemet, få ett hus man trivs i och gå vidare i livet. Dolt fel verkar vara lite av ett skämt och något som KAN ge köpare något när saker och ting är nya/fortfarande har ett uppskattat värde. Och man kan tycka vad man vill om det, men lagstiftningen är vad den är.

D D_Anders skrev:
Har du inte redan kollat så kontrollera också att vattenmätaren står stilla när du inte använder vatten.
Det gör den! Kollade precis. Och när jag slog på en stril stråle i badrummet jämte började visarna snurra. Tack för tipset 🙂

N Nudeln skrev:
Det gör den! Kollade precis. Och när jag slog på en stril stråle i badrummet jämte började visarna snurra. Tack för tipset 🙂
Du kan kontakta rörmokaren om att du vill att han ska provtrycka värmesystemet förutom det andra han skulle göra.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Krilleman
G grovspacklarn skrev:
Kan detta räknas som dolt fel?
Nja, tråkigt nog så är undersökningsplikten större.

Så nej är svaret på frågan rent juridiskt konstigt nog.

Krilleman Krilleman skrev:
Nja, tråkigt nog så är undersökningsplikten större.

Så nej är svaret på frågan rent juridiskt konstigt nog.
Blir att trycktesta allt och köra in kamera i avloppet på nästa visning jag går på då alltså. Svårt att hinna med både det och att lyfta alla takpannor och kolla skicket under.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Glömde dock påpeka att provtryckning är rätt dyrt så om du på annat sätt kan avgöra om det är avloppet eller värmerören som spökar så är det ju bra.

Krilleman
G grovspacklarn skrev:
Blir att trycktesta allt och köra in kamera i avloppet på nästa visning jag går på då alltså. Svårt att hinna med både det och att lyfta alla takpannor och kolla skicket under.
Det behöver du inte utföra under själva visningen med mäklaren.

Det räcker att du utför detta i egen regi i samband med egen besiktning innan kontraktsskrivning. Teoretiskt kan du buda 20,000,000:- för ett hus som är värt 500,000:- och inte betala en krona utan att ha skrivit på ett köpekontrakt om du skulle ångra dig.

Så ja, du kan buda hur mycket som helst utan att vara juridiskt ansvarig att köpa ett hus i konungariket Sverige.

Undersökningsplikten ligger alltid på köparen.

Uppkommer problem under egen besiktningen kan detta alltid regleras vid kontraktsskrivningen.

Inga pengar växlar händer innan detta sker. (även fast många underlåter att besiktiga fastigheten).

Normalt förfarande i Svea Rike.

Men jag påtalar alltid att man ska köpa en egen besiktning av budad fastighet.
För du har aldrig köpt fastigheten innan påskrivet kontrakt!

Redigerat:
  • Gilla
Nudeln
  • Laddar…
N
N Nudeln skrev:
Det kan vara en väldigt liten läcka som inte ger utslag på mätare. För att utesluta att det inte är något vattenrör så fota mätaren, använd inget vatten på några timmar och kolla mätaren igen.

Är det avloppet som läcker borde du kunna relina rören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.